Download-ujte našu aplikaciju

21:21 / 01.07.17

Nezaboravni doživljaj na nebu iznad Nišića: Letjeli smo žirokopterom i oduševljeni smo

U želji za adrenalinom, fenomenalnim osjećajem slobode i uzbuđenjem mnogi odluče da se bave padobranstvom, paraglajdingom, ali i da lete malim avionima i drugim letjelicama.

Dok u BiH već duže vrijeme postoji više škola paraglajdinga, sportsko letenje je u periodu nakon rata zamrlo. Grupa entuzijasta i zaljubljenika u nebeske visine, prije dvije godine zbog toga je odlučila da pokrene školu za motorno letenje "Sport and business aviation (SBA), koja zainteresiranim nudi kurseve letenja malim avionima, ali i žirokopterima.

S obzirom na to da za žirokopter ranije nismo čuli, te da je za mnoge nepoznanica, odlučili smo provjeriti o kakvoj letjelici se radi, a onda smo se kao što to obično biva, za minutu zaljubili u nju i letenje. 

Ekipa Faktora posjetila je aerodrom na Nišićima na kojem smo pored nekoliko pilota i članova škole, zatekli tri žirokoptera, dva otvorena i jedan zatvoreni. Ove letjelice namijenjene su svima koji vole da se uzdignu iznad površine zemlje, uživaju u veličanstvenom pogledu sa visine, a istvoremeno se osjećaju sigurnima.

Pilot Maglen Stipčević objašnjava da je razlika između zatvorenog i otvorenog žirokoptera kao i kod automobila i motora.

- Isti su im uređaji, samo je razlika u osjećaju i udobnosti. Kada sam prvi put sjeo u otvoreni bilo mi je strašno jer kada pogledate sa strane rupa je, imate osjećaj da možete dotaći stvari oko sebe. Osjetite vjetar i sve oko sebe, ali baš zbog toga je osjećaj fenomenalan – kaže nam Stipčević.

Najsigurnija letjelica

Ugledavši otvoreni žirokopter sa dva sjedišta koji nas čeka da nas provoza nebom, obuzeo nas je strah. Ipak, iskusni pilot nas tješi činjenicom da se radi o najsigurnijoj vrsti letjelice, te da nikada nisu imali ni jedan problem, niti nesreću.

- Žirokopter je na neki način hibrid aviona i helikoptera, koji se kreće pomoću horizontalnog  rotora. Može letjeti na jako malim brzinama pa čak i bez horizontalnog kretanja u određenim uslovima. Žirokopter ima puno veću toleranciju na vremenske uslove od bilo koje druge letjelice, neosjetljiv je na vjetar. Ja sam letio i sa malim avionom Cesnom, ali se u žirokopteru puno sigurnije osjećam. Ako slučajno otkaže motor, što je malo vjerovatno, nećeš pasti kao kamen. Gornja elisa ti je rotirajuće krilo. Ako se ugasi motor, rotor se i dalje okreće tako da imaš još mogućnosti da gledaš gdje ćeš i kako sletjeti. Baš morate biti loše sreće, da vas udari grom ili nešto slično da bi vam se u ovome nešto desilo – kroz šalu nam govori Stipčević, dodajući da je bilo smijeha i zabave, ali nikada nikakvih nesreća i ružnih stvari.

Ohrabrivši nas pričom i šalom i nadajući se da nas neće pratiti baš takav peh, oblačimo kombinezom i drugu potrebnu opremu i pripremamo se za polijetanje. Nažalost potpuni užitak kvare nam oblaci, jer smo razočarani što iz zraka nećemo uspjeti vidjeti zalazak sunca.

Uprkos tome, čim smo se vinuli u visine, strah je nestao, a preplavilo nas je mnoštvo emocija. U isto vrijeme biste se i smijali od sreće, ali i plakali od prevelikog oduševljenja. Uživate u pogledu ispod i oko sebe, kosu vam mrsi vjetar i osjećate se potpuno slobodno... Taj osjećaj se zaista ne može ni približno opisati riječima, on se mora doživjeti. Kada sletite na zemlju, odmah poželite da se opet, što prije, vratite u visine.

Žirokopterom na more

Tek nakon leta, postaje nam jasno zbog čega su instruktori i piloti ove škole, ludi za ovim sportom i svaki minut slobodnog vremena provode na nebu. Poseban doživljaj, je kako kažu, otići na more žirokopterom.

- Kada treniramo, letimo ovdje na Nišićima, na aerodromu u Visokom ili na Sarajevskom aerodromu. Međutim za našu dušu, povremeno idemo na duža putovanja. Nedavno smo putovali u Mađarsku i Sloveniju. Prošlo ljeto smo ovdje na Nišićima doručkovali i onda smo otišli na Brač za 50 minuta. Nema granica, nema gužvi, nema autoputa, carina i trajekta. Potrošiš samo 80 litara benzina, toliko bi potrošio i u autu, a pri tome doživiš nevjerovatno lijepo iskustvo – priča nam Stipčević, koji je posao generalnog managera u jednoj firmi pomalo zapostavio zbog ovog nevjerovatnog užitka. 

 Svi oni koji oduvijek maštaju o nebeskim visinama i letenju iznad oblaka, snove sada mogu pretvoriti u stvarnost. Pored višemjesečnih teoretskih i praktičnih časova letenja avionima i žirokopterima za one koji žele dobiti licencu profesionalnog pilota, ova škola nudi i kratke informativne letove, te jednodnevne "Pilot na dan" programe za sve one koji samo žele da nakratko osjete sve čari ovog magičnog zanimanja punog adrenalina.

- Program 'Pilot na dan' je osmišljen tako da kandidat prođe sve ono što profesionalni pilot obavi u jednom danu. S njim se obavi kratka edukacija upoznavanje sa letjelicom, pretpoletni pregled do meteoslužbe...slijedi sat vremena leta sa instruktorom, te poslijeletni pregled. Mnogi to koriste kao poklon za rođendan dragim osobama - kaže Vedran Tuce jedan od članova SBA škole, dodajući da je sve više onih koji žele da iskuse letenje žirokopterima ili malim avionima.