Riječ ajvar dolazi od turske riječi "havyar" što u prijevodu znači "povrtna ikra ili kavijar".

Po samom izgledu ovog umaka može se primijetiti da malo i podsjeća na kavijar, pa je nekada to bila druga riječ za ovo domaće jelo.

Pošto je "dobar" ajvar sačinjen samo od povrća i malo ulja, samim tim nema puno kalorija. Sadrži bjelančevine, ugljene hidrate i masti. Na 100 grama ove namirnice ima u prosjeku od 80 – 130 kalorija, zavisno od recepture po kojoj se proizvodi. Ajvar nije opasan za kilažu, pod uvjetom da se konzumira umjereno. Umjerena konzumacija, odnosi se na povremeni prilog uz pečenja ili kao dodatak bilo kakvim jelima, ili jednostavnije kao namaz.

Ajvar je bogat vitaminom C, koji se nalazi u paprikama, a poboljšava imunitet i cjelokupno funkcionisanje organizma. Bogat je i vitaminom A, koga ima u paradajzu. Patlidžan obezbjeđuje potrebnu količinu vitamina B2 i folne kiseline. Ajvar takođe sadrži korisnu količinu vlakana. Često je drag i onima koji ne vole povrće i salate, pa nadoknađuje vitamine.

Fabrički ajvar se može kupiti u svakom supermarketu, ali domaći je mnogo teže naći. Fabrički treba upotrijebiti 10 dana nakon otvaranja, dok domaći može potrajati do 14 dana, ponekad i duže.

Ajvar se pravi od nekoliko vrsta paprike, paradajza, patlidžana, luka i začina. Postoji u blagoj i ljutoj verziji. Postoji puno recepata i varijacija ajvara, ali neki od sastojaka, kao što su crvene paprike, patlidžan, bijeli luk i ulje su neizostavni u svakom od njih. Bez ovih sastojaka, pravi domaći ajvar ne bi bio to što jeste.