open-navfaktor-logo
search
Uvjeti nisu saopćeni
U RS-u mijenjaju grant Evropske unije za kineski kredit za put preko Šćepan Polja, hoće li znatno više koštati
Ministar saobraćaja i veza u Vladi RS-a Nedeljko Čubrilović kaže kako želi napraviti takmičenje.
AUTOR: Detektor/Faktor
23.04.2024. u 21:46
get url
text
Dionica Foča - Šćepan polje
Dionica Foča - Šćepan polje
FOTO: Darko Omeragić/BIHAMK
Vlasti u bosanskohercegovačkom entitetu Republika Srpska nedavno su s kineskom kompanijom potpisale memorandum za obnovu puta od Foče do Šćepan Polja vrijedan 100 miliona eura, pod uvjetima koji nisu saopćeni javno, što bi moglo značajno poskupiti ovaj važan projekat jer su ranije pregovarali s Evropskom unijom po značajno povoljnijim i transparentnijim uvjetima, piše Detektor.
Kineska kompanija CRBC trenutno je najbliža da dobije posao obnove, odnosno izgradnje puta između Foče i državne granice s Crnom Gorom vrijedan 200 miliona maraka nakon što je Vlada RS-a potpisala s njima memorandum prema kojem će cijeli posao finansirati kineska banka.
Suluda opcija
Na taj način će umjesto makadamskog nesigurnog puta od Foče do državne granice biti izgrađena moderna cesta. Nakon što su godinama ignorisale pozive da se put uredi, vlasti RS-a su počele pregovarati s Evropskom unijom da finansiraju put – dijelom iz povoljnog kredita, a dijelom iz granta.
Sada te pregovore, kada sredstva postaju gotovo izvjesna, mijenjaju za skuplje i manje transparentno finansiranje iz kineskih izvora.
Državni ministar saobraćaja i komunikacija Edin Forto kaže da kineski uvjeti ne mogu biti povoljniji od evropskih.
- Bilo bi suludo birati takvu opciju - smatra on.
Evropska unija je već izdvojila 2,2 miliona eura za pripremne radove kroz sredstva iz Instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA) dodijeljenu BiH. Iz Delegacije EU-a za Detektor kažu da je ovim sredstvima podržana priprema tehničke dokumentacije, kao i izrada tendera za izvođenje radova u 2017. godini.
U Delegaciji također potvrđuju da su u toku pregovori za finansiranje izgradnje puta.
U isto vrijeme Vlada RS-a je nedavno s kineskom kompanijom CRBC (China Road and Bridge Corporation) potpisala memorandum o rekonstrukciji dijela magistralnog puta Foča – Šćepan Polje vrijedan 100 miliona eura, čiji sadržaj nije poznat, uprkos mnogo povoljnijem kreditu koji bi mogle ponuditi Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Svjetska banka.
Netransparentna politika, ne daju objašnjenja
Ministar saobraćaja i veza u Vladi Republike Srpske kaže kako želi napraviti takmičenje.
- Ko prije riješi da će da učestvuje u finansiranju tog puta, ozbiljno, to nije "zakovano" - kaže ministar Nedeljko Čubrilović za Detektor i dodaje kako je Evropska unija za izgradnju nudila 70 miliona eura.
- Bio je svaki put neki novi termin, novo odgađanje, isto kao s Evropskom unijom – ispunite ovo, ispunite ono - kaže Čubrilović.
Kakve je uvjete tražila kineska strana nije moguće saznati jer ministarstvo koje vodi Čubrilović nije Detektoru dostavilo sadržaj memoranduma koji je potpisan s kineskom firmom.
Siniša Vukelić, urednik poslovnog portala Capital, podsjeća da je ovo nastavak netransparentne politike koju vode entitetske vlasti u projektima gdje rade kineske kompanije, gdje se detalji dogovaraju na netransparentan način, iza zatvorenih vrata, bez raspisivanja međunarodnog ili domaćeg tendera.
