Dok je možda vaša glavna briga kako namirnice djeluju na izgled vašeg struka ili koliko vam energije pružaju, postoji jedan organ koji možda baš zbog vašeg izbora namirnica pati, a to je jetra.

Jetra je najveća žlijezda u našemu organizmu i najveća "tvornica" s nizom važnih funkcija. U njoj se odvija metabolizam svih makronutrijenata: ugljikohidrata, bjelančevina i masti, ali i eliminacija štetnih produkata metabolizma, lijekova, toksina...

Upravo zato, potrebno joj je pružiti prehranu koja će osigurati njeno zdravlje i pravilan rad.

Prema pisanju Centra za kontrolu i prevenciju bolesti, oko četiri i po miliona Amerikanaca ima dijagnosticiranu bolest jetre, a oko 20 posto i bolest masne jetre.

Uzroke nalazimo u alkoholu, nekim lijekovima, prekomjernoj tjelesnoj težini, poremećajima metabolizma masti, u šećernoj bolesti te kao posljedicu nekih hroničnih bolesti.

Najčešće masna jetra nema simptoma te je stoga važno redovno posjećivati ljekara i pokušati voditi zdrav život.

Iako bez simptoma, neliječena masna jetra može dovesti do ciroze jetre.

Ako želite zaštiti jetru i spriječiti česte probleme, dobro je znati koju biste hranu trebali izbjegavati.

Zaslađeni napici

Alkohol nije jedino piće koje može izazvati haos u jetri, a prema riječima dr. Iana Braithwaitea, zaslađeni napici mogu uzrokovati štetu ovom organu.

- U malim količinama, fruktoza će se obraditi u crijevima, a ako se radi o velikim količinama, koliko potvrđuju istraživanja, može doći do toksičnosti u jetri - dodao je.

Napici koji sadrže puno fruktoze su oni koji sadrže rafinirane šećere, poput gaziranih napitaka.

Umaci i pripravci sa skrivenim šećerom

Nisu samo namirnice za koje svi znamo da sadrže šećer opasne za zdravlje. Često su opasniji izvori fruktoze proizvodi o kojima uopće ne razmišljamo, poput kečapa i preljeva za salate.

Prženi krompiri

Prženi masni krompiri su jedna od svima dražih namirnica. Ne samo što su prepuni kalorija, mogu i nanijeti štetu zdravlju jetre.

- Prženi krompirići su puni soli, a prehrana koja se sastoji od tako puno soli može voditi do povećanja masnoće u jetri i inzulinske rezistencije - pojasnio je dr. Leann Poston.

Suhomesnati proizvodi

Ako ste zabrinuti zbog zdravlja jetre, možda biste trebali razmisliti prije nego što pojedete sendvič sa salamom ili suhim mesom.

- Radi se o namirnici koja sadrži skrivene soli - ističe nutricionist John Fawkes, te dodaje kako prevelik unos soli može uzrokovati disbalans u omjeru tekućine u tijelu što će jetri otežati da radi svoj posao te tako uzrokovati i razvoj bolesti.

Bijeli hljeb

Bijeli hljeb od kojeg ste pripremili ukusni sendvič sa salamom sam po sebi nije tako dobar za zdravlje jetre.

- Rafinirani ugljikohidrati nemaju u sebi vlakna poput proizvoda od cjelovitih žitarica. To može voditi do porasta glukoze u krvi, otpuštanja inzulina, te nakupljanja masnoća u i oko jetre - dodaje Fawkes.

Sigurno se pitate – koje namirnice prijaju jetri i doprinose njenom zdravlju!? To su:

- svježe voće poput jabuka i citrusa,

- gorko povrća poput artičoka, šparoga, cikorije, radiča, komorača,

- izvori bjelančevina poput leće, plave ribe, probiotskih jogurta,

- maslinovo, laneno i ulje od tikve,

- cjelovite žitarice.

Jetra "voli gorke biljke" koje joj olakšavaju metaboliziranje hranjivih tvari, posebno masti. One imaju blagotvoran učinak na ćelije jetre, stoga je poželjno u prehranu ubaciti i biljne čajeve poput koprive, maslačka, čička te protivupalne i antivirusne začine: bijeli luk, ruzmarin, nanu, karanfilić, kurkumu.