Ševal Kovačević za Faktor: Saobraćaj je postao grobnica stanovništva

objavljeno: 04.01.2018. u 21:40

Strahovite saobraćajne nesreće obilježile su prve dane nove godine, i već odnijele nekoliko života u BiH. Tragedija koja se sinoć dogodila u Gornjim Vukovijama kod Kalesije, u kojoj su poginule tri žene, svakako će zadugo ostati upamćena.   

Ova nesreća se, prema prvim rezultatima istrage, dogodila prilikom preticanja na punoj liniji, a prema nezvaničnim informacijama, u suprotnu traku je prešla vozačica "opela corse", koja je preticala kamion, te se tako sudarila sa BMW-om koji je išao iz suprotnog pravca. U opelu su bile sve tri poginule žene. 

Jutro, također, nije započelo ljepšim vijestima sa cesta i puteva u BiH. Tako je jutros oko 8 sati u mjestu Čokori kod Banje Luke automobil "opel corsa" sletio s ceste, pri čemu je poginula suvozačica u vozilu. Samo pola sata ranije, u Planincima kod Zvornika, "audi" je također sletio sa ceste, te su zvornički vatrogasci imali pune ruke posla izvlačeći teško povrijeđenu vozačicu iz vozila. 

Prema riječima Ševala Kovačevića, vještaka saobraćajne struke, više je faktora koji dovode do saobraćajnih nesreća, ali bi se glavni uzroci mogli bi se poredati po "dosta pouzdanim i izučenim pojavnim oblicima". Prva je, kako navodi Kovačević, brzina, koja može biti neprilagođena i nedozvoljena.

- Sljedeće je nepropisno preticanje na putu. Ono je karakteristično naročito za zemlje koje imaju kolovoz sa dvije kolovozne trake, i mali incident na putu kroz preticanje može dovesti do nezgode, bilo da je to nedovoljna preglednost, bilo da je to ispred vrha prevoja, u dolasku vozila iz suprotnog smjera na jednom kratkom razmaku, i slično - kaže vještak Kovačević. 

Tehnička neispravnost vozila

Na trećem mjestu je, kako navodi, nesposobnost za vožnju, bilo da je u pitanju uticaj alkohola, psihoaktivnih lijekova, droga, umor te nedovoljno vještina ili navika.

- Kad ovo zadnje kažem, mislim da je jedna opća pojava da mladi ljudi upravljaju starim vozilima izuzetno jakih mašina. Do nezgode može dovesti nedovoljno poznavanje saobraćaja, odnosno vozila u saobraćaju kroz vještine i navike upravljanja pri većim brzinama vozilom koje ima pohabana vješanja, zazore ili što bi se reklo "luftove" na lafetama, na selen-blokovima ili slično i to su veoma opasne stvari... - kaže naš sagovornik. 

Naveo je primjer kada neko kaže da je "išao na pravom dijelu puta, 100 kilometara na sat i odjednom je samo došlo do poremećaja". Ustvari, pojašnjava vještak, dovoljno je da se samo malo upravljačem poremeti i više se vozilo sa takvim luftom i praznim hodom u vješanjima ne smiruje. Ono će skrenuti sa kolovoza, bilo na lijevu ili desnu stranu. 

Prema njegovim riječima, na četvrtom mjestu je oduzimanje prava prvenstva, što se naročito odnosi na naseljena mjesta, bilo da je riječ o ulasku na crveno svjetlo, na raskrsnici koja nije regulisana ili na drugi način. 

- Peto su pojavni oblici skretanje, okretanje, vožnja unazad i tako dalje. Od ostalih elemenata koji uzrokuju nezgode svakako je tehnička neispravnost vozila, ali i nedostaci na kolovozu. To se naročito pokazalo ove zime, bilo da se radi o nedostatku zaštitnih mreža tamo gdje su odroni ili zaštitnih ograda. Imamo slučaj slijetanja vozila u Vrbas, Spreču, rijeku Bosnu, te u neka jezera koja su formirana vještački. Nismo odgovorili jednostavnim pasivnim sigurnosnim elementima kao što su zaštitne ograde - kazao je vještak. 

Dodao je da, uz sve ovo, vlada i visok stepen saobraćajne nekulture i izuzetno loša tehnika vožnje. 

- Jednostavno, nema nikakvog opravdanja da se u ovako kratkom vremenu dese ovako teške saobraćajne nezgode. Ovo je alarm da se nešto mora raditi i veoma je bitno da se stvari sprečavaju. Mora se voditi računa i o tehničkim pregledima, koji još uvijek formalno propuštaju vozila. Mogu vozila biti stara po 15 godina, ali moraju 100 posto biti ispravna. Vi na zapadu možete voziti vozilo preko 15 godina, ali kada dođete na tehnički pregled u Njemačkoj, vama se svaki zavrtanj pregleda. Ako vam se isplati za vozilo staro 15 godina nabavljati nove dijelove i ugrađivati, izvolite - kazao je Kovačević. Naglasio je kako se vozilo mora dovesti u takvo stanje da bude tehnički ispravno, da kočna sila bude zastupljena po propisu, da upravljač bude bez praznog hoda, kao i to da vješanja na vozilu budu bez ikakvih luftova, odnosno zazora i slično.

"Najveće pravo, najveća nepravda"

Osim toga, vještak naglašava i da se veoma malo radi na edukaciji stanovništva, te da je neophodno da se zakon primjenjuje i da se suzbije korupcija u saobraćaju i dovede do odgovornosti svakog pojedinca. 

- Latinska izreka kaže "Summum ius, summa iniuria", što znači "Najveće pravo, najveća nepravda". Pretjerano tumačenje zakona može izazvati najveće nepravde. Zakonsku legislativu jednostavno treba primjenjivati veoma revnosno i prema svim kategorijama učesnika u saobraćaju, bez izuzetaka. Saobraćaj je, jasno i glasno treba reći, postao grobnica stanovništva - kazao je Kovačević.

Dodao je da su statistike poražavajuće i da od ukupnog broja traumatskih smrti u svijetu, čak 36 posto ljudi strada u saobraćaju. 

- Dok se nekom drugom dešava, ljudi to vide kao brojeve. Ali, kada se desi u porodici, to je tragedija. To su većinom radno sposobne osobe i mladi ljudi. Imamo situaciju da kod nas gine 2,6 posto stanovništa više nego u zemljama zapadne Evrope. Je li to dovoljan alarm da se svi uključimo i radimo nešto ovdje? To ćemo uraditi tako što ćemo graditi infrastrukturu, jer ova infrastruktura na milion i 100.000 vozila, koliko imamo u BiH, je nikakva - kazao je naš sagovornik.

Dodao je da je potrebno izgraditi brze ceste, trake za spora vozila na usponima, te obilaznice oko gradova i mjesta za parking, kojih je danas nedovoljno i zbog čega je u gradovima totalni haos.