Download-ujte našu aplikaciju

20:12 / 21.04.17

U Titovom bunkeru: Otvoren 4. ciklus Bijenala savremene umjetnosti

U Titovom podzemnom atomskom bunkeru u Konjicu danas je uz prigodnu svečanost otvoren novi, 4. ciklus projekta Bijenale savremene umjetnosti "D-0 ARK Underground", čija je misija pretvoriti vojni objekt atomskog skloništa u mjesto umjetničkog stvaralaštva i susreta umjetnika iz regije i svijeta.

Detalj sa otvorenja Bijenala
Detalj sa otvorenja Bijenala

Atomska ratna komanda (ARK) površine od 6.500 kvadratnih metara, u koju je uloženo 4,6 milijardi američkih dolara, izgrađena od 1953. do 1979. godine, danas služi kao mjesto održavanja najvećeg regionalnog kulturnog događaja.


Otvaranju novog ciklusa Bijenala prisustvovale su brojne zvanice i predstavnici vlasti koji su ukazali na izniman značaj ovog projekta za umjetničko povezivanje, ali i jačanje povjerenja i saradnje među zemljama regije. Ovaj put radove je dosadašnjoj kolekciji priložilo šest umjetnika, čija se djela referiraju na promišljanje spoja prošlosti i sadašnjosti, nekadašnje vojne opasnosti i sadašnje funkcije ovog objekta.


Ministar civilnih poslova BiH Adil Osmanović u prigodnom je obraćanju ocijenio da je Titov bunker vjerovatno jedinstven prostor u BiH, Evropi i svijetu u kojem se organizira Bijenale savremene umjetnosti, naglasivši da on predstavlja unikatan spoj vojnog objekta i kulture.
Osmanović smatra da je potencijal objekta i sadržaj koji mu daje Bijenale prepoznat kao jedinstven kulturni i turistički potencijal na međunarodnoj razini.


- Bijenale je postalo snažna spona za regionalnu saradnju i saradnju među umjetnicima. Ono je prilika ne samo za promociju dostignuća na polju savremene umjetnosti, već kulture uopšte - kazao je, istaknuvši da su ove godine zemlje partneri projekta Italija i Njemačka, na čemu im je posebno zahvalio.


Zamjenik ministra kulture Italije Antimo Cesaro istakao je da Italija danas, podrškom ovom projektu, na polju savremene umjetnosti učvršćuje saradnju s BiH u koju duboko vjeruje. Smatra da je postavljanje Bijenala u najveću tajnu bazu na prostoru bivše Jugoslavije imalo za cilj da se umjetnošću pospješi saradnja među narodima zemalja regije.


- Kultura je sjajan vid diplomatije i saradnje. Ohrabrujemo bh. vlasti da nastave djelovati na očuvanju i promoviranju mnogobrojnog bh. kulturnog blaga. Nadam se da će uspješno biti proveden put reafirmacije kulturnih institucija u BiH, a u svjetlu i turističkih potencijala - poručio je.


Za ambasadoricu Njemačke u BiH Christiane Hohmann uzimanje Titovog bunkera za organizaciju ovako "visokokaratnog kulturnog događaja" je originalno, uz ocjenu da je on odlično mjesto koje pokazuje da se prostor može savršeno oblikovati iz prošlosti u sadašnjost.

Direktor Ureda UNESCO-a u BiH Siniša Šešum mišljenja je da Bijenale predstavlja izuzetno vrijednu platformu za razumijevanje među umjetnicima regije. Umjetnici, smatra, ne rade sami, inspiriše ih okruženje i kultura. Oni su okosnica izgradnje povjerenja među ljudima jer žele graditi pravednije društvo.

- Atomsko sklonište je postalo prostor za dijalog, otvorenost i značajno mjesto na mapi umjetnosti. Ovaj projekt na poseban način promovira Konjic, BiH i region - ustvrdio je.

Direktor i osnivač projekta Edo Hozić zahvalio je svim umjetnicima koji su i ove godine upotpunili već postojeću kolekciju umjetničkih djela u bunkeru, ali i svim pojedincima i organizacijama koje su pomogle u organizaciji projekta u proteklim godinama. Njima je uručio i zahvalnice.

Godine 2011. održan je prvi ciklus Projekta Bijenale, u kojem su kao partnerske države Bosni i Hercegovini učestvovale Republika Srbija i Crna Gora, a kasnije Republika Turska i Hrvatska, te Republika Austrija i Albanija.

Radove su za ovogodišnji ciklus Bijenala izabrali kustosi Iris Dressler i Hans D.Christ, direktori poznate Wurttembergischer Kunsverein iz Štutgarta, koji su isplanirali izložbu o periodu "hladnog rata", pri čemu fokus nije na istočno-zapadnoj državnoj politici. Umjesto toga, šest umjetnika i umjetnica pozvano je da kroz subverzivno uključivanje drugih konteksta prikažu taj period.

Paralelno s "hladnim ratom" teme Kolekcije D-0 ARK se bave društvenim i političkim razvojima, kao što je politika slobodnih država, mirovnim pokretima, antiratnim pokretima kao i pokretima za zaštitu okoliša ili seksualnu revoluciju.
Umjetnici-učesnici 4. ciklusa Annalisa Cannito, Jan Peter Hammer, Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Jorge Ribalta i Jan-Peter E.R. Sonntag, slažu se da ovogodišnji cilus Projekta

Bijenale predstavlja pravi izazov, jer pored dominantne arhitekture bunkerskog kompleksa i njegovih jakih političkih konotacija, u bunkeru se već nalazi 125 umjetničkih radova 102 umjetnika i umjetnice iz ranija tri ciklusa Bijenala, u koje kustosi moraju integrirati sopstvene ideje.