open-navfaktor-logo
search
Nije sve u zakonu
Kako postati taksista u Sarajevu: Suljagić kaže da je to tradicija i obrt koji se prenosi s koljena na koljeno
U glavnom gradu Bosne i Hercegovine u oblasti taksi prijevoza već godinama je situacija nesređena i često haotična.
26.07.2021. u 10:40
get url
text

- U Kantonu Sarajevo trenutno taksi prijevoz obavljaju taksi prijevoznici fizička lica udruženi u Sarajevo-taxi sa 746 vozila, UG "Taksi 8" sa sedam vozila, te osam pravnih lica sa 128 taksi vozila, odnosno, svi ukupno 881 taksi vozilo. To je stanje 15. jula – kaže za Faktor Adnan Šteta, ministar saobraćaja Kantona Sarajevo.

On je pojasnio kako jedan stanovnik glavnog grada BiH može postati taksista.

- Taksi prijevoznik u Kantonu Sarajevo se postaje kada osigurate "dopunsku taksi oznaku" te ispunite opće uvjete za registraciju obrta i posebne uvjete iz Zakona o cestovnom prijevozu Federacije BiH, Pravilnika o Licenci za obavljanje javnog prijevoza u cestovnom prometu i Zakona o taksi prijevozu u Kantonu Sarajevo. Konkretno članom 4. i 5. Zakona o taksi prijevozu propisani su opći i posebni uvjeti za obavljanje taksi prijevoza – kaže ministar Šteta.

A evo šta zakon konkretno propisuje:

Član 4. (Opći uvjeti za obavljanje taksi prijevoza)

(1) Taksi prijevoz na području Kantona mogu obavljati taksi prijevoznici koji imaju sjedište, odnosno prebivalište na području Kantona, a u skladu sa ovim zakonom i federalnim zakonom.

(2) Taksi prijevoz na području Kantona može se obavljati samo kao osnovna djelatnost, odnosno kao obrt u osnovnom zanimanju.

(3) Taksi prijevoz na području Kantona može obavljati licencirani:

a) taksi prijevoznik – pravno lice,

b) samostalni taksi prijevoznik - fizičko lice - koji obavlja djelatnost, sam bez upošljavanja drugih lica,

Član 5. (Posebni uvjeti za obavljanje taksi prijevoza)

(1) Za obavljanje taksi prijevoza taksi prijevoznik iz člana 4. stav (3) ovog zakona pored uvjeta propisanih federalnim zakonom mora ispunjavati i sljedeće uvjete:

a) da posjeduje dopunsku taksi oznaku za vozilo,

b) da uredno izmiruje obaveze za korištenje taksi stajališta;

c) licenca "D" u formi rješenja koje je izdao nadležni organ Kantona, original ili ovjerena kopija;

d) obrazac licence "D" za vozilo koju je izdao nadležni organ Kantona;

e) rješenje o ispunjavanju tehničko-eksploatacionih uvjeta za predmetno taksi vozilo;

f) važeću naljepnicu pravnog subjekta ili udruženja kojem pripada za tekuću godinu;

g) važeću dokumentaciju o radiouređaju koji se nalazi u autu izdatu u skladu sa propisima Regulatorne agencije za za komunikacije – RAK , te ugovor o korištenju radioveze i dozvolu za korištenje iste;

h) ugovor o radu na određeno ili neodređeno vrijeme za vozača uposlenog kod privrednog subjekta koji upravlja vozilom istog.

(2) Taksi prijevoznik kome dopunsku taksi oznaku nije izdalo Ministarstvo, ne može obavljati taksi prijevoz na području Kantona.

(3) Izuzetno od odredbi stava (2) ovoga člana, taksi prijevoznik kome Ministarstvo nije izdalo dopunsku taksi oznaku, na području Kantona može obaviti uslugu taksi prijevoza samo ako:

a) tranzitira teritoriju Kantona;

b) završava vožnju putnika započetu izvan Kantona.

(4) U slučaju iz stava (3) tačka b) ovoga člana, taksi prijevoznik je dužan putniku prethodno izdati voznu kartu za prijevoz, koja obavezno sadrži sljedeće podatke: registarski broj vozila, relacija prijevoza, ugovorena cijena prijevoza, datum i vrijeme započinjanja prijevoza, te potpis i pečat prijevoznika.

(5) U slučaju obavljanja prijevoza iz stava (3) ovog člana, na taksi vozilu ne smije biti postavljena krovna oznaka "TAXI".

