Mjesec ramazan dočekujemo u našim domovima i krugu svojih najmilijih. Kako su na snazi zabrane okupljanja i druženja, tako će ove godine i ramazanske sofre biti u krugu uže porodice.

Zamislimo se i vratimo sjećanja ranijih godina kada su iftari uglavnom bili pretjerivanje u izobilju hrane. Pretrpavanje hranom, a naročito nakon višesatnog posta, loše utječe za zdravlje ljudi, a i gubi se suština posta.

Umjerenost, kao jedan od principa zdrave prehrane, treba biti zastupljena i u ramazanskim obrocima.

Tradicionalna jela su neizostavni dio iftara i sehura, ali i takva jela možemo učiniti zdravijim i nutritivno bogatijim, kako izborom namirnica, tako i načinom njihove pripreme.

Almira Mujačić, blogerica zdrave prehrane, predlaže neka od zdravih slanih i slatkih jela koja će upotpuniti vašu ramazansku trpezu, možda već za večerašnji iftar:

Energetska zdjelica

Započnite iftar tradicionalno jednom hurmom i jednim orahom ili drugim orašastim plodom. Na taj način osigurat ćete da organizam dobije potrebni zdravi šećer i zdrave masnoće.

Energetsku zdjelicu možete napuniti različitim vrstama suhog voća (šljive, brusnice, smokve, kajsije) kao i različitim vrstama orašastih plodova (bademi, lješnici, indijski orasi,...).

Uživajte u zdravim slatkim zalogajima tokom večernjeg druženja nakon iftara, uz kafu, čaj ili nezaobilaznu ramazansku limunadu sa nanom bez šećera.

Čorba sa gljivama

Vrlo jednostavna za pripremu, nutritivno bogata, a pravo osvježenje nakon cjelodnevnog posta.

Potrebni sastojci: 10 komada šampinjona, 1 tikvica, 1 mala glavica crvenog luka, kocka maslaca ili 2 kašike maslinovog ulja.

Postupak pripreme:

Sve sastojke izrezati, staviti u šerpu i dodati 600 ml vode. Pustiti da kuha pet do 10 minuta, a zatim štapnim mikserom izblendati svo povrće, dodati začine po želji i servirati uz kašiku pavlake ili kašiku limunovog soka.

Čimbur sa trakicama od tikvica

Jako lagan za probavu, nutritivno bogat, a jednostavan za pripremu – čimbur sa trakicama od tikvica. Preporučujemo ga i za sehur upravo zbog jednostavnosti pripreme.

Potrebni sastojci: jedna tikvica, jedno jaje, maslinovo ulje, so, čaša jogurta ili kefira.

Postupak pripreme:

Narežite tikvice na trakice ili kolutiće i stavite u vrelu vodu samo minutu, a nakon toga procijedite.

U vrelu tavu stavite malo maslinovog ulja, pripremljene tikvice, jedno jaje i posolite. Poklopite i pecite dvije do tri minute.

Servirajte uz čašu jogurta ili kefira.

Tikvice filovane mesom i bulgurom

Tikvice su prava proljetna poslastica, a dolma od tikvica tradicionalno je iftarsko jelo. Kako biste izbjegli korištenje bijele riže, u standardni fil za dolmu (meso, luk, mrkva, paradajz sos, peršun i začini) predlažemo da koristite bulgur.

Istu količinu bulgura kao i riže stavite u smjesu, a ista je i dužina kuhanja.

Ovako pripremljena dolma izvrsno je jelo za iftar koje vam neće opteretiti želudac, a ujedno ćete unijeti sve potrebne vitamine i minerale.

Potrebni sastojci: 2 tikvice, 150 g mljevenog mesa, 1 mala glavica luka, 5 kašika bulgura (žitarica koja se dobija od nekoliko različitih vrsta pšenice, najčešće od durum pšenice), 1 manja mrkva, maslinovo ulje, so, biber, peršun, paradajz sos, pavlaka za serviranje.

