08:11 / 12.01.17

Galina Balašova: Skrivena umjetnica sovjetskog svemirskog programa

Arhitektica i umjetnica Galina Balašova je potrošila tri desetljeća projektiranja unutrašnjosti Sojuza i drugih sovjetskih svemirskih brodova, pazeći da kabine ne budu samo metal ispunjen opremom, već i topli stambleni prostor.

Galina Balashova
Galina Balashova

Sve je počelo 1963. godine, tokom jednog vikenda, kada je nacrtala unutrašnjost Sojuz letjelice, nakon što je Sergej Korolyov, “otac sovjetskog svemirskog programa“, tražio da brod ima namijenu za stanovanje. Inženjeri koji su prethodno radili na projektu opremili su kabinu s dvije goleme kutije instrumenata, ali je Korolyov odbio dizajn i odlučio tražiti pomoć izvana.

- Oni nisu razumjeli što je prostor za život, jer ne koriste prostorno razmišljanje – kazala je Balašova, sada u svojim 80-ih.

- Tokom vikenda, razmišljala sam o tome kako postaviti instrumente, pa sam došla na ideju da sa jedne strane stavim ormar sa instrumentima a kauč sa druge, gdje astronauti mogu odmoriti.

Korolyov je bio oduševljen njenim idejima, naročito crtežima koji su uključivali pejsaže na zidu kako bi bi ih što više podsjećalo na dom. Nažalost, tužna strana priče je ta jer Galini nije bio dopušteno da se stavi njeno ime u projekat, jer je žena.

Pod i plafon u svemiru

Balašova i dalje živi u malom stanu u Korolyovu, gradu izvan Moskve koji je dom za kontrolu svemirske misije Rusije i nazvan po svemirskom vizionaru.

Sjedeći u dnevnoj sobi, Galina pokazuje prozračne pastelne boje dizajna poda i plafona u svemirskoj kabini, kako bi dočarala taj period.

- U početku sam željela stvoriti prostor za mikrogravitaciju koja ne bi imala pod ili strop - rekla je.

No, futuristička vizija je odbačena iz praktičnih razloga.

- Ljudi treniraju na Zemlji i oni su naviknuti po konceptima vrha i dna – objašnjava.

Astronaut Petar Klimuk, koji je otputovao u svemir u sklopu Sojuz i Salyut programa, složio se da su boje i drugi elemenat Sojuzove unutrašnjosti važni kako bi stvorili "ugodnu" atmosferu.

- Diskretne boje su bolje i bez obzira na mikrogravitaciju ljudsko oko još uvijek vjeruje da je pod i strop - rekao je on.

Boje su bile posebno važne u Balashovinom radu na 1975 US-Svojetskom Apollo projektu koji je trebalo vidjeti milioni ljudi širom svijeta i koji su trebali stati u uobičajenu foto i video opremu.

-Moji šefovi su željeli crveni kauč, ali crvena se na filmu pokazala kao crna – govori Balašova.

Zeleni kauč

Prije nego je došla do rješenja, razmatrala je četiri boje.

Orbitalna kabina je imala zeleni kauč i pojaseve na čičak koje su astronauti kačili na sebe pa čak i stolić na kojem su jeli i potpisivali dokumente tokom putovanja.

Prilikom ulaska u kabinu, američki astronaut Vance Brand kazao je da je veoma prikladan njihovim potrebama. Balašova još uvijek sjedi na stolici koja je presvučena istom zelenom koja se koristila za kauč Sojuza. Prvobitni pokušaji da se čičak koristi na namještaju doveo bi do toga da astroanuti ostanu bez hlača od žerseja.



Njen stan je pun knjiga i porodičnih protreta bez ikakvog podsjećanja na to da je imala veliki utjecaj na izgled generacijskih svemirskih brodova Sovjeta.

Ona ističe da inžinjerstvo nije cijenilo njen rad te su je vidjeli kao umjetnicu i ženu - jednu od rijetkih koja je radila u sovjetskoj svemirskoj industriji. Bila je jedina žena na kreativnom mjestu u timu Korolyova.

-Radila sam samo sa muškarcima. Svi su me tretirali kao slugu - kazala je ona.

Nakon što se penzionisala njeni nacrti su gotovo deceniju skupljali prašinu ispod kreveta. Balašova sada živi od mjesečne penzije koja iznosi oko 287 eura.