open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Javno saslušanje
Forto govorio o (ne)nadležnosti: Izmjene Zakona o zračnoj plovidbi nisu zbog zeta Dragana Čovića
AUTOR: D. R.
04.02.2025. u 14:25
get url
text
Komisija za borbu protiv korupcije Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH održala je danas javno saslušanje ministra komunikacija i prometa BiH Edina Forte zbog projekta Južna interkonekcija i Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA).
Na početku obraćanja, predsjednik Komisije za borbu protiv korupcije Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH Branislav Borenović pozvao je Fortu da u uvodu kaže nekoliko osnovnih informacija o samom projektu, te o načinu kako se donosi Zakon o BHANSA-u. 
Južna interkonecija
Forto je u uvodu kazao kako se rado odazvao, te da je ovo odlična prilika da se razjasne određena pitanja koja javnosti nisu jasna.
- Dat ću vam kratki uvod u vezi s obje teme. U vezi s Južnom interkonecijom mogu govoriti uglavnom kao predsjednik Naše strane i član Vijeća ministara, jer moj resor nije ni na koji način nadležan jer polje energetike koje uređuje Zakon o ministarstvima i drugim organima uprave BiH jasno propisuje da je to Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH koje je zaduženo za koordinaciju i donošenje politika, strategija i koordinaciju entitetskih nadležnih ministarstava koja su entitetska ministarstva energetike - kazao je Forto.
Saslušanje, Edin Forto
FOTO:
Ajdin Cocalić
1 od 10
left-arrowright-arrow
Dodao je i da kada je riječ o nadležnosti Vijeća ministara, da su imali sličnu tačku u prvoj godini mandata ovog saziva, a to je bila Istočna interkonecija koja je bila predložena na dnevni red od Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa.
- Mi smo nju usvojili. Ja sam za nju glasao i to je otišlo dalje u proceduru u Predsjedništvo BiH jer ono što može uraditi Vijeće ministara je odrediti tačku u kojoj se spajuju energetska infrastruktura jedne i druge države. U slučaju Istočne interkonekcije predloženo je da se komisijski, među državnom komisijom, utvrdi tačka gdje će se ta infastruktura spojiti. Kada se to utvrdi, onda se spušta u nadležnosti, u slučaju BiH to su entitetska ministarstva energetike. U slučaju Južne interkonekcije, ista je stvar - naveo je Forto.
Kazao je i da podržava projekat Istočne interkonekcije jer je dovod energije u BiH nešto što se uradi jednom i služi desecima godina, te da to ne može biti loše za BiH.
- Svaka ozbiljna država želi da ima veći broj izvora kako ne bi imala energetsku ovisnost, što mi trenutno u plinu imamo i što je rizik za svaku državu.
 Izmjene i dopune Zakona o BHANSA-u
Osvrnuo se i na Zakon o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA).
- To je Agencija koja je formirana 2009. godine svojim posebnim zakonom. Imala je određen u zakonu definisan rok i način na koji dvije entitetske agencije prelaze i spajaju se u jednu državnu agenciju. Taj rok je bio petogodišnji i trajao je od 2014. godine. Neobično je da Agencija od tolikog značaja, da se njena definicija i adresa nalaze u prijelaznim i završnim odredbama jednog zakona. To je jedan od razloga zašto smo išli u izmjene i dopune zakona - kazao je Forto.
Istaknuo je i da su uradili jasnu identifikaciju u početnim članovima zakona.
- Drugi razlog je činjenica da se puno toga promijenilo u zračnom prostoru od donošenja zakona, prije 16 godina. Zakon, posebno iz polja komunikacija i prometa, zastario je - naveo je.
Kazao je i da su ključne osobe koje rade u ovoj agenciji kontrolori letenja što je jedna od najdeficitiranijih struka na svijetu.
