open-navfaktor-logo
search
Kvaliteta goriva
Da li će gorivo iz Rafinerije Bosanski Brod i dalje zagađivati zrak
Odluka o kvaliteti tečnih goriva je uvjet kojeg Rusija postavlja za ulazak BiH u Svjetsku trgovinsku organizaciju
19.11.2018. u 08:00
get url
text

Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH ponovo je Vijeću ministara dostavilo prijedlog odluke o kvaliteti tečnih goriva kojom se dozvoljava Rafineriji u Bosanskom Brodu da proizvodi gorivo s većim udjelom zagađivača kao što su aromatski ugljovodonici i sumpor u zavisnosti o kojem gorivu se radi.

U prijedogu odluke se navodi da goriva koja se stavljaju u promet u BiH moraju zadovoljavati odgovarajuće standarde EU-a, koji su označeni kao BAS EN. Međutim, prijedlogom odluke su izuzeta goriva proizvedena u BiH.

Tako je, primjera radi, prema ovom prijedlogu odluke dozvoljeno da sadržaj takozvanih aromatskih ugljikovodonika u benzinima može biti maksimalno 45 posto, dok evropski standardi ovu granicu postavljaju na 35 posto.

Sadržaj sumpora u dizel gorivima proizvedenim u BiH, prema prijedlogu ove odluke, može biti maksimalno 0,5 posto. Posljednji propisi koje je EU donio još 2009. godine, sadržaj sumpora u dizel gorivima ograničava na 0,001 posto.

Slično je i s lož uljima gdje prema evropskim standardima maksimalna količina sumpora može biti jedan posto, dok je je ovim prijedlogom odluke ta količina za "domaća" goriva povećana na tri posto.

Treba napomenuti i da su aromatski ugljovodonici dokazano kancerogene tvari, dok sumpor iz goriva predstavlja glavni uzročnik nastanka smoga. Upravo zbog toga su zemlje članice EU-a u više navrata donosile odluke o smanjenju maksimalne dozvoljene količine ovih tvari u gorivima, a najdalje u tome je otišla Njemačka koja je čak u potpunosti zabranila dizel motore u automobilima.

{$galerijaFotografija}

Cijela priča o izuzimanju goriva proizvedenih u Bosanskom Brodu od evropskih standarda počela je još 2002. godine. Od tada naovamo odluka o kvaliteti tečnih goriva se stalno produžava. Prema ovom prijedlogu odluke, Rafinerija Bosanski Brod bi mogla proizvoditi gorivo s većim udjelom zagađivača do kraja 2020. godine.

Te 2002. godine je, naime, prvi put donesena odluka kojom je ovoj rafineriji dozvoljeno da proizvodi gorivo s većim sadržajem zagađivača u odnosu na evropske standarde. Obrazloženje je bilo da se na taj način želi pomoći Rafineriji da ponovo uspostavi proizvodnju, koja je prekinuta zbog rata u BiH.  

Praktično, ovim izuzećem se nastojalo pomoći Rafineriji da ponovo "stane na noge", te da postepeno modernizuje svoju proizvodnju, kako bi proizvodila kvalitetnija goriva, s manjim udjelom tvari koje zagađuju zrak. S obzirom na to da se radilo o državnoj kompaniji, koja se doduše nalazila u vlasništvu RS-a, a ne države BiH, takva odluka je i imala smisla.

Međutim, u februaru 2007. godine većinski paket dionica Rafinerije Bosanski Brod, u visini od blizu 80 posto, kupila je ruska državna komapnija Zarubežnjeft. Tada se očekivalo da će ruski partner modernizovati Rafineriju i početi proizvoditi gorivo prema evropskim standardima.

Naime, da bi se proizvodilo kvalitetnije gorivo, potrebno je instalirati novu opremu, što zahtijeva dodatno investiranje u proizvodne pogone.

Koliko je Zarubežnjeft spreman da ulaže novac u modernizaciju Rafinerije pokazuje i to što je upravo donošenje odluke o kvaliteti tečnih goriva vlasnik ove komapnije Ruska Federacija postavila kao glavni uvjet za davanje saglasnosti za prijem BiH u Svjetsku trgovinsku organizaciju. Naime, da bi neka država postala punopravni član Svjetske trgovinske organizacije potrebno je da dobije saglasnost svih zemalja članica. Naš ulazak u ovu međunarodnu asocijaciju "koči" još samo Rusija.

S druge strane, sve dok bude proizvodila, ovakva goriva Rafinerija ih neće moći prodavati nigdje izvan BiH, pogotovo ne u zemlje članice EU-a.

Prijedlog ove odluke našao se pred članovima Vijeća ministara na sjednici održanoj 7. novembra. Tada je zaključeno da će se o ovom prijedlogu odlučivati nakon što ministarstva, Ured za zakonodavstvo i Direkcija za evropske integracije dostave napismeno svoja mišljenja koja su o njemu iznijeli u toku same sjednice.

Odluka o kvaliteti tečnih goriva
1 od 18
left-arrowright-arrow
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.