- U ovom slučaju, čak i ako bude raspisan tender, pokazuje se da Vlada favorizuje, i to ne krije, kinesku kompaniju, što je priznao premijer Višković na pitanje našeg novinara. Što je potpuno nerazumljivo. Bez ikakvih objašnjenja zašto je cijena sada mnogo veća kako se pojavila kineska kompanija - objašnjava Vukelić.
Radovan Višković, premijer RS-a, i predstavnici kineske kompanije CRBC, krajem februara su potpisali memorandum o rekonstrukciji dijela magistralnog puta Foča - Šćepan Polje, vrijedan oko 100 miliona eura, kojim je planirana izgradnja 15 kilometara.
FOTO: Vlada RS
Iz Delegacije Evropske unije kažu da je ranije vrijednost projekta procijenjena na oko 90 miliona eura za 19,1 kilometar ceste, ali i da će se ova procjena morati ažurirati.
- Zahtjev bh. vlasti za ažuriranje projektne dokumentacije trenutno je u fazi razmatranja od projekta "Connecta 2", koji finansira Evropska unija - navodi se u odgovoru.
Svjetska banka i EBRD zainteresovane su da finansiraju ovaj projekat, kaže Forto. Objašnjava da bi Evropska unija ponudila do 40 miliona eura grant sredstava. Zbog toga je nakon potpisivanja memoranduma razgovarao s predsjednikom RS-a Miloradom Dodikom i premijerom Viškovićem te ministrom Čubrilovićem.
Dodik kupovao političke usluge
- Taj memorandum otvara suštinski mogućnost da izgradnju puta finansiraju Kinezi, ali ukoliko evropska šema finansiranja bude aktivirana, onda Kinezi stvarno ne mogu biti nikada povoljniji - rekao je Forto.
Dodao je da Memorandum nije obavezujući, koliko on zna, i da je na Vladi RS-a da izabere najpovoljnije rješenje za sebe. Forto je naveo i da Ministarstvo komunikacija i prometa radi koordinaciju između međunarodnih finansijskih institucija i Vlade RS-a.
Ko će finansirati radove kod Foče jeste političko prije nego ekonomsko pitanje za vlasti u RS-u, smatra Adnan Huskić, profesor međunarodnih odnosa i politike na Univerzitetu Sarajevo School of Science and Technology (SSST).
- Dodik okreće leđa Zapadu, sve više se okreće Kinezima. On je i ranije govorio da su oni zainteresovani čak i za one projekte koje je Evropska unija suspendovala - objašnjava Huskić.
On je već jednom vidio sličan proces kada je Republika Srpska privatizovala naftnu industriju.
- Ta privatizacija kojom je Dodik direktno kupovao političke usluge kod Rusa, kojima je prodata na način na koji je prodata – na kraju krajeva, radi sada istu stvar - smatra Huskić.
Kineska kompanija CRBC je, navodi Detektor, početkom 2014. godine potpisala memorandum o saradnji s Vladom Crne Gore kojim je predviđena izgradnja do sada jedine dionice autoputa u ovoj zemlji Bar – Boljare, duge 41 kilometar. Sadržaj memoranduma nikada nije javno objavljen. Radovi su počeli godinu dana kasnije, a bilo je planirano da 2019. budu završeni. Autoput je okončan i pušten u promet tek 2022. godine.
Prema podacima nevladine organizacije "Akcija za socijalnu pravdu", osnovni ugovor je zaključen na 809,5 miliona eura, ali je kasnijim aneksima uvećan za gotovo još stotinu miliona eura. Čitav projekat i dobar dio dokumentacije obavijeni su velom tajne, navode iz ove organizacije.
- Kačenje ventilatora na površine bez armature, loša ugradnja betona, problemi sa šahtovima, električnom energijom, vodosnabdijevanjem, pukotine na cesti, sve te informacije smo nalazili u izvještajima koji su nam dostavljeni od nadzornog organa "Ingerop" - objašnjava Ines Mrdović. 
Kompletan tekst Detektora možete pročitati na ovom linku
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.