U vezi s informacijom da visoki predstavnik namjerava donijeti novu odluku, kojom navodno planira izmijeniti i Krivični zakon Bosne i Hercegovine, na način da je neprovođenje odluka visokog predstavnika krivično djelo, "Krug99" je obrazložio u pismu zašto je ovakva odluka upitna.
Krug 99, kao dio civilnog društva Bosne i Hercegovini, okuplja renomirane intelektualce i članove akademske zajednice, koji redovno na sesijama Kruga 99, više od tri decenije razmatraju različita pitanja koja se tiču društvenog i političkog života u zemlji. Isto tako, u okviru odredbi Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini (Dejtonski mirovni sporazum), Krug 99 je u proteklom vremenu imao kontakte i saradnju sa Uredom visokog predstavnika, sarađujući sa različitim osobama koje su bile imenovani visoki predstavnici u različitim periodima.
Međutim, u zadnje vrijeme, Krug 99 je uočio nekoliko izrazito problematičnih aktivnosti koje dolaze iz Ureda visokog predstavnika, te članove PIC-a putem ovog otvorenog pisma, kako su naveli, žele upoznati o tome, vjerujući kako će oni poduzeti odgovarajuće korake da bi se pomenute nepravilnosti otklonile.
U pismu su naveli:
1. Upoznati smo sa Zaključcima PIC-a iz 1997. godine, kojim se uvode Bonska ovlaštenja visokog predstavnika, kao jedna plemenita namjera da se postratnoj Bosni i Hercegovini pomogne u izgradnji samoodrživih i funkcionalnih državnih institucija.
2. Ipak, kada se pogleda tačku IX, Zaključaka PIC-a iz Bona, 1997. godine, kojom se visokom predstavniku daju Bonska ovlaštenja, onda je potrebno ukazati na nekoliko bitnih stvari:
a) U tački IX/2 u stavovima a. i c. govori se o "zajedničkim institucijama" što je suprotno odluci Ustavnog suda Bosne i Hercegovine iz januara 2023. godine, kojim je taj termin utvrđen kao neustavan, te da je jedini ispravan termin "institucije Bosne i Hercegovine".
b) U tački IX, nedvosmisleno je rečeno da visoki predstavnik može donositi obavezujuće odluke koje za cilj imaju stvaranje mogućnosti za nesmetan rad, kako je pogrešno navedeno "zajedničkih institucija", čime se očito mislilo na isključivo državne institucije Bosne i Hercegovine.
c) U tački IX/2b jasno je utvrđeno da visoki predstavnik donosi privremene mjere kada strane ne mogu postići dogovor i čije je trajanje ograničeno sve dok Predsjedništvo Bosne i Hercegovine ili Vijeće ministara ne donese odluku u skladu sa Dejtonskim mirovnim sporazumom u određenoj oblasti i tretiranom pitanju.
d) U tački IX/2c jasno je utvrđeno da se obavezujuće odluke mogu odnositi i na druge mjere, kojima se osigurava nesmetan rad "zajedničkih institucija" (institucija Bosne i Hercegovine) kako bi se osigurala implementacija Dejtonskog mirovnog sporazuma.
3. Imajući u vidu izneseno, upitno je da visoki predstavnik poseže za donošenjem odluka koje očito nisu dijelom njegovog mandata, kao što je to odluka od 2. oktobra 2022. godine, kojim je izvršena intervencija samo u jednom bh. entitetu, a da pri tome ne postoji "druga strana" koja otežava implementaciju civilnog aspekta mirovnog sporazuma. Ako se ima u vidu da u toj intervenciji nije postojala "druga strana" i da se obavezujuća odluka odnosi isključivo na jedan bh. entitet – Federacija Bosne i Hercegovine, onda je sasvim jasno da se ne radi se o institucijama Bosne i Hercegovine na koje se isključivo odnose Bonska ovlaštenja.
4. Upoznati smo sa odlukom Ustavnog suda Bosne i Hercegovine u vezi sa odlukama visokog predstavnika od 2. oktobra 2022. godine, ali smo isto tako upoznati da ta odluka nije donesena većinom glasova imenovanih sudija, već je predsjednik Ustavnog suda iskoristio "dvostruki glas", što u javnosti stvara osjećaj da se radilo o političkoj, a ne o pravnoj odluci (posebno ako se pročita izdvojeno mišljenje troje ustavnih sudaca).
5. Naglašavajući da se u Zaključku PIC-a iz 1997. godine, izražava zabrinutost zbog nepostojanja jakih multietničkih političkih stranaka, a da odluke visokog predstavnika od 2. oktobra 2022. i 27. aprila 2023. godine postojanje multietničkih političkih stranaka čine besmislenim, postavlja se pitanje šta je stvarna namjera OHR-a i visokog predstavnika u odnosu na Bosnu i Hercegovinu, kao državu ravnopravnih građana.
6. Odluka visokog predstavnika od 27. aprila 2023. godine, kojim je on suspendirao na 24 sata Ustav jednog od dva entiteta, i tom prilikom donio i "privremenu odluku" koja će stupiti na snagu nakon godinu dana, u potpunoj je suprotnosti sa članom IX, Zaključaka PIC-a iz 1997. godine. Privremene odluke visokog predstavnika imaju ograničeno trajanje sve dok Predsjedništvo Bosne i Hercegovine ili Vijeće ministara ne donesu odgovarajuće odluke, a koji u konkretno navedenoj stvari čak ni nemaju nadležnost da donesu odluke koje se tiču entitetskih ustava.
7. Informacija koja se pojavila u javnosti da visoki predstavnik namjerava donijeti novu odluku, kojom navodno planira izmijeniti i Krivični zakon Bosne i Hercegovine, na način da je neprovođenje odluka visokog predstavnika krivično djelo, na osnovu svega navedenog je upitna.