Iz Centra za upravljanje kvalitetom zraka u Ministarstvu komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo su kazali da su tri ključna alata za formulisanje strateških ciljeva za poboljšanje kvaliteta zraka i to: monitoring kvaliteta zraka, izrada inventara emisija te izrada modela disperzije zagađujućih materija, uključujući identifikaciju izvora i procjenu njihovog doprinosa na kvalitet zraka. Oni navode da u tom smislu Kanton Sarajevo ima najbolju mrežu stanica za monitoring kvaliteta zraka koju čini pet stacionarnih i jedna mobilna stanica kojima upravlja Zavod za javno zdravstvo.
- Pouzdani i provjereni rezultati se objavljuju kontinuirano, a oprema se redovno održava, za što se izdvaja na godišnjem nivou oko 300.000 KM. Osim toga, u saradnji s naučnim institucijama realizuju se različiti projekti u funkciji boljeg razumijevanja fenomena (toplotni otoci, ventilacioni koridori) meteoroloških podataka i ostalih specifičnosti sarajevske kotline, pri čemu treba apostrofirati temperaturne inverzije koji u velikoj mjeri utječu na koncentraciju polutanata u zraku. Upravo smo u saradnji sa švedskim partnerima kroz IMPAQ projekat došli do važnih spoznaja oko izvora porijekla čestica koje su ključni problem Kantona Sarajevo.
U tom smislu su uz upotrebu naprednih modela disperzije, ispitivanja hemijskog sastava čestica te receptorskog modeliranja identifikovani izvori, za koje smo naravno znali i ranije, ali sad imamo preciznije procentualno učešće. Npr. koliko utječe zagrijavanje objekata, ako se radi o fosilnim gorivima ili biomasi, zatim saobraćaj, industrija i posebno koliki je daljinski utjecaj, što se često zanemaruje, budući da zagađenje u Sarajevo dolazi i iz Kaknja i ostalih susjednih područja - kazali su za Faktor iz press službe Centra za upravljanje kvalitetom zraka KS.
VEZANI TEKST - Centrotrans: Do 2025. isključivo mogu raditi autobusi koji se pokreću alternativnim vrstama goriva
Što se tiče vođenja Registra emisija, iz Centra ističu da su u pripremi inoviranja podataka, budući da su popisali sva kućna ložišta u Kantonu Sarajevo kroz pripremu Strategije ograničenja uglja i ostalih čvrstih goriva.
- Kroz saradnju sa švedskim partnerima smo dobili podatke o mjerenju emisija iz motornih vozila koji potvrđuju da je utjecaj saobraćaja na zagađenost zraka veći nego što se mislilo, a slijedi i detaljan popis privrednih i industrijskih pogona i proračun njihovih ispuštanja jer je puno problema u tom segmentu u vezi s izdavanjem dozvola, inspekcijskim nadzorom, osposobljenošću mjeriteljskih laboratorija i vjerodostojnošću njihovih podataka i sl. Kanton Sarajevo je za razliku od drugih sačinio bazni disperzioni model, Kartu kategorizacije područja po kvalitetu zraka, a uz nabavljenu opremu i edukaciju Zavod za planiranje i razvoj Kantona može vršiti simulaciju na koji način će gradnja novih objekata s izvorima zagađenja utjecati na stanje zraka, i u tom smislu odlučivati da li je zahvat moguć ili ne - poručuju iz press službe Centra.
Kanton Sarajevo je donio, kako kažu, dva važna strateška dokumenta u kojima su definisani ciljevi, mjere i konkretni projekti kako se riješiti zagađenosti zraka, koji je ipak izražen u zimskom periodu, dok je u ostalom dijelu godine stanje znatno bolje.
- Radi se o Kantonalnom planu zaštite okoliša koji sadrži Akcioni plan za zaštitu zraka do 2025. godine i Zeleni akcioni plan koji je Vlada Kantona donijela sredinom 2021. godine, a u kojem je zacrtan osnovni cilj, a to je da kvalitet zraka bude u skladu s evropskim standardima. Implementacija sistemskih mjera zahtijeva velika finansijska sredstva, vrijeme, i puno veće institucionalne i kadrovske kapacitete - ističu iz Centra za upravljanje kvalitetom zraka.
