Download-ujte našu aplikaciju

11:34 / 18.03.17

INTERVJU Asim Horozić: Tuzla se srozala, ja sam u ovom gradu eksces!

Autor: J. Bojić

Opera je u Tuzli bila zaboravljen žanr, sve do ponedjeljka, kada je u Bosanskom kulturnom centru izveden "Zmaj od Bosne". To je bio zamajac za nešto drugo, još veće, što se sprema. Naime, opera "Derviš i smrt" bit će producirana u ovom gradu.

Asim Horozić: U Tuzli postoji publika za operu FOTO: FAKTOR
Asim Horozić: U Tuzli postoji publika za operu FOTO: FAKTOR

Mnogo priče o velikoj umjetnosti u samo nekoliko dana. Jedan od najzaslužnijih za to je kompozitor Asim Horozić. Komponirao je "Zmaja od Bosne", a sada će i "Derviša", uz svog kolegu libertistu, također Tuzlaka Nijaza Alispahića.

Čini se da čovjeku koji već polako ulazi u legendu klasične muzike u BiH sve dobro ide, ali on je itekako kivan i razočaran. U razgovoru za Faktor kompozitor opera Hasanaginica, Aska i Vuk, te sada već čuvenih kompozicija Kapija, Duša Sarajevska, Bosna, San o Bosni, Sjećanje na Mozarta Zapis o zemlji... govori o svom radu i svom gradu.

Kakve su reakcije nakon izvođenja "Zmaja od Bosne" u Tuzli?

Meni je drago da su mnogi moji poznanici uočili neke promjene, jer su bili na izvođenjima u Sarajevu. To pokazuje da u Tuzli publike za simfonijski orkestar i za operu. Sad ja ne znam koliko bi bilo interesa, na primjer za Travijatu, koja se izvodi u Sarajevu i bilo bi dobro da dođe u Tuzlu.

Nije, pak, bilo gradonačelnika Tuzle. Kako na to gledate?

Pročitao sam pismo za Jasmina Imamovića u kojem se on izvinjava i pominje ponaosob umjetnike i čestita. Ja sam odmah nakon izvođenja opere reagirao zbog toga što ga nije bilo, jer nisam znao tada za to pismo. Ali bez obzira, od 15. decembra se zna da će biti izvedena ova opera u Tuzli, red je bio da načelnik (može se nazivati gradonačelnikom, ovo grad nije), sazove umjetnike... Da pozove Nijaza (Alispahić op.a) koga ne voli osobno, valjda zato što je ovaj književnik, a i načelnik ima ambicije da to bude, mene i još nekoga...

Želite priznanje i podršku na taj način?

Samo priznanje, podršku mi nikad nije davao niti će mi dati. Nisam bio oduševljen njegovim vladanjem, ali sam mu uvijek čestitao kada je političke protivnike ostavljao iza sebe.

Da li se zaista podrška kulturi u Tuzli svela na lični odnos s gradonačelnikom?

Ja sam se sklonio od toga, ali mislim da jeste. Meni načelnik ne treba. Može mi samo napakostiti, a odvesti me ne može nigdje. Meni može samo huju izvaditi da se razočaram u Tuzlu i da postanem Kusturica ili Meša Selimović sa svojim političkim, nacionalnim i drugim devijacijama. Nemojte misliti da je Kusturica pobudalio sam. Događalo se i meni svašta. Tuzlansko pozorište ide u Ameriku sa predstavom u kojoj je moja muzika, oni vode ljude koji veze nemaju s pozorištem, a mene niko ne zove. Ja tada ne bih ni mogao ići, jer sam spremao Hasanaginicu, ali je poenta da me nisu ni zvali. Imao sam situaciju u Francuskoj kada mi je predsjednik jedne njihove pokrajine rekao da ja nisam iz Tuzle. On je, kako je rekao, bio u Tuzli prije 15 dana i niko me nije predstavio. A ja sam tada u Parizu dobio ovacije u sjedištu UNESCO-a nakon izvođenja "Kapije". Zato ja sada provociram sa "Dervišem". Iz ničega ćemo napraviti nešto i dokazati da oni nisu zaštitnici kulture, za šta se izdaju. Jeste kultura skupa, ali je nekultura još skuplja.

Projekat opere "Derviš i smrt" je na početku možda da ipak sačekate i vidite ko će dati podršku...

Ja gdje god idem hvale mi načelnika Tuzle. Ja samo kažem da ima i druga strana medalje. Ne znam kada sam nekad nešto zaradio, jer svi živimo od novca da se ne lažemo, zahvaljujući onima koji vode grad. Meni nijedno djelo nije praizvedeno u Tuzli.

Kakav je po vama tretman tuzlanskih umjetnika u Tuzli?

Uvijek je bio neko ko je na liniji, a neko ne. Ovim višestranačjem je to trebalo biti ukinuto, ali nije. Meša je doživio svašta, ali Ismet (Mujezinović op.a) je mogao šta je htio. Međutim, opet se moralo njegovog sina miriti sa Tuzlom. Neki ljudi u Sarajevu su znali da "guraju" umjetnike. Ja sam ubijeđen da je ovo neka kontrapropaganda od ustrojstva Federacije BiH, do ovoliko univerziteta, lako donijenih diploma, davanja ocjena. To je smišljeno da nas unište da jednog dana djeca ne znaju ni tablicu množenja ili prosto proširenu rečenicu. Nisam za teorije zavjere, ali nešto nije u redu. Kao da iza nas stoji neka mračna sila.

Gdje je onda u svemu tome vaš rad kao kompozitora?

Mene je boljela duša mjesec dana prije izvođenja opere u Tuzli. Čuj igra nekakva opera, sve domaći autori, to je trebalo da sija sve kao Las Vegas. Ja sam ponikao ovdje i trebao sam nešto da ponesem u svojim genima, ali ja sam izrod i eksces. Svaka treća sijalica u gradu ne radi, kao da smo tunel. Valjda se treba znati da smo rudarsko mjesto. Ja sa Šićkog kada ulazim u Tuzlu, dođem u Kreku i mislim da sam u Čaklovićima u tunelu. To je strašno. Kakvu sliku to daje o ljudima. Tuzla do jučer nije imala niti jednog profesora violine, nemamo nijednog režisera... Nemamo ništa. Ja sada ne znam niti jednog sportistu. Prije smo znali boksere, karataše, džudiste, a kamoli rukometaše, košarkaše i fudbalare.

Mislite da smo se srozali?

Jesmo, a ne moramo. Ne može me niko ubijediti da nema bandera za kupiti. Gdje Dodik kupi, neka pitaju njega. Banja Luka svijetli, trebala bi i Tuzla. Užas jedan.

 

Izvor: Faktor