- Proizvodnja ovog kadra je nešto što je strateška stvar. Naša agencija je mišljenja je da nakon što su proizveli prvu generaciju kontolora letenja, potrebno je izmijeniti zakon na način da Agencija može pružati usluge i drugima jer je potražnja velika. Nema potrebe da se ograničavamo, ako su pokazali kapacitet za proizvodnju - dodao je ističući da oni zarađuju hiljade eura mjesečno, te da ih fali, što je bio jedan od razloga za izmjene i dopune Zakona o BHANSA-u.
Forto je objasnio i još jedan od razloga za izmjene zakona, a to je spremnost za otvaranje novih aerodroma.
- Postojeći zakon ne omogućava otvaranje više nijednog aerodroma, jer 2009. godine kada je pisan, poimenično su pobrojani svi aerodromi kojima Agencija pruža uslugu. Mi izmjenom brišemo i stavljamo da svi koji ispunjavaju uvjete. Ako neko želi sagraditi aerodrom u Trebinju..., ovo je neophodna izmjena - naveo je.
Na sjednici Komisije održanoj 3. januara bilo je pokrenuto i pitanje saslušanja Forte zbog podnošenja izmjena i dopuna Zakona o BHANSA-i, kojim bi bio uveden neograničen mandat rukovodstvu BHANSA-e. Ovaj zakon digao je prašinu i u parlamentarnim klupama jer je direktor BHANSA-e Davorin Primorac, zet lidera HDZ-a i predsjedavajućeg Doma naroda Parlamenta BiH Dragana Čovića.
Forto se na saslušanju osvrnuo i na činjenicu da je izmjenom zakona omogućeno kandidovanje direktora za više mandata.
- To je evropska praksa, najvažnije evropske ustanove iz ove oblasti imaju ovu praksu. Toliko je specifična agencija, vi ovdje ne možete zaposliti bilo koga i toliko se rapidno mijenja sve ono što ove agencije rade i toliko je osjetljivo i za nacionalnu i civilnu sigurnost. Nepraktično je ograničavati broj ljudi koji mogu da se jave. Neko to može interpretirati zbog političke bliskosti trenutnog direktora sa jednom jako istaknutom političkom osobom i misliti da je to razlog što apsolutno nije istina. Ja sam ovog direktora zatekao u svom drugom mandatu. Vijeće ministara je već dvaput potvrdilo njegov izbor. Upoznao sam osobu nakon što sam došao u svoj resor i želim da nam zakon izgleda evropski - objasnio je Forto.
Borenović je nakon Fortinog izlaganja otvorio pitanja, nakon čega je Zlatan Begić pitao da li se pregovaralo sa koalicionim partnerima u vezi sa Južnom interkonekcijom.
- U funkciji predsjednika stranke sam razgovarao o ovome, nikako u funkciji ministra. Postoje odluke koje smo donijeli kao stranka i postavili smo stavove koje smo, kao što sam rekao, prezentirali što koalicionim parnerima, što opoziciji u oba doma - kazao je.
O pritisku i nadležnostima
Nakon toga je Begić pitao da li je prilikom pregovora bio izložen bilo kojoj vrsti neprimjerenog pritiska. 
- U političkim razgovorima, ni koalicijski partneri, a pogotovo pozicija i opozicija se oko puno stvari ne slažu. To je meni sastavni dio posla i nikada ne osjetim pritisak u tom smislu. Treba djelovati u skladu sa svojim uvjerenjima, po zakonu... Lični pritisak nisam osjetio, ali između redova vašeg pitanja mogu nagovjestiti da se radi o međunarodnom pritisku... Naša stranka je toliko proaktivno insistirala na ovom projektu, da je bilo "usporite malo". Ne treba kriti zainteresiranost Američke ambasade jer je ovo projekat identificiran kao projekat Američke ambasade - kazao je Forto.
Begić je naveo da misli na pritisak od HDZ-a, na šta je Forto naveo da nije. Pitao je i da li poznaje Amira Kabirija, odnosno da li se ikada susreo s njim.
