open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Povodom Svjetskog dana teatra
Selma Alispahić održala predavanje: Gdje je granica između glumca i uloge?
AUTOR: Faktor
28.03.2025. u 16:50
get url
text
FOTO: Velija Hasanbegović
U sklopu novootvorene scene u Sarajevu pod nazivom "Pozorište kod Makse" u Pozorišnoj (Velikoj) sobi Despića kuće i u povodu Svjetskog dana teatra, Muzej Sarajeva upriličio je kreativno-edukativne radionice za djecu na kojima su se najmlađi učili pravljenju pozorišta, kreirajući svoj tekst o ljepoti muzeja, uz mentorstvo glumca Aldina Tucića i muzejskih pedagoga i tumača Selme Oruč i Dženane Kurtović.
Malo pozorište pravili su kreativci vrtića "Bombon" i četvrtih razreda Katoličkog školskog centra "Sv. Josip". U večernjim satima, naša istaknuta glumica Selma Alispahić održala je javno predavanje na temu "Historija glume: Putovanje kroz vijekove" na kojem je govorila o glumi koja je bila uvijek tretirana na kontroverzan način, između slave i osude.
Profesorica Alispahić publiku je povela na ovo zanimljivo putovanje razumijevanja glumačke profesije koja je prošla kroz različite historijske nepogode, od anatema koju su bacali na glumce razne dogmate i politički i vjerski lideri, do filozofa poput Platona koji je smatrao da gluma "hrani strasti umjesto da ih kontrološe" i da onima koji glume i podržavaju teatar nije mjesto u "idealnoj državi".
Od Thespisa - prvog glumca u antičkom dobu koji je kreirajući maske otvorio prostor za podržavanje više likova tvoreći teatarski izraz, do modernog doba koje je definiralo glumu kao umjetničku ali i naučnu disciplinu dajući joj metodološku zadanost, gluma je ostala u limbu, između božanskog i dijaboličkog, uvijek na rubu neshvaćenosti.
FOTO: Velija Hasanbegović
Alispahić je ustvrdila da je prošlo više od dvije i po hiljade godina od prvih pisanih tragova o umjetnosti glume, a da nikada nismo odgovorili na pitanja: Šta je gluma, je li to laž ili istina, gdje su granice između glumca i uloge, kakva je moć umjetnosti glume u društvu, kako razumjeti psihologiju glumca, šta je gluma danas, odakle smo krenuli i dokle smo došli?
Možda treba izdvojiti jednu od najljepših i najistinitijih misli o glumi koju je napisao Gothod E. Lessing u "Hamburškoj dramaturgiji": "Tehnika je važna koliko i osjećanja. Trebamo biti dobri prema glumcima jer njihova umjetnost nije vječna, sva je u momentima".
Pored toga što smo na ovom putovanju kroz historiju glume saznali šta o glumi misle najpoznatiji filozofi, književnici, teolozi i praktičari, profesorica Alispahić je navela imena svjetskih, ali i bosanskohercegovačkih glumaca koji su ovu profesiju postavili na pijedestal vrline i vrijednosti i koji ni po čemu ne zaostaju za najboljim svjetskim praksama.
Navodeći Kaću Dorić, koja je dobitnica šest zlatnih lovorovih vijenaca MESS-a, Nadu Đurevsku koja je ovjenčana sa dvije Zlatne arene u Puli za najbolja filmska ostvarenja i Vesnu Mašić koja je samo u jednoj noći odigrala tri glavne uloge u teatarskim predstvama, kao samo neki od najboljih primjera o kojima naše društvo i naš pozorišni svijet treba da govori i piše, kao i da mladi glumci o njima uče na predavanjima, Selma Alispahić je završila predavanje gromoglasnim aplauzom posjetitelja.
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.