Džamija Kalin
hadži Alije bila je jedna od najljepših u Sarajeva, a na lokalitetu gdje je
džamija bila smještena prije nacionalizacije i potpunog rušenja i zatrpavanja
terena od komunističkih vlasti, u toku su radovi konzervacije ostataka
džamije, mezarja i mekteba, nakon čega bi se moglo krenuti u njenu novu
izgradnju.
Huso Salihović, rukovodilac Odjela za pravne
poslove u Vakufskoj direkciji Islamske zajednice (IZ) u Bosni i Hercegovini, u
razgovoru za agenciju Mina kaže da predstoji još puno posla da se ovoj džamiji,
koja je izgrađena 1535. godine i na tom lokalitetu egzistirala do 1947. godine,
vrati stari sjaj, no naglašava da se na tome radi.
Ističe i da je realizacija ovog projekta bila
dosta specifična, a s obzirom na njegov značaj za Islamsku zajednicu i društvo
općenito, sastoji se iz tri faze.
Prva faza, koja je završena 2017. godine, bio
je projekt arheološkog istraživanja koji je realiziran u saradnji Vakufske
direkcije, Društva arheologa 1894 i Muzeja Grada Sarajeva.
Salihović je govorio o tome zašto su vršena
arheološka istraživanja na lokalitetu na kome su već ranije vršena ista
istraživanja.
- Naime, u javnosti je plasiran stav da je u
vrijeme nakon rušenja džamije rađena ekshumacija mezarja i da nema više
kaburova na tom području. U određenom trenutku to je bio i stav lokalne
zajednice. Međutim, IZ je raspolagao određenim informacijama da nije urađena
ekshumacija mezara, nismo se nikad složili sa tim stavom, sve vrijeme smo
tražili da se uradi arheologija. Nakon dugotrajnog insistiranja Općina nam je
ipak dala saglasnost za arheološka istraživanja. I kao što smo i
pretpostavljali, otkriveni su temelji džamije, mekteba, kaldrme i veliki broj
mezarova - kazao je Salihović, navodeći da je time prva faza realizirana.
Nakon toga, uz pomoć Općine Centar, Vakufska
direkcija je sa Zavodom za zaštitu kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa
Kantona Sarajevo potpisala ugovor o izradi, prvo idejnog, a onda glavnog
projekta konzervacije ostataka džamije, mezarja i mekteba.
Osim konzervacije projekat obuhvata
prezentaciju kompletnih ostataka i historijski slijed kompletnog lokaliteta, od
same izgradnje džamije do njenog rušenja, do konzervacije ovih ostataka kako bi
javnosti bila prezentirana kompletna historija ovog lokaliteta, ali i obim
rušenja i odnosa socijalističkih vlasti spram sakralnih objekata i ukopanih
žrtava.
Važno je naglasiti da se radi o džamiji koja je
preživjela nekoliko političkih sistema nakon izgradnje, čak i Austro-Ugarsku monarhiju, ali nije preživjela socijalistički sistem.
- S obzirom na to da ovaj lokalitet nije u
vlasništvu Islamske zajednice, on je nacionaliziran i trenutno je u
vlasništvu Općine Centar, zbog čega su oni bili nosioci aktivnosti dobivanja
građevinske dozvole za konzervaciju ostataka. To je trajalo nekoliko godina,
jer su postojale određene kolizije sa nekim javnim preduzećima, u smislu
instalacije podzemnih kablova koji su se morali izmještati ili uklopiti u projekat.
Vakufska direkcija je učestvovala u rješavanju i tih problema - kazao je on.
Dodao je da je Vakufska direkcija čak bila
osigurala i sredstva putem TIKA-e za konzervaciju, ali dugo godina nije se
mogla dobiti građevinska dozvola.
- Krajem prošle godine Ministarstvo prostornog
uređenja FBiH izdalo je dozvolu Općini Centar za realizaciju druge faze
projekta, odnosno konzervaciju ostataka na ovom lokalitetu. Ove godine je
Općina Centar potpisala ugovor i, zajedno sa Vladom KS, finansira ovaj dio
projekta, tj. konzervaciju ostataka. Prema informacijama, a što je vidljivo i
na tom mjestu, radovi su započeti - navodi Salihović.
