Download-ujte našu aplikaciju

16:31 / 28.12.16

Gordana Bulić o prevarama tokom sezonskih sniženja: Kad je trgovac kupcu dužan vratiti novac

Novogodišnji praznici idealno su vrijeme da sebe i najdraže obradujete poklonom.

U prilog vam idu i sniženja koja su ovih dana aktuelna, pa biste, uz malo, sreće mogli kupiti sve što vam treba, i uz to, čak nešto i uštedjeti. Ali da sve nije baš tako bezazleno pokazuju iskustva mnogih koje su privukle nametljive reklame o popustima i akcijama, a koji su na kraju bili prevareni. Kako se i vama to ne bi dogodilo, evo nekoliko preporuka Gordane Bulić, predsjednice Udruženja građana „Klub potrošača“ Tuzlanskog kantona.

Na šta svako od nas, prilikom kupovine, treba obratiti pažnju?

Potrošač treba imati jasnu vlastitu želju ili potrebu te jasan plan kupovine onoga šta mu treba. Najbolje je da provjeri ponudu proizvoda u više trgovina, naročito ako se radi o artiklu koji prvi put, ili rijetko kupuje. Važno je provjeriti kvalitet proizvoda, deklaraciju i informacije sa deklaracije (ali i na drugim dostupnim izvorima), uporediti ih sa ličnim doživljajem proizvoda kada ga vidi ili/i sa informacijama koje je dobio na bilo koji način o artiklu. Preporuka je i provjeriti kvalitet mjesta gdje je proizvod izložen (primjera radi, čistoću frižidera za meso i mliječne proizvode), dostupnost informacija o proizvodu, uporediti cijene i napraviti ličnu procjenu odnosa kvaliteta i cijene. Potom provjeriti mjesto proizvođača i porijekla sirovina, garancije i servis za proizvod, ako kupujete kućanski aparat, način plaćanja i eventualne beneficije na kupovinu pod različitim uvjetima plaćanja.

Šta uraditi u situaciji kad dođemo kući i uvjerimo se da je na, primjera radi, džemperu kojeg smo upravo kupili, tvornička greška, a to nije navedeno na deklaraciji, niti smo u prodavnici na to upozoreni prilikom kupovine?

Takav proizvod, uz fiskalni račun i promotivne letke i kataloge, koje ste dobili, treba što prije vratiti u prodavnicu.

Imamo li pravo vratiti takav artikl ili ne? Ako imamo koji je to rok? Kad potrošač ima pravo na povrat novca?

Kupac proizvod s greškom ima pravo vratiti. Po Zakonu o zaštiti potrošača u BiH, povrat kupljenog proizvoda, reguliran je članom 18. i to bi trebali znati i potrošač i trgovac. Rok za vraćanje zavisi od artikla. Nije isti za pavlaku i za džemper, kao ni ako se radi o skrivenoj mani na proizvodu. U situacijama kad se kupljeni artikl ne može popraviti ili zamijeniti, trgovac je kupcu dužan vratiti novac.

Mnogi su bili u situaciji kad ih je trgovac uvjeravao kako je košulja, koju su upravo probali, napravljena od pamuka. To isto je velikim slovima pisalo i na deklaraciji. Međutim, kad su kod kuće deklaraciju bolje pogledali uočili su da sitnim slovima na njoj piše kako je sastav odjevnog predmeta akril i poliester?

Korisno je da se potrošač informira o što većem broju oznaka koje se nalaze na deklaraciji proizvoda: porijeklo, sastav, način pranja, peglanja, hemijskog tretiranja, nutritivne vrijednosti ako se radi o prehrambenim proizvodima… Sakrivanje informacije o proizvodu ili dvostruko deklariranje (pamuk/poliester) kažnjivo je, a u najmanju ruku, ako i nije označeno, a trgovac nas ubijedi ili dovede u zabludu, trebao bi snositi sankcije, a potrošača adekvatno obeštetiti barem povratom novca ili adekvatnom zamjenom uz doplatu ili povrat novca.

Svakodnevno smo svjedoci raznih prevara koje rade trgovci. Primjera radi, ulaz u radnju je oblijepljen obavijestima kako je sve u njoj sniženo za 50 ili 70 posto. To kupca privuče, pa uđe, a onda kad izebere nešto i ode do kase da plati, trgovac mu kaže kako je primjera radi, haljina koju je odabrao, snižena samo 20 posto. Kakva su, u takvoj situaciji, prava potrošača? Da li može prijaviti trgovca i kakve su kazne?

Po Zakonu o trgovini u Federaciji BiH i Zakonu o zaštiti potrošača u BiH, trgovac ima pravo staviti na izlog radnje promotivni oglas "Sniženje 50%" ako je 50 posto njegovih ponuđenih roba, zaista sniženo za toliko. Ako su sniženi samo pojedini artikli, na njih se stavlja ta obavijest. U protivnom, potrošač bi ovakav slučaj trebao prijaviti nadležnoj inspekciji ili Udruženju potrošača.

Trgovci nas varaju i na vagama? Kako se u takvim situacijama zaštititi?

Sumnju u kvalitet vaganja najbolje je odmah provjeriti na nekoj drugoj dostupnoj vagi (primjera radi, kod poznanika ili u susjednoj radnji), i o tome odmah obavijestiti inspekciju.

Kakva su prava potrošača prilikom kupovine putem interneta? Primjera radi, ako kupimo sat koji košta 2.000 KM, ali se za nekoliko dana predomislimo i shvatimo kako to sebi u tom trenutku ne možemo priuštiti, šta u takvoj situaciji možemo uraditi? Da li kupac može kontaktirati prodavača i odustati od kupovinea, da pri tom ne bude oštećen?

Zakonom o zaštiti potrošača u BiH definirane su i kupovine na daljinu, ali se potrošačima ipak savjetuje da posebno budu oprezni ako kupuju putem interneta, kataloga ili TV shopova. Kod nas je ta vrsta kupovine relativno novijeg datuma. Prodavci su manje odgovorni nego inače kad su "licem u lice" sa kupcem. Vrlo često zloupotrebljavaju potrošače, posebno mlade ili starije osobe, oni su im čak "ciljane grupe". Inspekcije su kadrovski nejake, nisu dovoljno ni educirane o tome, nemaju iskustva, tako da je potrošač u BiH posebno ugrožen kupovinom na daljinu.