open-navfaktor-logo
search
Šta je zabranjeno, a šta ne
Kampanja prije izborne kampanje: CIK kažnjava, a spotova, pjesama, stranačkih slogana, sve više na mrežama i u medijima
Sve zavisi šta je slogan, šta je njegov sadržaj. Ako su to program stranke, kandidati, promocija stranke za ove izbore... Svaki slučaj se mora pojedinačno ocijeniti, kazala je Hadžiabdić
AUTOR: A. Grabovac-Zvijerac
24.06.2024. u 12:52
get url
text
Iako izborna kampanja za ovogodišnje Lokalne izbore počinje 6. septembra, u javnom prostoru sve je više primjera preuranjenog izbornog oglašavanje na društvenim mrežama i u medijima.
Nepravilnosti u izbornom procesu dominiraju javnim prostorom i ove godine uprkos kaznama. Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine nedavno je izrekla prve sankcije zbog preuranjene kampanje i zloupotrebe javnih resursa.
Predsjednica CIK-a Irena Hadžiabdić izjavila je za Faktor da je preuranjena kampanja svaki oblik radnje koju poduzimaju politički subjekti od raspisivanja izbora do perioda zvaničnog početka izborne kampanje.
- Odnosno upoznavanje javnosti i birača sa svojim programom i kandidatima za predstojeće izbore u ovom periodu, a prije službenog početka kampanje koja traje samo 30 dana, neovisno da li je subjekt za te objave platio ili nije, smatrat će se preuranjenom – pojasnila je Haždiabdić.  
Dodala je kako se do sada najveći broj prijava u vezi s preuranjenom kampanjom odnosi na Općinu Banovići.
Kada je u pitanju spot pjesme "Snaga naroda", a koja nosi isto ime kao i ovaj politički subjekat, i u kojem se pojavljuju federalni ministar unutrašnjih poslova i predsjednik stranke Ramo Isak, sa sinovima, od kojih je jedan federalni zastupnik, Hadžiabdić kaže da spot nije još ni vidjela. Da li je to preuranjena kampanja?
U pojedinim oglašavanjima političkih subjekata pojavljuju se slogani koji su potencijalni izborni slogani tih stranaka za izbore.
-  Sve zavisi šta je slogan, šta je sadržaj slogana. Ako su to program stranke, kandidati, promocija stranke za ove izbore... Svaki slučaj se mora pojedinačno ocijeniti - kazala je Hadžiabdić.
U javnosti se nedavno digla prašina i oko slučaja kantonalne zastupnice Vildane Bešlija (NS) koja je snimila politički spot u dvorištu sarajevske OŠ "Kovačići" bez saglasnosti uprave ove škole što je razljutilo direktoricu škole koja se pismom obratila i zastupnicima u Skupštini KS. 
Naša stranka je neposredno pred raspisivanje izbora iskoristila priliku i bjavljivala spotove čija je tematika direktno vezana za Lokalne izbore. Takav je naprimjer spot objavljen u vezi sa općinom Novi Grad. Iako se radi o kampanji prije zvanične kampanje, odredbe zakona se po svemu sudeći ne mogu primijeniti u ovom slučaju jer u vrijeme objave spota još uvijek nisu bili raspisani izbori. CIK je Lokalne izbore raspisao 8. maja. 
CIK je prošlog mjeseca objavio pravilnik o medijskom predstavljanju i javnom oglašavanju političkih subjekata u izbornom periodu.
Kako se u njemu navodi, u periodu od dana raspisivanja izbora do dana službenog početka izborne kampanje, medijima je zabranjeno emitiranje i objavljivanje plaćenog političkog oglašavanja osim plaćenog političkog oglašavanja kojim se obavještavaju članovi organa i statutarnih organa političkih subjekata o održavanju internih skupova organa i statutarnih organa političkih subjekata, pod jednakim uvjetima za sve političke subjekte.
U periodu preuranjene izborne kampanje političkim subjektima je zabranjen svaki oblik radnji iz kampanje koje preduzimaju politički subjekti u periodu od raspisivanja izbora do perioda zvaničnog početka izborne kampanje.
Zabrana se odnosi na upoznavanje birača i javnosti sa programom i kandidatima političkih subjekata za predstojeće izbore.
Zabrana se ne odnosi se na organiziranje zakonitih zvaničnih skupova organa i događaja političkih subjekata u svrhe koje nisu kampanja.
Pravilnik o medijskom predstavljaju i javnom oglašavanju političkih subjekata
I iz Transparency Internationala podsjećaju da je svim političkim subjektima Izbornim zakonom zabranjeno vođenje kampanje u medijima, na društvenim mrežama ili bilo kojim oblikom javnog oglašavanja prije službenog početka izborne kampanje, a do sada je CIK-u upućeno 11 prijava prvenstveno zbog zloupotrebe javnih resursa i preuranjene kampanje.
Centralna izborna komisija izrekla je na prethodnim sjednicama kazne po prijavama Transparency Internationala u BiH (TI BiH) za zloupotrebu javnih resursa i preuranjenu kampanju. 
 SNSD je sankcionisan sa 4.000 KM jer je funkcionerka ove stranke i načelnica općine Jezero Snežana Ružičić zloupotrijebila asfaltiranje puta od 160 metara za stranačku promociju. Ona je predstavljajući ovaj projekat vrijedan kako navodi oko 25.000 KM, na društvenim mrežama poručila da "SNSD stigne asfaltom i do sela gdje se spajaju zemlja i nebo"!   
CIK je po prijavama TI BiH izrekao još dvije sankcije za preuranjenu kampanju i to protiv Hrvatskog nacionalnog pomaka (HNP) i Demokratskog narodnog saveza (DNS). 
HNP je kažnjen zbog reklame na video zidu javnog preduzeća Radio Tomislavgrad čiji je direktor bio i kandidat ove partije na prethodnim izborima. Ovaj slučaj TI BiH je prijavio Centralnoj izbornoj komisiji a u postupku je utvrđeno da se radi o plaćenoj reklami pa ova stranka nije kažnjena za zloupotrebu resursa, nego samo za preuranjenu izbornu kampanju sankcijom od 3.000 KM. Takođe, odlukom CIK-a naloženo je uklanjanje ove reklame sa led panela na zgradi JP Radio Tomislavgrad. 
Kazna od 3.000 KM izrečena je i DNS-u jer je predsjednik općinskog odbora ove stranke u Zvorniku i savjetnik ministra bezbjednosti BiH Dobrica Kucalović, promovisao program svoje stranke prije službenog početka izborne kampanje.  
TI BiH podsjeća da je svim političkim subjektima Izbornim zakonom zabranjeno vođenje kampanje u medijima, na društvenim mrežama ili bilo kojim oblikom javnog oglašavanja prije službenog početka izborne kampanje. Ova odredba izuzetno je važna kako bi svi subjekti imali jednake šanse za promovisanje svojih stavova i programa. 
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.