Download-ujte našu aplikaciju

09:55 / 14.09.17

Dok traje redukcija vode: Potrošači imaju pravo na nadoknadu štete i ne zanimaju ih "prepucavanja"

Nestašice vode u Sarajevu sve su duže, a potrošači plaćaju vodu kao da je snabdijevanje sasvim uredno. Bez trunke stida iz Vodovoda i kanalizacije šalju račune sa istim iznosima, bez obzira što im ne isporučuju vodu.

Elmedin Konaković i Nezir Hadžić na jednoj  od vodovodnih iskopina u Sarajevu
Elmedin Konaković i Nezir Hadžić na jednoj od vodovodnih iskopina u Sarajevu

Potrošači tiho negoduju i halalili bi im i ovu pljačku samo da imaju urednije snabdijevanje vodom. Ovo je epilog bezobrazluka menadžmenta ViK-a i nesposobnosti Vlade Kantona Sarajevo da bar ublaže nestašice vode.

Zbog navedenog problema, odnosno zbog nekontinuiranog snabdijevanja vode, Institucija ombdusmana za zaštitu potrošača je razmatrala žalbe potrošača-korisnika usluga vodosnabdijevanja, preduzela niz aktivnosti iz svoje nadležnosti, te  KJKP Vodovod i kanalizacija d.o.o. Sarajevo, kao prekršiocu prava, uputila više preporuka radi otklanjanja povrede prava.

Stav obdusmana za zaštitu potrošača

- U postupcima koje je ombudsman vodio po pojedinačnim žalbama utvrđeno je da davatelj usluge nije osigurao kontinuitet usluge vodosnabdijevanja kao ekonomske usluge od općeg interesa.

- Davatelj usluge tvrdi "da pojavu dnevne neravnomjernosti diktira nivo obaranja u noćnim satima, odnosno tu pojavu pravda dotrajalošću vodovodne mreže, zamućenosti gravitacionih vrela, kao i nizom drugih razloga." Pri tome, davatelj usluge konstatuje da postojeći nivo njihovih usluga je direktna posljedica višegodišnje nemogućnosti pokrivanja troškova održavanja i investiranja u postojeći sistem, odnosno kada se osigura novac, pristupit će se rekonstrukciji vodovodne mreže – izjavila je za Faktor Ljubica Čolović, pomoćnica ombudsmana za zaštitu potrošača.

Cijeneći da je predmet žalbi zahtjev potrošača na ostvarivanje prava na urednu i kontinuiranu uslugu korištenja vode, onda takve konstatacije davatelja usluge nisu dovoljan osnov, niti opravdanja za takvo postupanje, što svakako nema uporište u potrošačkoj legislativi.

Pravni osnov ostvarivanja naprijed navedenog prava je Zakon o zaštiti potrošača u BiH, prema kojemu je odredbama člana 38. propisano da kriteriji koji osiguravaju efikasno pružanje ekonomskih usluga od općeg interesa u korist potrošaču su kvalitet i kontinuitet usluge, a zatim, jednakost u pristupu i tretmanu svih potrošača.

Institucija ombudsmana podsjeća na odredbe Zakona, kojima je isporuka vode definisana kao ekonomska usluga od općeg interesa, te je kao takva u režimu ugovornog odnosa. Pri tome je propisano da svaki potrošač koji koristi ekonomske usluge, mora dobiti bez naplate obrazac ugovora koji će sadržavati uvjete ugovora. Istovremeno je regulisano da se obaveza plaćanja navedene usluge mora odnositi na stvarnog korisnika ili na stranu koja je potpisala ugovor. Potrošač iz Kantona Sarajeva nije zaključio ugovor niti pristao na uvjete ugovora da mu se usluga isporučuje reducirano.

Pravo potrošača na uredno i kontinuirano pružanje usluge isporuke vode, kao ekonomske usluge je osnovno potrošačko pravo, ustanovljeno Zakonom o zaštiti potrošača, čija implementacija osigurava potrošaču efikasnu zaštitu. Ukoliko davatelj usluge ne implementira niti osigurava to pravo, krši Zakon i osnovna potrošačka prava. U konkretnom slučaju davatelj usluge svojim postupanjem negira navedeno potrošačko pravo, radi čega takvo pravo postaje bespredmetno i bez adekvatnog dejstva.

Imajući u vidu sve navedeno, a posebno cijeneći činjenicu da potrošačima u Kantonu Sarajevo nije osigurano uredno pružanje usluge vodosbdijevanja u kontinuitetu i kvalitetu, te jednakost u pristupu i tretmanu svih potrošača, nameće se zaključak da KJKP Vodovod i kanalizacija d.o.o. Sarajevo postupa suprotno Zakonu o zaštiti potrošača BiH, što ima za posljedicu kršenje osnovnih prava potrošača propisanih Zakonom o zaštiti potrošača.