Radove izvodi Unigradnja.
Treća i konačna faza projekta bit će izgradnja
džamije, koje je bila na ovom lokalitetu u formi i dimenzijama koje budu moguće,
uzimajući u obzir da je dio temelja džamije sada ispod stambene zgrade.
Salihović podsjeća da je Rijaset IZ već ranije,
2012. godine, o ovom pitanju zauzeo stav i donio zaključak kojim se podržava
inicijativa Vakufske direkcije da se pristupi obnovi i revitalizaciji džamije.
Vakufska direkcija zajedno sa Muftijstvom
sarajevskim i Medžlisom Islamske zajednice Sarajevo od početka aktivnosti na
ovom lokalitetu insistira da na ovom lokalitetu džamija bude izgrađena u obimu
u kojem bude moguće, a Općinsko Vijeće je 2014. godine donijelo zaključak da će
raditi na formiranju pretpostavke za realizaciju treće faze ovog projekta.
- Za nas je važno da konzervacija bude završena
onako kako je to projektom predviđeno, da budu jasno vidljivi ostaci džamije,
mekteba, da bude jasno obilježen svaki mezar koji se nalazi na tom području i u
konačnici da se spriječi daljnje kretanje na ovom lokalitetu - naglasio je Salihović.
Ističe da vraćanjem ovog lokaliteta Islamska
zajednica oživljava džamiju i ispunjava svoju obavezu u smislu trajnosti
džamije i vakufa kao trajnog dobra.
- Imamo obavezu i prema vakifu i samom
lokalitetu koji ima karakter vjerskog objekta, a dužni smo i da ispunjavamo
svoju misijsku djelatnost u smislu vraćanja gradu onog izgleda kakav je bio sa
džamijom u tom periodu. Kultura sjećanja nas obavezuje da oživimo sve ono što
je nekada ovaj grad činilo jedinstvenim i nadaleko poznatim. A u to, između
ostalog, spadaju i vakufski objekti i njihovi vakifi - akcentirao je on.
Naveo je da će se "zasigurno u narednom periodu
otvoriti jedna rasprava o mogućnosti izgradnje džamije, da se definira da li
postoji mogućnost, u kom obimu i gdje bi ona bila pozicionirana".
Korekcija regulacionog plana
- Naime, pitanje izgradnje treće faze se treba
realizirati kroz formiranje zakonske pretpostavke za izgradnju džamije, jer će
vjerovatno podrazumijevati korekciju regulacionog plana - naveo je Salihović.
Dodaje da se u rješavanje pitanja te faze mora
uključiti veliki broj ustanova, od lokalne zajednice, Općine Centar, Islamske
zajednice, Zavoda za zaštitu kulturno historijskog i prirodnog nasljeđa,
Ministarstva prostornog uređenja i Komisije za očuvanje nacionalnog spomenika.
- Vjerujem da će biti određenih poteškoća, mi
smo svjesni bili ovih činjenica od samog početka, zbog toga se i krenulo u
realizaciju svih spomenutih aktivnosti u fazama. Nužno je riješiti i imovinsko
pravne odnose jer je cijeli lokalitet nacionaliziran. Po zakonu lokalne
zajednice ne mogu graditi džamije, jer je to isključiva nadležnost vjerskih
zajednica, tako da nam u narednom periodu predstoji rad na osiguravanju preduvjeta za buduću izgradnju džamije - kazao je on.
Ističe i da "Islamska zajednica, još od vremena
pokušaja da se na haremu izgradi spomenik Francu Prešernu, insistira na
oživljavanju džamije".
- Dok traju radovi na konzervaciji, nastavljaju
se aktivnosti na formiranju uvjeta za realizaciju treće faze projekta. U svakom
slučaju izražavamo zadovoljstvo zbog započete konzervacije ostataka, jer jedino
na taj način možemo zaštititi sve ono što smo pronašli i javnosti prezentirati - poručio je Salihović.