Vakufska
direkcija Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini danas je javno zahvalila svim partnerima
koji su doprinijeli završetku druge faze realizacije Arheološkog parka ostataka
Kalin hadži Alijine džamije u Sarajevu, ali i jasno poručila da je riječ o
projektu koji je inicirala Islamska zajednica te da bi, da nije bilo tako,
danas na tom mjestu bio spomenik Francu Prešernu, uvaženom pjesniku, ali koji
se apsolutno ne može dovesti u bilo kakvu vezu s tim lokalitetom.
Stoga je, kako Vakufska direkcija navodi u
saopćenju, vrlo neobično i zabrinjavajuće da Općina Centar Sarajevo, koja uz
Vladu Kantona Sarajevo zaista jeste osigurala potrebna sredstva za ovu fazu
realizacije projekta, odjednom sve zasluge pripisuje sebi i Vladi KS.
Radi preciznog informiranja javnosti, podsjeća
se da je Islamska zajednica bila pokretač svih ključnih aktivnosti na očuvanju
ovog vakufskog lokaliteta, od inicijative za sprečavanje izgradnje spomenika
pjesniku Francu Prešernu do zaštite harema kao sakralnog prostora. Islamska
zajednica je i dogovorila sa Zavodom za zaštitu kulturno-historijskog i
prirodnog naslijeđa Kantona Sarajevo i Općinom Centar realizaciju izgradnje
Arheološkog parka Kalin hadži Alija.
- Institucije Islamske zajednice su inicirale
aktivnosti za očuvanje imena vakifa Kalin hadži Alije, očuvanje vakufskog
prostora od uzurpiranja od nekih stanara zgrade koja je sagrađena na
dijelu harema džamije, te realizaciju arheoloških istraživanja koja su
rezultirala otkrivanjem 40 mezara poznatih sarajevskih porodica, mekteba,
šadrvana i drugih ostataka džamije - kaže se u saopćenju.
Također, kako se navodi, Islamska zajednica je
od 2012. godine bila nosilac svih radova, uprkos brojnim izazovima, uključujući
i rješavanje infrastrukturnih pitanja u vezi s instalacijama Elektroprivrede ,
BH Telecoma i gasovoda, koje su tokom socijalističkog perioda prošle kroz
vakufsku parcelu, kroz kosti umrlih, preko temelja vakufskih objekata.
Arheološko istraživanje koje je inicirala Islamska zajednica potvrdilo je da
mezarje nikad nije ekshumirano.
- Nažalost, ni jedno od tri javna preduzeća nije
pristalo da izmjesti svoje instalacije. Iako su inicijalna sredstva Islamske
zajednice za konzervaciju prvobitno bila planirana, zbog odugovlačenja u
postupku izdavanja građevinske dozvole, ta su sredstva, nažalost, propala - dodaje se.
Uz još jednu zahvalu Vladi KS i Općini Centar,
koji su omogućili finansiranje druge faze konzervacije i osigurali nastavak
radova i zaštitu kulturno-historijskog naslijeđa ovog lokaliteta, institucije
islamske zajednice su ukazale i na određene probleme.
- Tokom realizacije konzervacije naišli smo na
neslaganja u vezi s očuvanjem autentičnosti lokaliteta. Izvođač radova je, po
instrukcijama Zavoda za zaštitu kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa
kantona Sarajevo i Općine Centar, postavio zid preko mihraba i ćoška džamije,
uprkos protivljenju Islamske zajednice. Na taj način došlo je do
desakralizacije vjerskog objekta na način što je podzidnim zidom presječena
džamija, munara i dio desne sofe. Time su i temelji džamije postali djelimično
nevidljivi u stvarnim dimenzijama, što je narušilo integritet historijskog
prostora - pojasnila je Vakufska direkcija.
Muftijstvo sarajevsko, Vakufska direkcija i
Medžlis Islamske zajednice Sarajevo nisu prihvatili konzervaciju lokaliteta na
ovakav način i u više navrata je traženo da temelji džamije budu vidljivi u
potpunosti.
- Uz sve napore da nađemo kompromisno rješenje,
nismo imali razumijevanja s druge strane i uzimajući u obzir da se radi o
nacionaliziranoj vakufskoj nekretnini, formalno nismo bili u mogućnosti uraditi
ništa više. Trenutna realizacija projekta se izvodi mimo saglasnosti institucija Islamske zajednice - kaže se u saopćenju Vakufske direkcije.
Na kraju, Vakufska direkcija je još jednom
ponovila da neće nikad odustati od lokaliteta i realizacije treće faze
projekta, a to je izgradnja džamije u obimu i veličini koja bude moguća.
- U
tom kontekstu, mi ćemo poduzeti sve zakonom predviđene mogućnosti za
realizaciju naše obaveze prema vakifu i ovom lokalitetu - kaže se u saopćenju i
podsjeća da je podršku tom projektu dobila i od Općinskog vijeća Centar
Sarajevo 2014. godine, ali i Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.