Download-ujte našu aplikaciju

20:14 / 21.04.17

Nesmetano prolaze kriminalci, droga, stoka: Ko je kriv za "šuplje" granične prelaze?

Autor: B. P.

Kradljivac automobila Jeep Liberty, koji je u noći sa ponedjeljka na utorak ukraden u Međugorju, uhapšen je u susjednoj Hrvatskoj nedugo nakon prijave krađe, ali ne zbog granične provjere kako bi se to u prvi mah moglo pomisliti, nego jer je skrivio saobraćajnu nesreću na području Imotskog. 

Ljudski faktor najčešći uzrok propusta na granici    FOTO: ARHIV
Ljudski faktor najčešći uzrok propusta na granici FOTO: ARHIV

Vlasnik automobila krađu je ujutro odmah prijavio PS Čitluk, kazavši policiji da je lopov ušao kroz otključana vrata njegove kuće, odakle je ukrao ključeve od vozila, te laptop i dva novčanika.

Potom je upalio džip koji je bio parkiran ispred kuće i odvezao se u susjednu zemlju, ali nije daleko dospio. Nakon njegovog hapšenja, vlasniku je vraćen automobil, te ukradene stvari.

Kao logično se nameće pitanje kako je s ukradenim vozilom uopće prešao međudržavnu granicu. Nije poznato da li je kontroliran prilikom izlaska iz države niti kako se našao u Hrvatskoj, jer do objave ovog teksta odgovor na naš upit iz Granične policije nije stigao. Iz tog razloga nije nam poznato ni to da li je raspisana potraga za automobilom na vrijeme stigla na granične prijelaze.

Sefićev bijeg

Ljudevit Marić, glasnogovornik MUP-a Hercegovačko-neretvanskog kantona za Faktor je kazao kako je procedura takva da se odmah nakon prijave krađe vozila za njim raspisuje potjernica.

- Mi to šaljemo Direkciji za koordinaciju policijskih tijela, a oni to dalje proslijeđuju MUP-ovima i ostalim policijskim agencijama – kaže Marić. 

Zanimljivo je i to da se ovaj slučaj dogodio upravo u vrijeme kada se bilježe ogromne gužve na graničnim prelazima zbog novih pravila Evropske Unije, i to zbog prijetnji od terorizma i organiziranog kriminala, pa je naloženo da se registriraju svi putnici koji ulaze i izlaze na spoljnim granicama EU.

Da nešto "debelo škripi" kada je u pitanju prekogranična kontrola u našoj zemlji, najbolje je ilustrirao slučaj bijega iz zemlje Sanjina Sefića nakon što je skrivio saobraćajnu nesreću u Sarajevu prilikom koje je usmrtio studentice Editu Malkoč i Selmu Agić. 

Iako u oktobru prošle godine ova "stroga pravila" prilikom prelaska granice nisu važila, graničarima je, a što su i zvanično priznali iz GPBiH, itekako trebalo biti poznato da su trebali zaustaviti Sefića. Sarajevska policija je, naime, čim je otkrila osumnjičenog, poslala obavijest da se za Sefićem traga, ali su ga graničari na prijelazu Uvac regularno pustili da pređe u Srbiju.

Disciplinska komisija Granične policije tad je utvrdila da su graničari odgovorni za propust zbog kojeg je Sefić sedmicama bio nedostupan bh. pravosuđu, te u februaru donijela odluku u odnosu na prethodno suspendirane graničare Dragana Ristovića, Adnana Bečića, Dejana Planojevića i Elmira Bajrovića. Njima je na dva mjeseca umanjena plaća za 15 posto, a mnogi su ovu odluku ocijenili skandaloznom.

Osim ovakvih propusta, koji su okarakterizirani kao nenamjerni, poznato je i da dosad nijedna ozbiljnija policijska akcija koja je imala međunarodni karakter nije mogla proći bez graničara - insajdera, koji su djelovali kao članovi kriminalnih grupa, te su za novac "žmirili na jedno oko" svojim partnerima u kriminalu.

Tako su na razne načine preko granica prebacivani okorjeli kriminalci, švercovala se razna roba, droga, stoka...

Policijska akcija "Kamen" koju su policijske agencije iz BiH izvele tokom 2010. i 2011. godine po prvi put je jasno pokazala kako se preko granice prebacuju ukradeni automobili.

Najslabija karika

Više od dvadeset optuženih iz tog predmeta, pokazat će se, imalo je jasnu podjelu posla. Jedni su krali vozila, drugi krivotvorili dokumente, a treći prevozili ukradena vozila preko granice sa Srbijom, u čemu im je pomagao Slobodan Stojanović, policajac Granične policije BiH. Stojanović je priznao da je zloupotrijebio ovlasti i bez kontrole propuštao ukradena vozila na graničnom prijelazu u Bratuncu. Osim ove, brojnim drugim policijskim akcijama dokazano je da je upravo ljudski faktor najslabija karika prekogranične kontrole. 

Prema podacima preuzetim sa zvanične web-stranice Granične policije BiH, prilikom prelaska (ulaza ili izlaza) državne granice, zakonom nije propisana obaveza posjedovanja, odnosno nije potrebna punomoć za upravljanje tuđim motornim vozilom.

Međutim, Zakonom o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH propisano je da kada upravlja vozilom koje je registrovano u stranoj zemlji, vozač mora imati kod sebe važeću potvrdu o registraciji vozila.

Osim toga, vozač mora imati i registarske tablice za to vozilo koje je izdao nadležni organ zemlje u kojoj je vozilo registrirano, međunarodnu oznaku zemlje i međunarodnu ispravu o osiguranju od automobilske odgovornosti koja važi na teritoriji BiH, odnosno zeleni karton ili policu graničnog osiguranja.