Kad Fahro plati, on i pobijedi: Kako se javnosti prezentira "uljepšana" slika istraživanja

Objavljeno: 12.07.18 u 21:11 Autor: E. Gorinjac

Sva istraživanja javnog mnijenja koja su do sada provedena i koja su namjerno ili slučajno "procurila" u javnost, ukazuju na to da Savez za bolju budućnost (SBB) i šef te stranke Fahrudin Radončić stoje prilično loše kod potencijalnih glasača. Napokon je stiglo jedno, i to direktno iz SBB-a, prema kojem ta stranka i njen šef ubjedljivo pobjeđuju na izborima. Bar je tako SBB danas uvjeravao javnost u svom saopćenju. 

Fahrudin Radončić FOTO: M. ŽIVOJEVIĆ
Fahrudin Radončić FOTO: M. ŽIVOJEVIĆ

Ovo obuhvatno ispitivanje javnog mnjenja provedeno prema najvišim profesionalnim kriterijima, obuhvatilo je je sve kantone i sve izborne jedinice u Federaciji BiH, kao i demografske grupe, shodno rezultatima posljednjeg popisa stanovništva, navode u SBB-u. Preciziraju da je istraživanje rađeno u periodu od 4. juna do 7. jula ove godine.

-Rađeno je CATI metodom telefonskog ispitivanja, na ukupnom uzorku od 3.850 ispitanika, od čega je 38 posto sigurnih neglasača koji su isključeni, pa je efektivni uzorak iznosio 2.500 sigurnih ili vjerovatnih glasača. Na ovom uzorku standardna greška iznosi tek plus/minus dva posto, što govori o visokoj pouzdanosti rezultata istraživanja - stoji u saopćenju te stranke. 

Svi su drugi "pali", tvrdi SBB

- Na pitanje, svim potencijalnim glasačima u FBiH: "Za koju stranku biste najvjerovatnije glasali, da se Opći izbori održavaju u nedjelju?", SBB je prvoplasirana stranka s udjelom od nešto više od 20 posto. Drugoplasirana je SDA s 20 posto, potom DF s 13 posto, SDP s 12 posto, HDZ BiH s 10 posto. Ostale stranke imaju četiri posto ili značajno manji ukupni rezultat. Na pitanje, svim potencijalnim glasačima u FBiH: "Za kojeg predsjedničkog kandidata biste najvjerovatnije glasali, da se Opći izbori održavaju u nedjelju?", Fahrudin Radončić je ubjedljivo prvi izbor glasača s rezultatom od 22 posto. Slijedeći je Šefik Džaferović s 18 posto, potom Željko Komšić s 15 posto, Denis Bećirović s 14 posto, te Dragan Čović s 10 posto. Ostali kandidati imaju šest posto ili značajno manji ukupni rezultat.

Ostali detalji istraživanja govore o snažnom rastu SBB-a u svim izbornim jedinicama, a u nekim kantonima i dominantno prvo mjesto, uz paralelni drastični pad popularnosti SDA i drugih stranaka koje nisu opravdali povjerenje građana dato na izborima 2014. godine. Također, zanimljivo je da je Radončić ubjedljivo prvi, iako je ovo istraživanje provedeno prije objave njegove kandidature za člana Predsjedništva BiH, pa je realno pretpostaviti kako je razlika između Radončića i rivala znatno veća - uvjerava u saopćenju SBB.

Imajući u vidu da su sva dosadašnja istraživanja koja su dospjela u javnost govorila o sasvim drugačijim simpatijama glasača od ovoga što je SBB prezentirao, zatražili smo objašnjenje od Valicona, agencije koja je ga je i radila. Istraživanje, kako nam je pojašnjeno, ustupljeno je uz novčanu naknadu, a mogu ga po istom principu dobiti i drugi zainteresirani politički subjekti.

- Kompanija Valicon radi različite političko-istraživačke projekte, one koji se izvode u sindiciranom izdanju - u tom izdanju nalazi istraživanja su dostupni različitim klijentima, ali i potpuno "ad hoc" projekte, koji rješavaju specifične izazove. Predmetno istraživanje je izvedeno u sindiciranom izdanju što znači da više stranaka mogu naručiti nalaze - kaže Ismir Omeragić, direktor Valicona.