Potrošač ima pravo pismenog prigovora davatelju usluge vodosnabdijevanja, na iznos računa, kao i na svaku stavku na računu. U slučaju neuvažavanja prigovora, potrošač ima pravo na sudsku zaštitu, odnosno naknadu štete koju trpi zbog nekontinuiranog ispostavljanja usluge vodosnabdijevanja, pojasnila je Ljubica Čolović.

Dok se dvoje svađaju, Sarajlije ispaštaju

Sarajlije nemaju vode i zbog toga što kantonalni premijer Elmedin Konaković i direktor ViK-a Nezir Hadžić ne pričaju, što je neshvatljivo. Vode nema što Konaković tvrdi da ne može smijeniti Hadžića. 

I ako bi direktora ViK-a danas smijenili, Sarajevo sigurno ne bi imalo više vode, jer nebriga o vodovodnoj mreži u glavnom gradu BiH traje još od završetka agresije na Bosnu i Hercegovinu, za koje su krive sve bivše kantonalne vlade i direktori ViK-a koje su oni postavljali.

Stanovnike Sarajeva, kojih je sve više žednih, ne interesuje jesu li u pitanju neke podjele u SDA, na šta se žali Konaković. Ne interesuje ih ni kako će se potrošiti najavljeni kredit Evropske banke za obnovu i razvoj namijenjen za rekonstrukciju vodovodne mreže. Građane interesuje hoće li konačno imati urednije snabdijevanje i ništa više.

Je li moguće da svakog dana na sve više mjesta pucaju vodovodne cijevi i skoro cijeli grad ostane bez vode. Je li mogće da ViK sa jednim svojim bagerom otkopa brojne rupe po gradu i otklone svi kvarovi, pa da voda potekne koji sat prema potrošačima, a onda oko 22 sata ili ranije krenu noćne redukcije vode.

U glavnom gradu BiH, izgleda sve je moguće, ali je ipak nemoguće da menadžment ViK-a uz pomoć Vlade KS bar počne da radi na sistematskom rješenju u smanjenju nestašice vode.

Premijer Konaković obećava još od 2015. godine da će se krajem svake godine do sada okončati redukcije vode. Isto obećanje dao je i za kraj ove godine koje nije ispunjeno, pa je najavio da će redukcije vode biti prošlost krajem 2018. godine. Obećao je da će iduće sedmice doći do značajnih promjena, ali u ViK-u. U organizaciji rada preduzeća, kako na Facebooku napisa premijer.

Konaković će potražiti pomoć i angažovati stručnjake iz Zenice i Tuzle, koji su uspješno riješili problem normalnog snabdijevanja vodom ovih gradova.

Traži se savjet iz Tuzle

- Problem vodosnabdijevanja Tuzlaka riješen je izgradnjom Fabrike pitke vode u Ceriku. Od toga ne bi bilo ništa da prethodno nisu osigurali sredstva za ovaj iznimno skupi poduhvat. Na osnovu Sporazuma između Vlade Republike Mađarske i Vijeća ministara BiH u novembru 2004. godine u Budimpešti, Tuzla je uz pomoć mađarske vlade uspjela uspješno okončati projekat u predračunu vrijedan 13,5 miliona KM.

U decembru 2004. u Sarajevu je potpisan Sporazum o kreditiranju i garanciji između Vijeća ministara BiH, Vlade Federacije BiH, JKP Vodovod i kanalizacija Tuzla i mađarske Export-import banke LTD, kojim je odobren kredit od 11.343.814 maraka za projekat "Nabavka i izgradnja postrojenja za prečišćavanje vode iz akumulacije Modrac". Pored 11 miliona maraka kreditnih sredstava, u realizaciju projekta vodosnadbijevanja utrošena su još dva miliona eura koje su osigurali preduzeće Vodovod i kanalizacija, Općina Tuzla i Javno preduzeće za vodno područje slivova rijeke Save – izjavio je Jasmin Imamović, gradonačelnik Tuzle.

Da bi Sarajevo riješilo problem vodosnabdijevanja potrebno je mnogo više novca od onog potrošenog u Tuzli. Zna to i Elmedin Konaković, ali nikako da počne realizacija kredita. Da bi projekat uspio, prema mišljenju kantonalnog premijera, trebao bi se smanjiti i broj radnika u ViK-u, koji "ništa ne rade, a primaju visoke plaće". U ViK-u je trenutno više od 700 radnika, od kojih su samo 50-ak radnici na terenu.