Download-ujte našu aplikaciju

20:20 / 28.06.17

Ulazi li BiH u balkanski "čokoladni rat"?

Jedan od najvećih prehrambenih proizvođača u BiH, AS Group, najavio je da će na tržište izbaciti četiri nove vrste čokolade.

Na domaćem tržištu uskoro nove četiri vrste domaće čokolade
Na domaćem tržištu uskoro nove četiri vrste domaće čokolade

Na taj način BiH bi mogla postati igrač u takozvanom balkanskom čokoladnom ratu, odnosno ispraviti ogroman gubitak koji svake godine trpimo zbog prekomjernog uvoza čokolade i nepostojanja snažnih domaćih brendova.

Da bi se shvatilo o kako važnom segmentu ekonomije se radi, podsjetimo da je u BiH u 11 mjeseci prošle godine uvezeno raznih čokolada u vrijednosti od oko 126 miliona maraka, od čega se samo na one iz susjednih zemalja odnosi 55 miliona KM.

Pet najvećih uvoznika u BiH u tom periodu su bili Srbija čiji je vrijednost uvoza u BiH bila oko 28,8 miliona KM, Hrvatska sa blizu 26,7 miliona KM, Poljska i Austrija sa po 15 miliona KM, te Njemačka sa blizu 13 miliona KM, piše BiznisInfo.

O važnosti čokolade za ekonomiju govori višemjesečno “prepucavanje” Srbije i Hrvatske koje je izazvano jednim potezom hrvatske predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović.

Nakon što je krajem prošle godine greškom djeci u Dubrovniku darivala čokoladicu proizvedenu u Srbiji, ona se javno izvinula i rekla da je “pokrenula istragu” o tome kako je došlo do ove greške, te pozvala građane da kupuju hrvatske proizvode. Taj događaj je i bio povod da se počne govoriti o “čokoladnom ratu”.

No, dok su Srbija i Hrvatska bile manje više ravnopravni protivnici u tom “ratu”, BiH je bila autsajder. Da bi se to uočilo ne treba biti ekonomski stručnjak već je dovoljno posjetiti bilo koju prodavnicu i pogledati koje čokolade su zastupljene.

Osim popularne Milke i Kindera koji su svjetski giganti, riječ o uglavnom o hrvatskim proizvođačima Krašu, Zvečevu ili Kanditu, odnosno srbijanskom Pioniru, Soko Štarku itd. BiH, dosad, nije imala dovoljno jake igrače na tržištu.

Nekoliko stvari govori u prilog tome da bi AS Group mogao promijeniti stanje. Ova grupacija, koja u svom sastavu ima gigante poput Klasa, Vispaka, a odnedavno i Agrokomerca, sigurno ima dovoljno znanja i iskustva da kreira kvalitetne proizvode, ali i finansijsku moći da od njih napravi brendove.

Osim toga, domaći trgovinski lanci preuzeli su vodeću ulogu na maloprodajnom tržištu, čime se otvara prostor sve većoj zastupljenosti i uspjehu domaćih proizvoda koji su u strancim lancima često bili u podređenom položaju. Na kraju, treba računati i na ekonomski patriotizam koji sve više jača kod građana.

Podsjetimo da su bh. proizvodi u posljednje vrijeme preuzeli vodeće uloge u nekoliko segmenata, pa ne treba isključiti mogućnost da se to desi i kada je riječ o unosnom tržištu čokolada.