Stvarni i "uljepšani" rejtinzi stranaka

Svako istraživanje ima mnoštvo analiza, pa tako jedan slajd ne može predočiti cjelokupnu sliku. Iz istraživanja je, očito, izvučen dio koji odgovara SBB-ovoj kampanji. Rejtinzi partija se mjere na različitim targetima, u ovom slučaju svi oni ispitanici koji su rekli da će izaći na izbore, ali u sklopu toga postoje prikazi o opredjeljenju glasača koji su se izjasnili da će sigurno izaći na izbore, onih koji koji su kazali "vjerovatno", oni koji su glasali na prošlim izborima, koji neće izaći na izbore i tome slično... Pa tako i rejting stranaka i kandidata varira od jedne do druge kategorije ispitanika, izbornih jedinica... Upravo zbog toga gotovo svaka od stranaka može izvući onaj dio istraživanja koji njoj odgovara i prezentirati ga javnosti u skladu sa svojim interesima. Takvo što se može desiti i sa Valiconovim istraživanjem, pa ne bi iznenadilo da neka druga stranka u dogledno vrijeme javnosti prezentira dio ovog istraživanja koji njoj odgovara. Inače, rejtinzi stranaka se prilično razlikuju u odnosu na to koje segmente istraživanja gledate.

- Nalazi se svakako trebaju interpretirati kao trenutni sentiment a ne kao prognoza. Prognoze će krenuti tek mjesec dana pred izbore. Čak 30 posto glasača svoju odluku finalno donese u posljednoj sedmici pred izbore. To je u FBiH do 300.000 glasača! Treba imati u vidu i sam uzorak na kojima su rađene analize uz već spomenuti vremenski period anketiranja - kaže direktor Valicona u izjavi za Faktor.

Klijenti prezentiraju kako njima odgovara

Na naše pitenje da konkretno pojasni da li ovo što je SBB saopćio predstavlja realnu sliku Valiconovog cjelokupnog istraživanja ili je to samo jedan njegov segmenat, Omeragić kaže:

- Prilikom interpretacija znanstvenih istraživanja vrlo je važna preciznost u interpretaciji. Slajdovi koji su objavljeni predstavljaju trenutnu situaciju na uzorku FBiH glasača. Za promotivne svrhe oni su vrlo pametno odabrani. S druge strane, sasvim je sigurno da jedan ili dva slajda ne mogu sažeti svu kompleksnost jednog ozbiljnog istraživanja kakvo je ovo.

Omeragić dodaje da je riječ o "sigurnim i vjerovatno sigurnim glasačima u FBiH na izborima 2018.", kao i to da "u mnoštvu analiza, koje kompanija Valicon isporučuje svojim klijentima u svim industrijama u kojim radimo istraživanja, pa tako i političkim istraživanjima, uvijek bude, više ili manje analiza, koje svaki klijent može izdvojiti i koristiti u promotivne svrhe".

Genjac: SDA i Džaferović uvjerljivo vode

U dosadašnjim istraživanjima koji su "procurili" u javnost SDA je stranka koja je ubjedljivo imala najbolji rejting kod potencijalnih glasača. Komentar smo zatražili i od Halida Genjca, generalnog sekretara te stranke. 

- SDA kao i obično naručuje ispitivanja javnog mnijenja. To uvijek radimo sa ozbiljnim, renomiranim agencijama. Istraživanja smo naručivali i ovog puta, imamo rezultate koji pokazuju da SDA uvjerljivo vodi kao stranka i da Šefik Džaferović, kao kandidat SDA za Predsjedništvo BiH, također uvjerljivo vodi po broju preferencija. Te rezultate mi ni sada, kao ni u prošlosti što nismo, ne objavljujemo. Svrha tih istraživanja nije da se ona objavljuju, mi te nalaze iz istraživanja koristimo kako bi radili na osnovu njih i da pobjedu SDA i njenog kandidata učinimo još uvjerljivijom. Dakle, ta istraživanja i rezultate koristimo u interne svrhe radi modeliranja kampanje - kaže Genjac.  

Prema nezvaničnim informacijama Faktora u jednom od takvih istraživanja, a kada su u pitanju sigurni glasači, oni koji potvrđuju da će izaći na izbore, SDA u Federaciji BiH uvjerljivo vodi sa sedam posto razlike u odnosu na sljedeću rangiranu stranku, dok je Šefik Džaferović u prednosti od četiri posto u odnosu na sljedećeg rangiranog kandidata. 

Inače, u strankama je krajem prošlog mjeseca nastala prava pometnja kada su u javnost dospjeli podaci istraživanja koje je sproveo Nacionalni demokratski institut (NDI). Prema tom istraživanju, od stranaka sa sjedištem u FBiH najveću podršku uživa SDA i to kod 24 posto ispitanika. Na drugom mjestu je SDP sa 12 posto, DF je odabralo njih 11 posto, a isti procenat anketiranih osoba se odlučio i za HDZBiH. Prema tom istraživanju SBB ima podršku tek tri posto ispitanika, baš kao i Nezavisni blok.

VEZANI TEKST - Histerija u stranačkim centralama: Nisu anketari varalice, nego SBB i SNSD stvarno loše stoje