Bosna i Hercegovina, odnosno entiteti, Brčko distrikt i institucije BiH su od početka 2020. do kraja marta ove godine platile više od 32,4 miliona KM penala na nepovučene iznose kredita koje smo dobili, od toga samo za prva tri mjeseca ove godine više od 1,8 miliona KM, podaci su koje je Faktor dobio od Ministarstva finansija i trezora Bosne i Hercegovine.
Najveći iznos platila je Federacija Bosne i Hercegovine, 19,8 miliona KM, dok je Republika Srpska platila 10,4 miliona KM.
Radi se o kreditima koje je BiH dobila za brojne projekte, među njima putnu infrastrukturu, komunalnu, energetsku, za zapošljavanje, zdravstvo, preduzeća...
Tako, naprimjer, dok su u Kantonu Sarajevo svakodnevna zavrtanja vode zbog stalnih popravaka, a pucanje cijevi zbog zastarjelosti redovno, za nepovučena sredstva za rekonstrukciju vodovodne mreže samo od početka 2020. do kraja 2023. plaćeno je 206.000 KM penala. Radi se o projektu Sarajevo voda i kreditu EBRD-a za KJKP Vodovod i kanalizacija.
Ima i novi projekat pod nazivom Vodovod Sarajevo za koji je u prošloj i prva tri mjeseca ove godione plaćeno 76.000 KM penala.
Za nepovučena sredstva namijenjena za Koridor Vc kroz nekoliko projekata na području FBiH plaćeno je 6,5 miliona KM penala za pet godina i tri mjeseca, dok je za obilaznicu Doboj u RS-u plaćeno 9,3 miliona KM penala.
Svi koji su se prolaze cestama širom Bosne i Hercegovine svjedoče u kakvom su stanju. Duži niz godina, skoro deceniju, postoji projekat Ceste FBiH-popravka nakon poplava i modernizacija. Za nepovučena sredstva za taj projekat plaćeno je 2,2 miliona KM takse na nepovučena sredstva samo od početka 2020.
Postoji i projekat modernizacije putnog sektora u FBiH gdje je plaćeno 461.600 KM penala od 2020. godine.
Za nepovučena sredstva za modernizaciju Luke Brčko od početka 2020. je plaćeno čak 652.700 KM penala, a za projekat vjetroelektrane Podveležje 351.700 KM.
Od 2021. godine Kanton Sarajevo plaća penale i za projekat javnog prijevoza, podijeljen na tri dijela. Za prvi dio plaćeno je 405.400 KM penala, a za drugi i treći dio 508.100 KM, odnosno 97.000 KM.
Kad smo kod javnog prijevoza u Sarajevu, tu je i projekat pod nazivom "Javni prijevoz Sarajevo E-molbility" za koji je u prošloj i prva tri mjeseca ove godine plaćeno 199.500 KM taksi na nepovučena kreditna sredstva.
Plaćaju se i penali za projekat gradskih saobraćajnica Sarajevo pa je od 2021. za nepovučena sredstva na ovaj projekat dato skoro 460.000 KM penala.
Za nepovučena sredstva za tramvajsku prugu Ilidža - Hrasnica od prošle je godine plaćeno 436.600 KM penala.
Entiteti su dobili kredit i za podršku zapošljavanju. No i tu je zapinjalo pa je za nepovučena sredstva samo od 2020. plaćeno skoro 229.000 KM penala.
Zapinjalo je i kod projekta oporavka i podrške preduzećima u oba entiteta, pa je za nepovučena sredstva u ovom slučaju na takse od 2022. godine otišlo 780.000 KM.
Kredit je dat i za projekat otpornosti i konkurentnosti poljoprivrede, sektora koji također "muku muči", ali smo i tu za nepovučene novce platili više od 663.000 KM penala od prošle godine.
Ovo su samo neki od projekata.
Iz Ministarstva finansija i trezora BiH napominju da se, osim glavnice i kamata, plaćaju troškovi na neangažirani dio kreditnih sredstava koji se zove commitment fee, a koji su zapravo ugrađeni u standardne uvjete poslovanja određenih kreditora kao što su OPEC, KfW, MMF, Erste bank, EBRD, Raiffeisen bank, WB – IBRD.
Commitment fee, odnosno penali, uglavnom je određen kao fiksan procenat koji se obračunava na neangažovani iznos kredita, a plaća ga zajmoprimac kao kompenzaciju za držanje sredstava na otvorenoj kreditnoj liniji.
U galeriji u nastavku možete pogledati listu svih projekata i plaćenih taksi za novac koji nismo povukli.