Centri izvrsnosti predstavljaju posebno organiziran način obrazovanja, poticanja i praćenja nadarenih i visoko motiviranih učenika zasnovanih na specijaliziranim programima koji se fokusiraju na razvoj vještina i interesa učenika.
Oni pružaju dodatne mogućnosti za učenje i istraživanje kroz radionice, takmičenja i mentorski rad, a pod izrazom centri izvrsnosti podrazumijevaju se centri izvrsnosti za određeni predmet ili odgojno-obrazovno područje, strukovni centri izvrsnosti i centri za razvoj talenata, kazali su u razgovoru za Fenu iz Ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta Zapadnohercegovačkog kantona (ZHK).
Ministarstvo u saglasnosti s općinama/gradovima daje prijedlog programa centara izvrsnosti, te nosilaca tih programa kantonalnoj Vladi koja donosi odluku o mreži programa centara izvrsnosti.
- U pravilu, programi centara izvrsnosti izvode se subotom u trajanju od četiri sata i s učenicima rade voditelji centara, a koji se biraju na osnovu prijave na javni poziv i obuke koju su dužni uspješno završiti kako bi radili s nadarenom i visoko motiviranom djecom u centrima izvrsnosti - navode iz Ministarstva.
Sistemskim pristupom do održivosti
Ministarstvo je, dodaju, zajedno s Vladom ZHK dalo značajan doprinos unapređenju odgoja i obrazovanja učenika s poteškoćama kroz uvođenje pomoćnika u nastavi, te njihovo zakonsko definiranje.
- Isto tako, nadarena i visoko motivirana djeca zaslužuju poseban pristup i poseban odgovor na svoje potrebe. Nadareno i visoko motivirano dijete je potrebno prepoznati i pratiti, te poticati u polju njegove nadarenosti i motiviranosti kako bi se postigao puni razvojni potencijal i vodilo računa o dobrobiti učenika. Centri izvrsnosti ZHK ne mogu i ne smiju se gledati kao projekt već isključivo zahtijevaju sistemski pristup koji bi osigurao odgovornost i održivost - ističu iz Ministarstva.
Prvi centri izvrsnosti u ZHK koji će biti osnovani su za jezike, za STEM područje, matematiku, informatiku, biologiju, robotiku, poduzetnost, te strukovni centar izvrsnosti za mašinstvo.
- Programi centara izvrsnosti bit će doneseni u saradnji s Evropskim talent centrom u Varaždinu s kojim smo potpisali Memorandum o saradnji u septembru ove godine. Prema Memorandumu, punu podršku u osnivanju i djelovanju centara izvrsnosti ZHK pružit će Europski talent centar Varaždinske županije u Hrvatskoj koji je jedan od 25 takvih osnovanih u svijetu. Rad s nadarenom djecom zahtijeva individualiziran pristup, vođeno, ali i vršnjačko učenje, stoga će se zasnivati na interaktivnim nastavnim metodama i oblicima rada, istraživanjima, terenskom i projektnom radu, seminarima, takmičenjima i slično - kazali su iz Ministarstva.
Ministarstvo objavljuje javni poziv za prijavu učenika na testiranje.
- Učenika na testiranje može prijaviti roditelj/skrbnik, te učitelj/nastavnik ili stručni saradnik škole koju pohađa. Način testiranja učenika, rokovi, uvjeti i sam postupak testiranja objavljuju se u javnom pozivu. Nakon prikupljenih prijava učenika Ministarstvo organizira testiranje, objavljuje rezultate testiranja, te formira grupe učenika i raspoređuje u centre izvrsnosti prema utvrđenim područjima nadarenosti i prema ostvarenim rezultatima na testiranju – kazali su iz Ministarstva.
Budući nosioci razvoja društvene zajednice
Postojeće obrazovne institucije, ako je tako odlučeno, nosioci su pojedinih centara izvrsnosti te, zajedno s Ministarstvom upravljaju osnovanim centrima izvrsnosti u smislu osiguravanja materijalnih, kadrovskih i svih drugih uvjeta za rad, te osiguravaju kvalitet u radu centara izvrsnosti.
- Svako dijete ima neotuđivo pravo na kvalitetno obrazovanje i postizanje svog punog psihofizičkog rasta i razvoja. Strateški cilj ZHK je društveno odgovoran kanton, te osnivanjem centara izvrsnosti želimo prepoznati i potaknuti nadarene učenike da rade dalje i više na rastu i razvoju svoje nadarenosti. Naši učenici budući su nosioci razvoja društvene zajednice. Želimo odgojiti i obrazovati zadovoljne i sretne pojedince koji su spremni ostvariti svoj puni potencijal, te raditi više i jače na ostvarivanju ne samo svoje lične dobrobiti, već i dobrobiti cjelokupne društvene zajednice kojoj pripadaju - ističu.
Ministarstvo zajedno s kantonalnom Vladom, općinama/gradovima, te školama implementira aktivnosti vezane uz osnivanje centara izvrsnosti u ZHK cijelu 2024. godinu kroz posjete, savjetovanja, dijeljenje iskustava, izradu planova, osiguravanje novca i slično.
Nakon potpisivanja Memoranduma o saradnji planirano je provesti sve ostale aktivnosti kao što su donošenje podzakonskih akata, objava javnih poziva, testiranje učenika, obuka voditelja, opremanje centara izvrsnosti i slično.