- Gospodina Kabirija sam upoznao kratko. Bili smo na jednoj ceremoniji, imali smo jedan sastanak - odgovorio je, na šta je Begić pitao da li je s njim razgovarao o ovim temama. 
- On je u svom obraćanju rekao da mu je bitan ovaj projekat. S njim nisam ulazio u detalje. Meni je pozanto da je on vlasnik firme kojoj je ovaj energent bitan - dodao je Forto.
Nadalje, zastupnik Nermin Mandra je pitao, komentirajući navode o nadležnosti, "na isti način kako ste smatrali da nemate nikakvu nadležnost u željezničkom saobraćaju i obnovi pruge u Jablanici, sve do trenutka dok ona nije obavljena i dok niste otišli da se uslikate, dva-tri mjeseca ste se branili da vi niste nadležni, da vi nemate šta tamo da radite, a kada je završeno, otišli ste da se uslikate i da se prvi provozate u vozu". 
- Kratko bih odgovorio. To nije moje mišljenje, to su činjenice utvrđene zakonima. Po zakonu, nemam nadležnost, a rado bih imao nadležnost - kazao je, na šta je Mandra rekao da pročita član 10. 
- Nikad nisam čuo da neko do ove mjere ne razumije razliku između transporta i energije - kazao je Forto, na šta je Kešo odgovorio: "To mi kažete vi koji ne znate razliku između granične linije i graničnog prijelaza". 
Zastupnik Mandra je dodao: "Ove se stvari uče u školi, ja sam to učio i ovo je moja struka, stoga sugerišem da se dalje ne raspravljamo ko razumije, a ko ne. Kada ovo dobro izučite, možda ćete doći ovdje pa nam se izviniti", na šta je Forto kazao da mu nije namjera da ikoga uvrijedi.
O mandatu direktora BHANSA-e
Zastupnik Jasmin Emrić pitao je šta je bio prioritet u smislu udovoljavanja, političkog kadroviranja, ako uzmemo u obzir da je direktor BHANSA-e Davorin Primorac, koji je prema informacijama zet Dragana Čovića. Istaknuo je i da Čović sigurno sa zetom ima komunikaciju, što je percepcija korupcije, te da to dodatno budi sumnju da se udovolji predsjedniku HDZ-a jer se Primorac može kandidovati na novi mandat.
- To je pravo pitanje koje treba da postavi Komisija za borbu protiv korupcije, koja treba da bude u sastavu većinski iz opozicije jer treba da propituje poziciju. Javnost je uveliko čula ove sumnje. To sam odgovorio u uvodu i ponovit ću. 
Ovo ne utječe na moj stav kakav zakon treba da bude. Ovaj zakon treba hitno donijeti... Ako ne moderniziramo zakon, možemo izgubiti kontrolu nad našim zračnim prostorom. U smislu drugog zakona, možemo izgubiti kontrolu nad cijelim sektorom... Oko mandata, šta rade regija i EU. Regija nema ograničenje, EU najčešće nema ograničenje, zašto da donosim manje dobar zakon, zato što je neko s nekim rodno povezan - naveo je Forto.
Ilija Cvitanović je naveo da je imao potrebu čuti odgovore na pitanja koja su postavljena Forti i Konakoviću, a pitao je Fortu da li vjeruje da Vijeće ministara BiH u ovom sazivu može ratificirati dokumente s Hrvatskom da bi se mogao nastaviti proces u vezi s Južnom interkonecijom, nakon svega što se desilo.
- Ne stojim dobro u predviđanju budućnosti. Ono što bih mogao ponoviti je moj stav i stav moje stranke, a to je da podržavamo ovaj projekat. Nismo protiv Istočne interkonekcije jer su povezani, radi se o plinskoj infrastrukturi, ali Južna interkonekcija je ključni strateški projekat. Ne mogu predvidjeti da li će ovaj saziv to uspjeti. Ovo je moj politički stav, SNSD teško može biti partner na evropskim i državnim stvarima - kazao je Forto.
