Kad se hoće, ima načina: Kakve se odluke o cijenama goriva očekuju u petak

Objavljeno: 13.06.18 u 16:28 Autor: A. Perčo

Federalni ministar trgovine Zlatan Vujanović jučer je nakon sastanka sa predstavnicima menadžmenta najvećih naftnih distributera u BiH saopćio da će cijene goriva u FBiH vjerovatno biti smanjene.  

FOTO: ILUSTRACIJA
FOTO: ILUSTRACIJA

Ovaj potez distributera i malotrgovaca uslijedio je nakon otvorenog nezadovoljstva građana kojima je rast cijena od skoro pola marke po litri goriva od 1. februara ove godine, iako su akcize povećale cijenu za nepunih 20 feninga, bila "kap koja je prelila čašu". U nekoliko gradova vozači su blokirali cestu na sat vremena po uzoru na slične proteste u Srbiji.

Ministar Vujanović, međutim, ni jučer nije iskoristio zakonsko pravo da intervenira u cijene, već je koristeći pritisak vladajućih stranaka na naftaše ali i njega lično, okupio distributere koji su mu saopćili da će smanjiti cijene, a što je on prenio javnosti.

Iz Odsjeka za cijene Federalnog ministarstva trgovine su za Faktor potvrdili da su zaprimili više od 100 zahtjeva za korekcijom cijena goriva, odnosno smanjenjem za 5 do 10 feninga KM po litru goriva. S obzirom na to da država nije ni na koji način smanjila svoje namete na cijenu goriva, pad cijena za 5-10 feninga će se uraditi kroz, kako je jučer istaknuto u Ministarstvu, racionalizaciju poslovanja distributera.

Veliko opterećenje

Faktor je mjesecima pisao o tome da distributeri goriva "love u mutnom". Prva taktika kojoj pribjegavaju je da u određenom regionu svi veći distributeri i prodavci goriva odrede identične cijene što neodoljivo podsjeća na kartelsko postavljanje cijena. Deset do dvadeset kilometara dalje, cijene su drugačije ali i dalje ujednačene među trgovcima u okviru te nove regije. Za istu robu i pod istim uvjetima se daju drugačije cijene, a čime dolazimo do sljedećeg problema koji se sastoji u tome da prema podacima iz baze na koju nas je uputilo Federalno ministarstvo trgovine, rast cijena sirove nafte se ne reflektira u stopostotnom omjeru na cijenu goriva o čemu možete čitati u članku "Lov u mutnom: Naftaši obmanjuju građane BiH o razlozima za rast cijena goriva".

Komentirajući efikasnost nadležnih institucija te naftaša u smanjivanju cijene goriva nakon protesta, ekonomski analitičar Zoran Pavlović ističe da su nakon povećanja cijena goriva "u FBiH shvatili da postoji ozbiljno nezadovoljstvo te da to nezadovoljstvo može eskalirati što može biti loše po vladajuću strukturu na izborima na jesen. Tako da mudri ljudi su odmah pokušali da nađu neki modalitet i da traže rješenja jer galopirajuća cijena goriva je veliko opterećenje za svako domaćinstvo, građane, prevozničke firme i uopće sve nas u BiH".

- Ministar u FBiH je bio dovoljno mudar da pokrene inicijativu razgovora sa distributerima i maloprodavcima te da pokuša sa njima vidjeti ima li prostora za smanjivanje cijena. Ako se od toga krene možda će se otići do Uprave za indirektno oporezivanje BiH koja ubire najveći dio prihoda od goriva. Ovo je možda samo početak procesa, a ako bude saglasnosti, želje i motiva vladajućih stranaka i njihovih predstavnika u organima vlasti možda bude i nekog rezultata protesta koje smo imali od strane vozača – kazao je Pavlović.

O različitim cijenama goriva koje dogovaraju distributeri, on ističe da je "osnovna stvar u tome da su maloprodavci fleksibilni u toj mjeri da ne žele da jedan od njih zbog niže cijene povuče promet od drugih i da u toj cijeloj priči traže modalitete da odgovore na to snižavanje cijena identičnim cijenama na drugim pumpama".

Tarik Moćević, istraživač Centra za politike i upravljanje, je stava da je "osnovno da se cijena goriva u BiH slobodno formira u skladu sa cijenama nafte na globalnom nivou. To je slobodno tržište i država ne treba i ne može da utječe na to".

- Međutim, ono što je zanimljivo u našem slučaju je da je povećanjem putarina BiH direktno utjecala na povećanje cijena nafte. Mi smo izračunali da je u svakoj litri goriva oko 90 feninga akciza, taksa i PDV-a. Stoga, ukoliko država želi da smanji cijenu goriva onda jedino može smanjiti svoje namete. Što se tiče drugih metoda utjecaja na tržište i smanjenja cijena, država ne treba tako da utječe – kazao nam je Moćević.

Dalje kretanje cijena nafte

Građani će od petka imati kratkoročno olakšanje za "džepove", ali pitanje je šta će se dalje dešavati kako sa cijenom sirove nafte, tako i sa cijenom goriva.

- Situacija je takva da je sirova nafta berzanski artikl. S jedne strane, postoje terminske trgovine i uopće način kako se trguje robama čija se cijena formira na berzi. Kad god postoji politička nestabilnost ili nesigurnost ili mogućnost stvaranja nekih kanala blokade kao što je to bilo pri bombardovanju Sirije kada su bili i američki, ruski i kineski brodovi blizu, u takvim situacijama se tržište uznemiri a onda poteže i povećanje cijena – kazao je Pavlović.

Ističe da "s druge strane, postoji i interes proizvođača da cijena bude veća jer onda dobijaju više novca. Imamo i situaciju da se prilično dobro održava balans jer je politika američke prerade njihovih naftnih škriljaca povećala produkciju goriva i samim tim oborila cijene".

- Kako će se stvari odvijati, moj utisak je da se cijena već stabilizirala a nakon ovih Trump-Sjeverna Koreja dešavanja očekujem da će biti i dalje smirivanja političkih tenzija što će povući za sobom i smanjivanje cijene sirove nafte koja je negdje u kategoriji 75 dolara a bila je ispod 50 dolara – zaključuje Pavlović.