Adnan Šteta

U Kantonu Sarajevo postoji 101 taksi stajalište sa 869 taksi stajališnih mjesta.

- Korisnici taksi stajališta su Udruženje Sarajevo taksi, Udruženje "Taksi 8", te taksi prijevoznici pravna lica. Taksi vozila na taksi stajališta raspoređuju korisnici taksi štandova. Za izdavanje "D" licence za taksi vozilo plaća se kantonalna administrativna taksa u iznosu od 10 KM – dodaje Šteta.

Ministar saobraćaja ističe da je Kanton Sarajevo preduzeo vrlo ozbiljne mjere za kontrolu taksi prijevoza, a prevashodno donošenjem Zakona o taksi prijevozu u Kantonu Sarajevo, prijemom većeg broja saobraćajnih inspektora te davanjem ovlaštenja policijskim službenicima da mogu vršiti kontrolu taksi vozila i taksi vozača.

- Po Zakonu o taksi prijevozu u Kantonu Sarajevo inspekcijski nadzor i kontrolu rada u oblasti taksi prijevoza vrše kantonalni saobraćajni inspektori i federalna saobraćajna inspekcija u skladu sa federalnim zakonom. Trenutno osam saobraćajnih inspektora vrši inspekcijsku kontrolu u oblasti javnog prijevoza. Poslove kontrole taksi vozila i vozača u skladu sa odredbama Zakona o taksi prijevozu obavljaju i policijski službenici ovlašteni od strane Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo – kazao je na kraju ministar saobraćaja KS.

Enver Suljagić, predsjednik Sarajevo taxija, ističe da posao taksiste više nije popularno i traženo zanimanje i da sve više taksista razmišlja o gašenju svojih obrta.

- Trenutno u Kantonu Sarajevo ima veliki broj taksista, ali zbog utjecaja koronavirusa broj bi se mogao početi smanjivati. Član 1 zakona kaže da je taksi oznaka prenosiva i to znači da svako putem konkursa i čekanja ili prenosom taksi oznake može postati taksista. U Kantonu Sarajevo, što se tiče fizičkih lica, to je dosta specifična djelatnost. Radi se više iz tradicije i obrt se prenosi s koljena na koljeno. Nije isto biti taksista u Sarajevu, Beogradu, Zagrebu ili nekom drugom gradu. U Sarajevu biti taksista ima duboke korijene i ta se djelatnost shvatila ozbiljno i odgovorno i na svaki način se pokušava da zadrži obrt kako bi se nastavila tradicija – kaže Suljagić.

Enver Suljagić

Predsjednik Sarajevo taxija dodaje da Federalnim zakonom u Kantonu Sarajevo na 700 stanovnika imamo jednog taksistu.

- Trenutno nemamo prijava fizičkih lica koja žele postati taksisti. Zbog situacije nema zainteresovanih. Vide ljudi da nije profitabilno kao prije. Kad fizičko lice podnese zahtjev da postane taksista, mora imati stručno zvanje i spremu za taksi vozača. To znači da ima položen državni saobraćajni ispit, mora donijeti ljekarsko uvjerenje, potvrdu da nije kažnjavan... Licenca ne košta i ona je tehnički papir koji se ne prodaje. Taksi oznaka koju izdaje ministarstvo sistemom je prenosiva i može se prenijeti na užeg člana porodice i na treće lice. Privatnici koji imaju firme su u malo boljem položaju, mi smo u teškoj situaciji i, kao što sam rekao, mnogi razmišljaju da ugase svoj obrt.

Nažalost, statistika pokazuje da se ova djelatnost u nekim mjestima ugasila i nemamo uopće taksista. Sarajevo taxi pomaže da se to ne dešava, radimo na razvoju taksi službe, razvili smo aplikaciju koju smo ponudili i drugim u BiH s ciljem povezivanja i uvezivanja taksi vozača. Svjesni smo situacije u svijetu i krize koja je nastala i sami se borimo. U Udruženju Sarajevo taxi radimo elaborate i studije kako da prevaziđemo ovu situaciju i pomažemo našim članovima. Problem u Kantonu Sarajevo je što imamo veliki broj nelegalnih taksista i što ljudi rade nacrno. Policija i saobraćajna inspekcija ne radi puno na tome da uklone nelegalne taksiste, koji su jednim dijelom nosioci organizovanog kriminala u Sarajevu. Bave se svim i svačim i time bi se institucije i organi trebali pozabaviti – kaže na kraju Suljagić.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.