VEZANI TEKST - Svaka šesta osoba u BiH umre zbog zagađenog zraka za koji ne postoji sistemsko rješenje
Također, pripremljena je Strategija ograničenja uglja i ostalog čvrstog goriva jer ističu da bez ograničenja korištenja ovih energenata nije moguće bitnije popraviti kvalitet zraka.
- Identifikovano je da imamo 43.000 individualnih ložišta, da se ogrjevno drvo koristi u najvećem broju objekata, da se ugalj koristi u blizu 6.000 ložišta, ukratko, u Sarajevu nije problem toliko ugalj kao energent koliko je biomasa jer se sagorijevanjem emituju PM10 čestice. Zato je u Sarajevu upotreba prirodnog gasa ključni prioritet i naravno korištenje drugih obnovljivih izvora poput termalne energije, solarnih sistema, toplotnih pumpi. U tom smislu je urađen kvalitetan elaborat u saradnji s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) i to je svakako naša šansa u budućnosti - objašnjavaju iz press službe Centra.
Kad je riječ o projektima koje provodi Kanton Sarajevo, a koji doprinose smanjenju zagađenosti zraka, Centar za upravljanje kvalitetom zraka izdvaja:
1. Pilot-projekat subvencioniranja zamjene peći na ugalj i ostala čvrsta goriva certificiranim pećima i toplotnim pumpama u domaćinstvima u Kantonu Sarajevo iz 2021. godine – vrijednost projekta 550.000 KM (UNDP);
2. Nastavak pilot-projekta zamjene peći na čvrsta goriva (u 2022. i u 2023. godini) s dodatnih 2,5 miliona KM. Po ovom projektu zamijenjeno je 300 priključaka, a u narednom periodu planirana je zamjena još 300 priključaka;
3. Subvencioniranje priključaka na plin ("Priključak za 1 KM") – vrijednost 240.000 KM;
4. Energetska efikasnost - 40 javnih objekata – vrijednost projekta 10 miliona eura (EBRD);
5. Poboljšanje energetske efikasnosti u zgradarstvu – projekat se realizuje u saradnji sa SERD-om, Ministarstvo sufinansira 50 posto troškova - vrijednost projekta 2,5 miliona KM;
6. Subvencioniranje troškova plina – izdvojeno cca 13 miliona KM (trenutno subvencija za 43.000 građana, a na osnovu Programa mjera zaštite najugroženijih kategorija stanovništva usljed povećanja cijene energenata koji je donijela Vlada Kantona Sarajevo);
7. Spreman tender za rekonstrukciju grijanja u Vogošći – Projekat "Rekonstrukcija kotlovnice i instalacija toplotnih pumpi voda-voda i kotlova na prirodni gas u kotlovnici preduzeća BAGS Energotehnika d.d. Vogošća" (pilot-projekat vrijedan 3,5 miliona KM).
VEZANI TEKST - Podić: Vlada KS ništa nije uradila za kvalitet zraka, teško da postoji veća marketinška ubleha od priče "Trojke"
Dalje dodaju da posebno treba spomenuti velike projekte Vlade Kantona Sarajevo na osavremenjavanju javnog prijevoza, nabavci niskoemisionih vozila, rekonstrukciji saobraćajne infrastrukture, razvijanju biciklističke infrastrukture i stimulisanju povoljnijih vidova urbane mobilnosti, čime će se redukovati utjecaj saobraćaja na zagađenost zraka.
- Dakle, imamo strateške planove, koristimo budžetska i kreditna sredstva za ove svrhe, za šta su potrebne stotine miliona maraka za jačanje daljinskog grijanja, projekte energijske efikasnosti, stimulisanja građana da utople objekte, da zamijene uređaje za zagrijavanje i neprihvatljive energente, da se uredi javni prijevoz, da poboljšamo upravljanje i ojačamo resurse bez čega nema čistog zraka. Naravno, dobar dio posla je na višim nivoima vlasti, a i na općinama u Kantonu Sarajevo.
Ono što je trenutno najveća briga je nastupajuća zima, zbog povećanja cijene energenata, energijskog siromaštva, koje se može nepovoljno odraziti na kvalitet zraka, pogotovo ako zima bude hladnija i ako nas meteorološke prilike ne posluže. Za situacije prekomjerne zagađenosti zraka imamo interventni plan, stručno tijelo prati stanje, poduzimat ćemo po potrebi različite mjere, a sve u svrhu zaštite zdravlja građana na koje utječe loš kvalitet zraka - poručuju iz press službe Centra za upravljanje kvalitetom zraka.