Na današnjoj sjednici, Vlada Republike Srpske raspravljala je i upoznala se sa "Informacijom o postupanju Ustavnog suda Bosne i Hercegovine u vezi sa zahtjevom za rješavanje spora sa entitetom RS zbog donošenja odluke o načinu i uvjetima prodaje nepokretnosti u svojini RS-a, koje se nalaze u okviru posebnog područja Jahorine javnim nadmetanjem–licitacijom, od 28. 12. 2023. godine", saopćila je Vlada RS-a.
Kako su naveli, zauzeli su stav i konstatovali da je postupak prodaje nepokretnosti na Jahorini na lokalitetu Vučiji most sproveden u skladu sa zakonima RS-a.
Također, Vlada je konstatovala da je kompletna procedura prodaje, da je uplaćen cjelokupan iznos u budžet RS-a i kupac uknjižen u katastarsku evidenciju kao vlasnik, okončana prije podnošenja zahtjeva 13 zastupnika Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH od 12. 3. 2024. godine i u momentu donošenja odluke Ustavnog suda BiH, te je odluka neprimjenjiva.
Također, Vlada RS-a je konstatovala i zauzela stav da se ovim postupcima i odlukama Ustavnog suda BiH kroz sudske odluke nastoji uvesti praksa odlučivanja o imovini RS-a, naveli su u saopćenju.
Status sedam institucija kulture na nivou BiH
Vlada RS-a se upoznala sa Informacijom o statusu sedam institucija kulture na nivou BiH i prihvatila ju je i zaključila da ne postoji ustavnopravni osnov za donošenje predloženog zakona o ustanovama kulture na nivou Bosne i Hercegovine. Ističu da je visoki predstavnik Christian Schmidt povukao još jedan u nizu poteza koji predstavljaju direktno kršenje dokumenta koji je u BiH donio mir.
- Riječ je o nametnutoj Odluci o finansiranju Nacionalne i univerzitetske biblioteke BiH i ultimatumu upućenom Vijeću ministara BiH da u roku od 60 dana donese zakon kojim bi se predložio način funkcionisanja sedam institucija kulture na nivou BiH i to: Nacionalna i univerzitetska biblioteka, Zemaljski muzej, Historijski muzej, Muzej književnosti, Muzej pozorišne umjetnosti, Specijalna biblioteka za slijepa i slabovida lica, Кinoteka i Umjetnička galerija.
Podsjećanja radi, pokušaji donošenja Zakona o tzv. institucijama kulture od značaja za BiH traju još od 2009. godine. RS od tada do danas ima isti stav koji se sastoji u sljedećem:
Ne postoji ustavni osnov za donošenje zakona o ustanovama kulture na nivou Bosne i Hercegovine, a to iz razloga što su odredbom člana III tačka 1. Ustava BiH "Nadležnosti institucija Bosne i Hercegovine" decidno navedene nadležnosti institucija BiH, u koje ne spada pitanje kulture i zaštite kulturnih dobara, a tačka 3 a. istog člana, propisuje da sve vladine funkcije i ovlaštenja koja nisu Ustavom BiH izričito data institucijama BiH, pripadaju entitetima - istakli su u saopćenju.
Takođe, napominju da je Amandmanom XXXII na član 68. Ustava RS propisano da entitet RS uređuje i osigurava, između ostalog i kulturu i zaštitu kulturnih dobara, a to, kako ocjenjuju, znači da je oblast kulture i zaštite kulturnih dobara u isključivoj nadležnosti entiteta.
- Pri tome potrebno je naglasiti da ni na osnovu člana III tačka 5. "Dodatne nadležnosti", ova pitanja nisu obuhvaćena, a samim tim i ne može da se vrši prijenos nadležnosi sa entiteta na zajedničke institucije Bosne i Hercegovine, jer ona i nisu u domenu Aneksa 5. do 8. Općeg okvirnog sporazuma, niti su ta pitanja relevantna za očuvanje suvereniteta, teritorijalnog integriteta, političke nezavisnosti i međunarodnog statusa BiH, da bi Bosna i Hercegovina preuzela te nadležnosti.
Zakon koji bi sedam institucija kulture tretirao kao institucije Bosne i Hercegovine nema pravni osnov u Ustavu BiH (Aneks 4) niti bilo kojem drugom aneksu jer u njima nije propisano normativno sljedništvo Bosne i Hercegovine nad pomenutim ustanovama - saopćila je Vlada RS-a i dodala:
- Кako bi predloženi zakon regulisao ustanove kulture od značaja za Bosnu i Hercegovinu a pobrojane ustanove i institucije, koje bi bile predmet ove zakonske materije i teritorijalno i administrativno pripadaju Federaciji Bosne i Hercegovine, odnosno Кantonu Sarajevo ili Gradu Sarajevo, te kako je Federacija BiH nadležna za oblast kulture, u skladu sa Ustavom BiH i Ustavom Federacije BiH, iz navedenog proizilazi da Federacija BiH treba da zakonski reguliše pitanje osnivanja, finansiranja, statusa i značaja ovih ustanova.
Nije prihvaćena inicijativa Vlade KS
Iz Vlade RS-a naglašavaju da je 2020. godine pitanje rješavanja pravnog statusa i finansiranja sedam institucija kulture na nivou BiH moglo biti riješeno da je prihvaćena inicijativa Vlade Кantona Sarajevo.
- U pomenutoj inicijativi zatraženo je da finansiranje ovih institucija preuzme Vlada Кantona Sarajevo na šta je Ministarstvo prosvjete i kulture RS-a dalo pozitivno mišljenje svojim aktom od 9. oktobra 2020. godine. Pomenutim aktom, Ministarstvo prosvjete i kulture je, uvažavajući nadležnosti Кantona Sarajevo, prihvatilo inicijativu Vlade Кantona Sarajevo, te navelo da Кanton Sarajevo treba trajno da preuzme upravljanje, rukovođenje i nadzor nad radom navedenih sedam institucija kulture.
Imajući u vidu navedeno, očigledno je da Schmidt nije imao, ili nije uzeo u obzir, sve potrebne informacije, te je iz tog razloga posegnuo za novim nametanjima odluka koje su u direktnoj suprotnosti sa Općim okvirnim sporazumom za mir u BiH - saopćili su.