Postupak pripreme:

Dvije tikvice srednje veličine izrezati na četiri jednaka dijela i iskružiti sredinu, a potom ih filovati smjesom koju ste pripremili od 150 g mljevenog mesa, 1 male glavice crvenog lula, 5 kašika bulgura, 1 manje mrkve, 2 kašike maslinovog ulja, soli, bibera, peršuna. Sve sastojke dobro izmiješati, pa dodati tri kašike vode i ponovo sve sjediniti.

Punjene tikvice slagati u šerpu jednu do druge, dodati 1 dcl vode, 1 kašiku maslinovog ulja i kuhati na laganoj vatri 15-tak minuta.

Potom dodati malo paradajz sosa i kuhati još pet minuta.

Servirati uz kašiku pavlake.

Proteinski hljeb sa zobenim mekinjama

Iako su ramazanski obroci nezamislivi bez mirisnih somuna, pokušajte ovog ramazana smanjiti unos tijesta, budući da su fizičke aktivnosti smanjene zbog ograničenog kretanja.

Vaš organizam će vam biti zahvalan ako u jelovnik ubacite proteinski hljeb bez brašna, bogat žitaricama i zdravim masnoćama.

Njegova priprema je jednostavna, a kada ga pripremite možete ga čuvati u frižideru gdje će zadržati svježinu i nekoliko dana.

Potrebni sastojci: 500 g mladog sira, 3 jaja, 1 kašičica praška za pecivo, malo soli, 250 g zobenih mekinja (ili zobenih pahuljica prethodno samljevenih), 3 kašike lanenih sjemenki.

Postupak pripreme:

Sve sastojke izmiješati i oblikovati štrucu vlažnim rukama jer je tijesto ljepljivo.

Hljeb peći na 200 stepeni Celzijusa oko 30 minuta, a zatim smanjiti temperaturu na 150 stepeni i peći još 25 minuta.

Prije nego što hljeb izvadite iz rerne na sredini ga probodite nožem kako biste vidjeli da li je pečen (na nožu ne smiju ostati tragovi tijesta).

Kad je pečen, hljeb izvadite iz rerne i pustite da se skroz ohladi.

Ukoliko želite od iste smjese možete praviti i zemičke i peći ih 10 do 15 minuta u rerni u kojoj ćete ih ostaviti da se polako ohlade.

Šnenokle s medom

Šnenokle su tradicionalno jelo koje je obilježilo neka djetinjstva.

Ako ih pripremite s medom, umjesto šećera, ako umjesto kravljeg mlijeka, koristite bademovo ili neko drugo biljno mlijeko, dobit ćete zdrav desert izvrstan za ramazanski jelovnik.

Šnenokle poslužite ohlađene i uživajte u bogatom kremastom okusu.

Potrebni sastojci: 1 l mlijeka, 4 kašike meda ili smeđeg šećera, 4 bjelanjka, 4 žumanjka, 4 kašike mlijeka, malo vanilin šećera, 2 kašike gustina.

Postupak pripreme:

Litar mlijeka skuhati sa dvije kašike meda ili smeđeg šećera.

Napraviti snijeg od četiri bjelanjka i dvije kašike meda. Potom kašikom vaditi šnenokle od šlaga i stavljati ih u šerpu sa vrelim mlijekom. Nakon samo minutu vaditi ih i redati u drugu praznu šerpu ili veliku zdjelu u kojoj ćete ih servirati.

Posebno umutiti 4 žumanjka, 4 kašike mlijeka, malo vanilin šećera i 2 kašike gustina.

Tako umućenu smjesu izliti u vrelo mlijeko i miješati na laganoj temperaturi tri minute.

Krema će postati glatka, pomalo gusta i neodoljivo mirisna. Skloniti s ringle i polako preliti preko šnenokli.

Ostaviti ih na sobnoj temperaturi da se prohlade, a onda staviti u frižider da se dobro ohlade prije serviranja.