Download-ujte našu aplikaciju

20:48 / 18.05.17

Ministrica Milićević blokira izgradnju autoputa: Ne želi potpisati, insistira na akcizama

Autor: A. Šarenkapa

Jelka Milićević, federalna ministrica finansija blokira izgradnju 18 kilometara autoputa na Koridoru Vc, koja je vrijedna 235 miliona eura, odnosno oko 470 miliona KM, saznajemo od naših izvora bliskih Vladi FBiH.

 

Milićević zaustavila realizaciju 470 miliona KM kredita FOTO: ARHIV
Milićević zaustavila realizaciju 470 miliona KM kredita FOTO: ARHIV

Prema navodima naših izvora, Milićević već nekoliko mjeseci uporno odbija da potpiše ugovore o dobijanju kredita namijenjenih za izgradnju autoputa, insistirajući da se u ugovore o kreditiranju ugrade odredbe o tome da će se oni vraćati od dodatnih akciza, koje su odbijene na državnom Parlamentu. Ono što je najzanimljivije je da taj uvjet uopće ne postavljalju oni koji daju novac, odnosno kreditori Evropska investiciona banka, OPEC-ov fond OFID i Kuvajtski fond za arapski ekonomski razvoj.

- Već šest mjeseci stoji spreman ugovor o kreditu EIB-a u iznosu od 50 miliona eura (blizu 100 miliona KM op.a.) za izgradnju tunela Zenica dugog 2,5 kilometara, koji se ne realizuje isključivo zato što Jelka Milićević odbija staviti svoj potpis na njega. Tu je i kredit Kuvajtskog fonda od 36 miliona eura (72 miliona KM op.a. ) za izgradnju dionice Nemila - Vranduk, kao i 29 miliona eura (98 miliona KM op.a.) sredstava OFID-a za dionicu Nemila – Ponirak. Ove dvije dionice duge su po pet kilometara. Isti scenario očekujemo i za novi EIB-ov kredit od 100 miliona eura (200 miliona KM op.a.) za dionicu Buna-tunel Kvanj, dužine 5,6 kilometara, kojeg je EIB odobrio prije dva dana – kazali su nam naši izvori.

Naredne sedmice bi trebao biti potpisan ugovor o izradi idejnog projekta za izgradnju dionice Buna – tunel Kvanj. Projektant će imati rok do kraja oktobra da izradi idejni projekat, u okviru kojeg će biti definisana trasa dionice, koja će biti unutar obuhvata Prostornog plana, kojeg je usvojio Parlament FBiH.

Nakon izrade idejnog projekta započet će eksproprijacija zemljišta, a nakon toga i gradnja, koja će biti finansirana EIB-ovim kreditom. Sama gradnja dionice trebala bi početi sredinom 2018., a ovaj dio autoputa bi trebao biti pušten u promet krajem 2020. godine. Naravno, pod uvjetom da ministrica finansija promijeni mišljenje i nekim čudom dozvoli nastavak izgradnje najznačajnijeg i najvećeg infrastrukturnog projekta u državi.

Što se tiče nastavka izgradnje autoputa nakon neusvajanja povećanja akciza u državnom Parlamentu, u JP Autoceste FBiH nemaju "plan B".

- Proteklih godina u Autocestama su razmišljali o nekoliko različitih modela finansiranja, odnosno o koncesijama, javno-privatnom partnerstvu i slično. Međutim, za sve ove modele potreban je stabilan izvor finansiranja, tako da se opet cijela priča vrati na akcize. Opozicija tvrdi da se taj novac može osigurati smanjenjem javne potrošnje. Problem je što je budžet FBiH isuviše opterećen socijalnim davanjima i troškovima administracije da bi se iz njega moglo zahvatati za gradnju autoputa. Sam proces smanjenja javne potrošnje ne može se obaviti preko noći. Kad on krene, a to nam govore iskustva drugih država koje su prošle taj put, potrebno je minimalno pet do 10 godina da se on i okonča, a mi još nismo ni započeli taj proces – kazali su nam naši izvori.

Međutim, neusvajanje izmjena Zakona o akcizama ne mora značiti i blokadu u izgradnji autoputa.

- Vlada FBiH bi mogla u pregovorima sa međunarodnim kreditorima dogovoriti da realizuju kredite namijenjene za izgradnju autpouta na Koridoru Vc, a da domaće vlasti preuzmu obavezu da izmjene Zakona o akcizama usvoje do isteka grejs perioda, odnosno do dana kada počnemo vraćati te kredite. Međutim, kako možemo očekivati da će se Vlada FBiH upustiti u te pregovore, ako naša ministrica sabotira nastavak izgradnje autoputa – pitaju se naši izvori.