S obzirom na vrtoglavi porast popularnosti
električnih automobila širom svijeta sve veći broj studija i sve veći broj ljudi otkrio je da se osjećaju više mučnine tokom vožnje u električnim vozilima nego u tradicionalnim benzinskim ili dizel automobilima.
Društvene mreže pune su anegdota o mučnini na suvozačevom ili zadnjem sjedištu električnih automobila, kao i pitanja opreznih potencijalnih kupaca.
Međutim, postoji naučno objašnjenje zašto se osoba može osjećati više mučnine u električnom vozilu, prema više akademskih studija, piše
The Guardian.
- Veća mučnina u električnim vozilima može se pripisati nedostatku prethodnog iskustva, i kao vozača i kao putnika, gdje mozgu nedostaje tačnosti u procjeni sila kretanja jer se oslanja na prethodno iskustvo u drugim vrstama automobila - rekao je William Emond, doktorand koji istražuje mučninu u automobilima na Tehnološkom univerzitetu Belfort-Montbéliard u Francuskoj.
Iako električna vozila postaju sve popularnija, automobili s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem i dalje dominiraju. Vozači imaju dužu historiju vožnje automobila na benzin i stoga su imali više vremena da se prilagode njihovim specifičnim signalima.
Ako je osoba veći dio svog života provela vozeći automobil sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem, njen mozak predviđa ubrzanje nakon povećanja broja okretaja motora, upozorenje da će uskoro doživjeti promjenu brzine. U automobilu na baterije, električni motor ne proizvodi takve zvukove.
Jedna studija iz 2024. zaključila je da postoje jake korelacije između težine mučnine u vožnji i vibracija sjedišta električnih vozila, dok je studija iz 2020. otkrila da nedostatak zvuka motora u električnom vozilu može biti glavni faktor koji doprinosi povećanom osjećaju mučnine u vožnji.
- Ako smo navikli putovati u vozilima koja nisu električna, navikli smo razumijevati kretanje automobila na osnovu signala kao što su broj okretaja motora, vibracije motora, obrtni moment i tako dalje. Ipak, putovanje u električnom vozilu prvi put je novo okruženje kretanja za mozak, kojem je potrebna adaptacija - objašnjava Emond.
Osim toga, tehnologija regenerativnog kočenja koja se koristi u električnim vozilima rezultira usporavanjem niske frekvencije, što znači da vozilo usporava postepeno i stabilno, tokom relativno dužeg perioda, a ne brzo ili u brzim impulsima. Takvo usporavanje niske frekvencije obično je povezano s višim nivoima mučnine kretanja.
Studija iz 2024. sugerirala je da je ova karakteristika djelovala kao jedan od glavnih okidača mučnine kretanja u električnim vozilima.
Smatra se da je mučnina kretanja uzrokovana neusklađenošću između različitih senzornih signala koje mozak istovremeno prima o kretanju tijela. Konkretno, to se dešava kada unutrašnje uho, koje pomaže u kontroli ravnoteže, oči i tijelo šalju konfliktne informacije mozgu.
- Bolje poznavanje samokretanja omogućava nam da predvidimo sile kretanja, što je ključno za mučninu kretanja. Ipak, kada se sile kretanja, kako ih mozak procjenjuje ili predviđa, razlikuju od onoga što se zapravo doživljava, onda mozak interpretira ovo "neuralno neusklađenje" kao situaciju konflikta - rekao je Emond.
Kako se vlasništvo nad električnim vozilima nastavlja povećavati, neki istraživači već traže rješenje za specifičnu vrstu mučnine kod automobila.
Nekoliko istraživačkih radova sugeriralo je da bi se mučnina kretanja u autonomnim električnim vozilima mogla liječiti korištenjem vizualnih signala, poput interaktivnih ekrana i ambijentalne rasvjete, ili vibracijskih znakova koji bi omogućili mozgu putnika da predvidi promjene kretanja, ublažavajući osjećaj trzanja na stražnjem sjedištu električnog taksija.