open-navfaktor-logo
search
Revizija učinka
Za dvije godine institucije BiH potrošile sedam miliona KM na aviokarte, bespotrebno ih kupuju "pet do 12"
Kod najmanje trećine neblagovremeno nabavljenih aviokarata, odluke su donesene pred samu nabavku aviokarata ili nakon nabavke aviokarata, a većina takvih putovanja je bila poznata najmanje mjesec dana prije – piše u revizorskom izvještaju.
AUTOR: M. R. S.
03.06.2024. u 16:09
get url
text
Institucije Bosne i Hercegovine su za dvije godine potrošile blizu sedam miliona KM na aviokarte, a državni revizori su utvrdili da ih uglavnom ne nabavljaju blagovremeno pa izostaje ekonomično korištenje javnih sredstava.
U izvještaju o reviziji učinka pod nazivom "Nabavka aviokarata u institucijama BiH", Ured za reviziju institucija BiH je naveo da se milioni KM godišnje troše u ovu svrhu, s tendencijom rasta troškova.
Kao uzorak su korišteni Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH, Ministarstvo odbrane BiH, Ministarstvo vanjskih poslova BiH, BHDCA, Regulatorna agencija za komunikacije te Konkurencijsko vijeće BiH.
- Ove institucije u većini slučajeva neblagovremeno nabavljaju aviokarte i time ne osiguravaju ekonomično korištenje javnih sredstava. Aviokarte se često nabavljaju nekoliko dana pred putovanje, pa čak i pred samo putovanje – ukazali su revizori.
Upravo ovo poskupljuje cijenu karata. Ured za reviziju je za potrebe svoje studije uradio analizu pa odabrao tri destinacije putovanja, Brisel, Luksemburg i Beč. Utvrdio je da je cijena aviokarte pet dana pred putovanje je bila za oko sto posto skuplja u odnosu na cijenu 30 dana pred putovanje, a za određene destinacije čak i skoro tri puta viša.
- Prosječno vrijeme nabavke testiranih aviokarata kod institucija iz uzorka je 14 dana prije putovanja, a stručna i naučna literatura ukazuje na potrebu kupovine aviokarata minimalno 21 dan prije putovanja kako bi se izbjegli previsoki troškovi nabavke. Kod najmanje trećine neblagovremeno nabavljenih aviokarata, odluke su donesene pred samu nabavku aviokarata ili nakon nabavke aviokarata, a većina takvih putovanja je bila poznata najmanje mjesec dana prije – piše u izvještaju.
Ukazano je da neblagovremene nabavke aviokarata za posljedicu mogu imati i nemogućnost rezervacije i samim tim nemogućnost prisustva važnim događajima koje je čak i obavezno.
- Utvrđeno je korištenje uvjeta koji ograničavaju konkurenciju, a kriteriji dodjele ugovora uvijek ne osiguravaju najbolju vrijednost za novac. Tržište aviokarata je veoma dinamično i zahtijeva brzo djelovanje, a postojeća zakonska rješenja ne prepoznaju nabavke u dinamičnom okruženju - upozorili su revizori.
Dodaju da su posljedice slabiji interes ponuđača da učestvuju u postupcima nabavke i nabavka aviokarata po višim cijenama u odnosu na cijene koje bi se postigle u okruženju u kojem djeluje tržišna konkurencija.
- To u konačnici dovodi u pitanje svrsishodnost provođenja javne nabavke – ukazali su revizori.
Istakli su da se aviokarte nabavljaju od jednog dobavljača na osnovu zaključenog okvirnog sporazuma po kriteriju "najniža cijena – cijena usluge agencije (provizije)", ali je revizija utvrdila da ovakav način kupovine ne osigurava najbolju vrijednost za novac čime svrha javne nabavke gubi smisao.
- Predstavnici agencija koje se bave prodajom aviokarata navode da zbog uspostavljenog načina nabavke aviokarata i neprirodno niskih cijena mnoge agencije ne žele da učestvuju u postupcima javne nabavke što ne doprinosi principima zdrave konkurencije – napomenuli su revizori.
Dali su i preporuke.
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.