Kazao je to za Faktor vršilac dužnosti direktora GRAS-a Senad Mujagić kojeg smo pitali šta će biti sa planom Vlade Kantona Sarajevo da osnuju novo preduzeće Javni prijevoz Sarajevo.
- Osnovni razlog za osnivanje novog preduzeća je ulaganje koje treba da sprovede Vlada Kantona Sarajevo i Ministarstvo saobraćaja, a s obzirom na to da je GRAS u konstantnoj blokadi godinu i po dana, od augusta 2020. I u takvim uvjetima teško je izvršiti ulaganje u ovo preduzeće i iz tog osnovnog razloga Vlada je odlučila da osnuje novo preduzeće kako bi mogla sprovesti refore u javnom prijevozu kada je u pitanju nabavka novih vozila, rekonstrukcija pruge, produženje tramvajske i trolejbuske mreže i ostalih ulaganja, a da ne bi došlo do toga da ta sredstva budu upitna, da na neki način odu sa računa GRAS-a – kaže Mujagić.
VEZANI TEKST - Inspekcija u GRAS-u: Koliko su vožnji obavili u 2021. godini i da li subvencijama finansiraju druge obaveze?
Navodi da pored novog preduzeća koje Vlada planira da osnuje, GRAS nastavlja sa radom.
- Mi nastavljamo u svom obimu sa sva četiri vida prijevoza, tako da ćemo doći u sistuaciju da imamo te dvije sestrinske firme. GRAS neće u stečaj, pokrenut će se neki proces restruktuiranja preduzeća kojim će se do aprila 2023. godine pokušati sprovesti sve aktivnosti kako bi se preduzeće oporavilo, riješilo nagomilanih dugova i odredilo da vrši funkciju i svoju djelatnost javni prijevoz – kaže Mujagić.
Pitali smo Mujagića od kojih sredstava planiraju vraćati dugovanja i "oživljavati" preduzeće ako će sestrinska firma uzimati dobar dio ako ne i najveći dio njihovog posla.
- Ovdje će se napraviti reforma, bit će vjerovatno ulaganja od strane Vlade KS. Neće ovo preduzeće biti ostavljeno i vršit će se određena ulaganja. Ja sam optimističan i da GRAS može opstati. Da se vrši reorganizacija na zdravim osnovama i sa iskrenim namjerama, mislim da ovo preduzeće može opstati – zaključio je Mujagić.
Ministar saobraćaja KS Adnan Šteta u gostovanju na TVSA kazao je da iz dana u dan imamo sve lošiji prijevoz a da je to jedna od najvažnijih grana u glavnom gradu.
- Neophodno je bilo da rješavanje problema javnog prijevoza radimo kroz osnivanje novog preduzeća koje će se baviti javnim prijevozom KS, a da uporedo u GRAS-u idemo u restruktuiranje preduzeća na način da u periodu koji će trajati osam do 12 mjeseci sve povjerioce i dužnike pozovemo da vidimo kako možemo riješiti dugovanja. Sve što radimo novo ići će na novo preduzeće. Uporedo će funkcionirati. Određene trolejbuske linije će voziti GRAS određene novo preduzeće. Sukcesivno će ljudi koji budu neophodni prelaziti u to novo preduzeće - kazao je Šteta.
Kazao je da će djelatnosti biti identične kao i što je bio slučaj sa GRAS-om, te da će biti napravljeno novo ozbiljno preduzeće.
- Ne znamo još ko će biti na čelu tog preduzeća, još je rano o tome pričati - naveo je Šteta.
Istakao je da očekuje da će imati puno više uposlenih nego što je to sada slučaj sa GRAS-om a sve kako bi se zadovoljile potrebe u javnom prijevozu. Šteta je naveo da je moguće da se ovo novo preduzeće nađe u holdingu, ukoliko do njegovog formiranja dođe u KS.
Godinama stanovnici Sarajeva i svi drugi korisnici javnog gradskog prijevoza izražavaju nezadovoljstvo uslugama koje im se pružaju u ovom segmentu.
Kako se navodi i u informaciji koju je pripremilo Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo za Skupštinu Kantona Sarajevo, kada je u pitanju rad GRAS-a i pružanje usluga građanima, brojni su problemi.
- Nepoštivanje reda vožnje i neodržavanje polazaka u redu vožnje, neodržavanje redova vožnje na većem broju linija u potpunosti, relativno niska frekvencija saobraćanja autobusa, nezadovoljstvo korisnika informiranošću o redu vožnje zbog nepostojanja redova vožnje na stajalištima, neudobnost i slaba opremljenost voznih jedinica svih vidova prijevoza, starost i dotrajalost voznih jedinica sa slabom kvalitetom usluge – navodi se i informaciji Ministarstva saobraćaja.
Glavni problemi, prema Ministarstvu saobraćaja, u poslovanju GRAS-a su rješavanje dugovanja prema Poreznoj upravi FBiH, rješavanje dugovanja prema Upravi za indirektno oporezivanje BiH, tužbe uposlenika prema preduzeću zbog nepoštivanja kolektivnog ugovora, rješavanje pitanja zbrinjavanja invalida rada i penzionisanje radnika pod nepovoljnim uvjetima poslovanju firme.
Prosječna starost trolejbusa iznosi više od 28 godina, dok je prosječn astarost tramvaja nešto viša od 37 godina.
VEZANI TEKST - Trenutno GRAS ima samo 20 trolejbusa od kojih je najstariji iz 1986. godine
U elaboratu i analizi koji su rađeni o društvenoj-ekonomskoj opravdanosti osnivanja novog Kantonalnog javnog komunalnog preduzeća za pružanje usluga javnog prijevoza putnika navodi se zaključak da "postojeće finansijsko stanje u KJKP GRAS pokazuje da je nastavak dosadašnjeg načina rada neodrživ, te da su potrebne brze i značajne promjene kako bi se uspostavio adekvatan, efikasan i finansijski održiv i likvidan sistem javnog prijevoza putnika u saobraćaju u KS".
Cilj osnivanja novog preduzeća je, kako se navodi u analizama, pružanje boljih usluga prijevoza građana u KS, efikasniji rad u odnosu na postojeći sistem prisutan u Grasu, finansijski poptpuno održiv rad novog preduzeća, i na koncu postojanje bolje perspektive budućeg razvoja cijelog sektora javnog linijskog prijevoza putnika i ukupnog odvijanja saobraćaja u KS.
Na jučerašnjoj sjednici Skupštine Kantona Sarajevo na dnevnom redu bila je i odluka o osnivanju novog preduzeća ali zastupnici nisu došli do te tačke.
Čeka se nova sjednica Skupštine KS kada bi zastupnici mogli izglasati Odluku o osnivanju Kantonalnog javnog komunalnog preduzeća "Javni prijevoz Sarajevo" i tek onda kreće posao za kantonalne vlasti da ovu problematiku dovedu u red.