Na vrhuncu pandemije koronavirusa, dogodio se čudan fenomen - ljudi su počeli sanjati čudne snove. 

Za ljude na liniji fronta snovi su postali noćne more. Od 114 ljekara i 414 medicinskih sestara koje rade u kineskom gradu Wuhan, a koji su svi učestvovali u jednoj studiji objavljenoj u januaru 2021. godine, više od četvrtine je izvijestilo da ima česte noćne more.

Izvještaji o noćnim morama među građanima porasli su i tokom nacionalnih zaključavanja, a mladi, žene i ljudi koji pate od anksioznosti ili depresije bili su najveći rizik. Ali za ljude koji istražuju traume, porast noćnih mora nije bio iznenađenje, piše BBC.

Ljudi koji žive pod stresom vjerovatnije će imati noćne more. Studija koja je proučavala školarce u dobi od 10 do 12 godina u pojasu Gaze otkrila je da je više od polovine doživjelo česte noćne more i da su se u prosjeku događale više od četiri noći sedmično.

- Djeca su posebno podložna jer im se mozak još uvijek razvija - kaže Rachelle Ho s kanadskog univerziteta McMaster. 

VEZANI TEKST - Stručnjakinja tvrdi da postoji način da izbjegnete noćne more

Iako su noćne more čvrsto povezane s mnoštvom mentalnih bolesti, neki "živopisni" snovi pomažu nam da obradimo emocije od prethodnog dana, ističe Joanne Davis, klinički psiholog sa Univerziteta u Tulsi.

Razumijevanje zašto loši snovi postaju noćne more pomaže u liječenju ljudi koji su doživjeli traumu.

Ružan san mogao bi pomoći ljudima u stvarnom životu. Hipoteza "spavati za zaborav, spavati za pamćenje" sugerira da REM san jača emocionalna sjećanja, sigurno ih čuvajući, a također pomaže ublažiti naše kasnije emocionalne reakcije na te događaje. Na primjer, ako vam šef viče i kasnije te noći to sanjate, idući put kada vidite šefa, osjećat ćete se manje emocionalno zbog tog događaja.

Nakon lošeg sna, područje mozga koje nas priprema za strah je djelotvornije, kao da nas je san uvježbao za ovu situaciju. Što su ljudi duže osjećali strah tokom snova, to su im se centri emocija manje aktivirali kad su im pokazivali stresne slike.

Studije na radnicima pod stresom pokazuju da je naš nivo kortizola, hormona koji pomaže u regulaciji naše reakcije na stres, najviša ujutro, što znači da možemo ranije dobro reagirati na stres. 

Stručnjaci ističu da je jedno sanjati neobično koristan ružan san, a drugo u potpunosti imati hronične noćne more.

- Čini se da je kod noćnih mora proces zapeo. Vaš mozak možda namjerava obraditi neki emocionalni događaj, ali zapne jer se probudite usred njega i ne vidite ga sve do kraja - pojasnila je Davis.

- Jednom kada sanjate noćne more, one postaju nekako poput navike - dodala je Davis i istakla da se susrela s pacijentima koji su decenijama živjeli s hroničnim noćnim morama prije nego što su zatražili pomoć. 

Kao klinički psiholog, Davis liječi preživjele od traume koristeći izloženost, opuštanje i respicijsku terapiju (ERRT). U ERRT-u pacijent ispisuje svoju noćnu moru tačno onako kako je se sjećaju (što je izlaganje i posebno dobro djeluje kod ljudi koji imaju anksioznosta) ili ispisuje svoju noćnu moru s novim završetkom (reskripcija).

VEZANI TEKST - Četiri razloga zbog kojih nikada ne biste trebali spavati na kauču

Davis je naglasila da je važno na noćne more gledati kao na rani pokazatelj budućih problema. Emocionalni snovi se ponekad javljaju u noći nakon nekog značajnog događaja, a ponekad pet do sedam dana kasnije.

Penny Lewis, profesorica psihologije sa Univerziteta Cardiff, i njene kolege predlažu da svakodnevne uspomene "pohranjujemo" odmah nakon što se dogode, ali postoji "zaostajanje u snu" kada su u pitanju stvari od dubokog, ličnog značaja.

Benjamin Putois, neuronaučnik sa Univerziteta u Lyonu, i njegove koautorice Caroline Sierro i Wendy Leslie, pišu da bi se za vrijeme krize "povećana učestalost noćnih mora mogla tumačiti ne samo kao reaktivacija traumatičnih sjećanja već i kao povećana potreba za emocionalnom regulacijom" .

Dakle, idući put kad budete loše spavali, mislite na to kao na način na koji mozak regulira svoje emocije, "prekrižujući" stres prethodnog dana.

Davis kaže da biste se trebali brinuti samo ako su noćne more redovne ili ako počinju utjecati na vaše zdravlje. Za većinu ljudi ružan san mogao bi biti dobra stvar.