Dijete za mršavljenje su raširene u našem društvu, potaknute industrijom kontrole težine vrijednom milijarde maraka i raširenim mišljenjem da je mršavost važnija od zdravlja. Mnogi ljudi su zaokupljeni brojanjem kalorija ili izbjegavanjem određene hrane u naporu da izgube kilograme, ali ovo ponašanje ima neke potencijalno opasne nuspojave.

Ponekad je gubitak težine poželjna nuspojava zdravog načina života koji uključuje hranljivu, uravnoteženu ishranu i fizičku aktivnost, ali u drugim slučajevima, gubitak težine postaje sveobuhvatan i opsesivan, i može se pretvoriti u ogromnu prisilu koja može negativno utjecati na svakodnevni život.

Znakovi opsjednutosti gubitkom težine

U našem medijskom zasićenom svijetu, lako se zarobiti u uvjerenju da su samo mršava tijela poželjna, iako to jednostavno nije istina. Dok je uravnoteženi plan ishrane zajedno sa fizičkom aktivnošću važan za prevenciju bolesti, fokusiranje isključivo na gubitak težine može postati fizički i psihički ogromni potencijalni problem.

Ako otkrijete da ste zaokupljeni hranom na način koji vam remeti život, to bi mogao biti znak opsesije kilogramima. Drugi mogući znakovi uključuju:

- Stalno praćenje kalorija ili ukupnog unosa hrane
- Česta vaganja ili druge tjelesne mjere
- Anksioznost povezana sa određenom hranom, kao što je izbacivanje ugljikohidrata ili šećera
- Stroga pravila u vezi sa hranom i/ili vježbanjem
- Osjećaj krivice i sramote kada jedete određenu hranu
- Gubitak kontrole nad hranom, kao što je prejedanje
- Praćenje modnih dijeta
- Fluktuacije težine ili yo-yo dijeta

Neki ljudi također mogu postati opsjednuti samo hranom za koju smatraju da je zdrava ili kvalitetna, bilo da je to organska, veganska, ne-GMO ili nešto drugo. Ovo se prepoznaje kao stanje koje se zove ortoreksija nervoza. Gubitak težine može uslijediti kao dio ortoreksije, čak i ako to nije bio primarni cilj.

Poremećaj u ishrani 

Poremećaj ishrane je mentalna bolest koja ispunjava specifične kriterijume koj je definisalo Američkog udruženja psihijatara (APA). Primjeri poremećaja u ishrani uključuju anoreksiju, bulimiju i poremećaj prejedanja. Poremećaj u ishrani je opisni izraz za abnormalno ponašanje u ishrani, ali nije dijagnoza. Neko može imati poremećene obrasce ishrane, ali se ne uklapa u trenutnu APA dijagnozu poremećaja u ishrani. Međutim, poremećena prehrana i dalje može zahtijevati liječenje jer se može pretvoriti u problematičniji poremećaj u ishrani.

Rizici nerealnih ciljeva gubitka težine

Opasno je postaviti cilj mršavljenja na osnovu onoga što realistično obećava neki infloenser na društvenim mrežama ili na osnovu reklama za dijetu. Industrija ishrane zaokupirana je lažnim obećanjima i trikovima u nastojanju da zaradi novac.

Malo je nauke koja bi podržala većinu preopterećenih planova u cilju mršavljenja. Zapravo, meta-analiza tretmana gojaznosti pokazala je da su više od 80 posto izgubljene težine prijavili učesnici studije tek nakon 5 godina. Prava šteta je vjerovanje u nerealnim dijetama, što dovodi do neuspjeha i onda do osjećaja nezadovoljstva. 

Nerealni ciljevi mršavljenja mogu biti štetni i iz drugih razloga:

- Promjene je možda nemoguće održati dugoročno, što dovodi do jo-jo dijete i osjećaja neuspjeha.
- Mnoge stroge dijete su nutritivno neadekvatne i mogu uzrokovati nedostatke vitamina ili minerala, što može dovesti do dugotrajnih zdravstvenih problema (osteoporoza, bolesti srca, itd).
- Strogi režimi nedovoljne ishrane mogu dovesti do poremećaja u ishrani kao što su anoreksija ili prejedanje.
- Nedovoljno jedenje također može poremetiti naš metabolizam, srce, regulaciju temperature, otkucaje srca, probavu i hormone, što može dovesti do zdravstvenih komplikacija.

Kako promijeniti način razmišljanja

Postoji nekoliko programa zasnovanih na dokazima koji vam mogu pomoći da izađete iz mentaliteta ishrane i obnovite svoj odnos s hranom. Bilo bi korisno raditi s terapeutom ili certificiranim stručnjakom za zdravlje ili praktičarom intuitivne prehrane. Oni vam mogu pomoći da se riješite štetnih navika i zamijenite ih zdravijim ciljevima i idejama.

Intuitivna ishrana je pristup bez dijeta koji vam može pomoći da se odučite od vanjskih pravila o tome šta jesti i nauči vas da se umjesto toga fokusirate na vlastite znakove gladi. Ovo su razvili dijetetičarke Evelyn Tribole i Elyse Resch, koje navode 10 principa koji će vam pomoći da izgradite zdraviji odnos s hranom i brigom o sebi.

Kako postaviti zdrave ciljeve za mršavljenje

Postoje dvije škole razmišljanja o ovome, a vi ćete morati otkriti koja vama najbolje odgovara.

Jedna od metoda je zadržati gubitak težine kao dugoročni cilj, pristupajući mu na održiv način tako što ćete naučiti kako jesti zadovoljavajuće, uravnotežene obroke i biti aktivniji dok se manje fokusirate na brojeve koji prikazuju gubitak kilograma ili mase. Možete raditi sa praktičarom kako biste razvili nutritivni plan obroka i rutinu vježbanja koja omogućava spor, ostvariv gubitak težine.

Ovo uključuje postavljanje SMART ciljeva (specifičnih, mjerljivih, dostižnih, realnih i vremenski ograničenih) ciljeva koji imaju fleksibilne, a ne krute granice. Ova vrsta plana uključuje ciljeve ponašanja koji mogu uključivati ​​stvari kao što su blago smanjenje kalorija, povećanje fizičke aktivnosti i druge skromne promjene koje ne ometaju vaš način života.

Drugi način je da se potpuno odbaci mentalitet prehrane. Mnogi praktičari se udaljavaju od postavljanja gubitka težine kao cilja jer to često nije realno. Umjesto toga, možete postaviti ciljeve o zdravlju, dobrobiti i brizi o sebi, bez obzira na broj na vagi. To možete učiniti prakticiranjem intuitivnih principa prehrane. Intuitivna ishrana NIJE dijeta za mršavljenje. To je potpuno drugačija paradigma za ljude koji su spremni da gubitak težine stave kao svoj primarni cilj.

Kada potražiti pomoć izvana

Ako vaše prehrambene navike gutaju vaše misli ili prekidaju vaš svakodnevni život, dobra je ideja razgovarati sa zdravstvenim radnikom. Terapeut ili dijetetičar koji razumije poremećenu ishranu je pametan prvi korak.

Iako može izgledati "zdravo", brojanje kalorija ili isključivanje ​​određene hrane može postati opsesivno i može poremetiti vaš život. Bolji plan je da preskočite mršavljenje kao motivacijski cilj i umjesto toga prakticirate brigu o sebi. 

Izvor: verywellfit.com