Jasmin Emrić je pitao i ko je u okviru Ministarstva radio tekst predloženih izmjena i dopuna zakona.
- Da se nadovežem u vezi s procedurom hitnosti. Nisam ja protiv da ide redovna, skraćena, bilo koja druga procedura. Vijeće ministara je htjelo da se ide u hitnu proceduru, ja sam to podržao. Nakon velikog broja rasprava i zbog važnosti ovog zakona, rekao sam da nisam protiv redovnog postupka. 
U vezi s tim ko je učestovao, u skladu sa nadležnostima unutar resora postoji sektor za transport... Ne bih sad pobrojavao imena i prezimena. Agencija je imala učešće u izradi ovog zakona i druga agencija BHDCA je imala svoje impute. Čak smo slali i u Evropsku komisiju da provjerimo usklađivanje sa evropskim direktivama - naveo je Forto.
Emrić je kazao da Komisija za saobraćaj čeka više od godinu dana na izmjene i dopune Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH kako bi se regulirala bahata vožnja. 
- U ovom slučaju, ovo je prioritet, a izmjene i dopune Zakona o saobraćaju nisu. Imam konfuziju, zašto je ovo prioritet sa ovom primjesom percepcije korupcije, nepotizma, sve je to, čini mi se, usložnjeno. Smatram ako je neka osoba koja je u bliskoj vezi sa predsjednikom političke stranke, koji je član Kolegija u Domu naroda bila dva mandata, zar joj trebamo omogućiti i treći. Je li to prioritet? Ja mislim da nije? Ograničavanje na dva mandata u institucijama i agencijama treba održati.
Ovu osnovnu nadležnost, da mi kontroliramo naš zračni prostor, to još nismo preuzeli. Jedna trećina našeg zračnog prostora još nije u kontroli BiH, odnosno Agencije, za mene je to prioritet - kazao je Emrić.
Emrić je kazao i da je Forto imenovao Vijeće agencije, te da nije vodio računa o ravnopravnoj zastupljenosti konstitutivnih naroda. Od četiri člana Vijeća agencije, nije predložen ni jedan Bošnjak. Pitao je zašto. Kazao je da je u sastavu Vijeća i Marin Raspudić, koji je rođak Dragana Čovića.
- Moj resor, finansije i odbrana predlažu po jednog člana. Entiteti predlažu, BHDAC i zaposlenici i to je sedam. Nisam upoznat sa rodbinskim vezama koje spominjete - kazao je Forto.
Safet Kešo je rekao da je ovdje riječ o transportu energenata, a ne energije.
- Tu spada nafta, ugalj..., pokušajte to shvatiti. Kako će entiteti razgovarati o međunarodnom transportu energenata. Ne može se plin natovariti na kamione, pa ćete kazati da je to vaša nadležnost. Kabiri je shvatio da je to vaša nadležnost, preporučujem da i vi shvatite. Stručno ste, vidim, govorili o ovom zakonu o BHANSA-i... Bez obzira na to ko je radio, a očigledno je da je ovaj zakon radila BHANSA, i potpuno je jasno zašto se insistira na nastavku mandata važećem direktoru. Mene zanima da li ste to donijeli pred neki stručni kolegij ministarstva i koji je njihov stav. I ključno pitanje, budući da želite da se BiH približi EU koju ne zanima broj mandata. Riješite problem i izbacite ovaj broj mandata, hoćete li to uraditi? - upitao je Kešo.
Forto je naveo neće uraditi nešto što nije evropska praksa.
- Ne dozvoljavam da nečija veza utječe na kvalitet jednog evropskog zakona u ovako osjetljivom sektoru. To nije moj kriterij. Ja tog čovjeka nisam imenovao - kazao je.
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.