Političke kampanje

Red obećanja, red uvreda: Kako su izgledali predizborni plakati prije 100 godina

Objavljeno: 04.10.2018. u 16:06 Autor: M. A.

Način predizborne kampanje, osim toga što je moderniji, sa mnogo više kanala komunikacije sa građanima, suštinski je dosta sličan onome prije sto godina

Fotografije kandidata u sakoima sa uređenim frizurama i blagim poluosmijesima mogu se vidjeti na svakome mjestu za vrijeme današnje predizborne kampanje. Tu su i štandovi političkih partija na ulicama na kojima se predstavlja program stranaka i na kojima se građanima daju razna obećanja, javne debate kandidata u medijima, ali i njihova međusobna optuživanje, svađe, i uvrede.

Način predizborne kampanje, osim što je moderniji, sa mnogo više kanala komunikacije sa građanima, suštinski je dosta sličan onome prije sto godina. To dokazuju predizborni plakati iz perioda između dva svjetska rata u BiH.

- Nismo se puno odmakli od tog perioda prije 100 godina, i tada je na plakatima bio red obećanja, red onoga što će se učiniti i raditi i nekad i red uvreda. U suštini je vrlo slično današnjim predizbornim kampanjama, osim toga što je plakat uz predizborne skupove u tom periodu bio jedini način komunikacije sa biračima – kazao je za Faktor Admir Nezirović, viši arhivista Historijskog arhiva Sarajaevo i jedan od autora izložbe “Predizborni plakati između dva svjetska rata”.

Na izložbi su predstavljeni neki od oko 400 političkih plakata iz perioda od 1918. do 1941. godine, koliko posjeduje Historijski arhiv.  

- Prilikom odabira plakata vodili smo se tim da prikažemo sve stranke koje su učestvovale na izborima. U Kraljevini SHS bilo je sedam parlamentarnih izbora, birali su se poslanici za Narodnu skupštinu u Beogradu 1920, 1923. 1925. 1927, 1931. 1935. i 1938. godine. Tu su neki od plakata sa tih izbora. Prvi plakati iza Prvog svjetskog rata su uglavnom tekstualne prirode gdje se navodi šta se dešava, kandidati se obraćaju biračima, bez nasmiješenih i poluozbiljnih lica kao sada. Karikature na plakatima počinju da se koriste 1935., a tek od 1938. godine počinju da dobijaju nešto sličniji oblik današnjim – navodi Nezirović.

Sarajevskom arhivaru, kako kaže, najzanimljiviji su plakati na kojima su korištene karikature kao uvrede.

- Meni su najinteresantniji plakati iz 1935. godine, gdje se vidi slika bračnog para i piše da 6. maja, dan poslije izbora neće više biti bračni par, a radi se o tome da su Spaho i Maček u koaliciji. Ima i jedan magarac na plakatu na kojem piše: I ja ću glasati za Stojadina jer sam...i karikatura magarca, a odnosi se na Stojadinovića – ističe Nezirović.

Direktor Historijskog arhiva Sarajevo Fuad Ohranović istakao je da je očigledno u to vrijeme trebalo malo više duhovitosti prilikom izbornih kampanja.

- S obzirom na to da je ovo bio jedini vid komunikacije stranaka sa biračima, u to vrijeme trebalo je imati više doze duhovitosti. Posebno su interesantne karikature na kojima su mnoge uvrede. Za slične karikature danas CIK bi vjerovatno kažnjavao. Tada je bilo više slobode u načinu pristupa biračima – naveo je Ohranović.

Dodao je dase izložbom “Predizborni plakati između dva svjetska rata” koja je danas otvorena u Muzuje Grada Sarajeva posjetiteljima nudi određena vrstu prozora u prošlost.

- Cilj je da naši sugrađani na neki način mogu da naprave usporedbu gdje smo mi danas u odnosu na ono što je bilo prije sto godina, koliko smo uznapredovali u demokratskom procesu, šta se obećavalo prije 100 godina, šta se obećava danas. Oni koji se bave lokalnom historijom mogu primijetiti šta je i koliko tih obećanja ispunjeno – zaključio je Ohranović.

Na plakatima se mogu vidjeti mnoga obećanja, poput toga da će biti osigurano više radnih mjesta, da će biti smanjeni seljački dugovi, povećana poljoprivredna proizvodnja, kako će seljaci za svoje proizvode dobijati više novca i slično. Smišljane su rime te brojni hvalospjevi političara.

- Jevtić ima vrline šumadijskih seljaka: kuraž, iskrenost, skromnost, pregalaštvo i vernost prijateljima. Jevtić je u ratu ratnik, a u miru radnik i stvaralac. Jevtiću se može pokloniti puna vera jer on najbolje oseća i razume patnje i tegobe naroda, on je čovek – navodi se na jednom od plakata.

Političari su očigledno imali mašte pa su uz karikature pisali i pjesmice.  Tako se uz karikaturu Mačeka i Spahe navodi: #Od straha nam srce zebe, mačak srlja kao slep, uz bagrem će da zagrebe, nama osta samo rep."

U galeriji pogledajte neke od predizbornih plakata između dva svjetska rata. 

Izvor:   Faktor

Vezani članci

Iz kategorije