U mnogim zemljama drastično raste broj zaraženih koronavirusom. Kako još nemamo lijek i vakcinu protiv COVID-19, jedini spas od ove bolesti jeste dobar imunološki sistem i poštivanje mjera.

Ako do sada niste previše razmišljali o imunitetu, ovih dana sigurno se pitate kako ga ojačati, s obzirom da stručnjaci stalno navode koliko je važan u borbi protiv ovog upornog virusa.

Imunološki sistem je vojska sastavljena od odbrambenih ćelija čiji je zadatak odbraniti tijelo od napadača.

Svuda oko nas potencijalni su napadači na zdravlje organizma koji se mogu nalaziti u kući, na rukama, u velikim vrtićkim grupama, školama, poslovnim objektima…

Stručnjaci s portala Harvard Medical School pojasnili su kako ojačati imunološki sistem za sezonu kada osim SARS-CoV-2 prijete i prehlade i gripa.

Kako ojačati imunološki sistem?

Radi se o velikom sistemu, a ne pojedinom organu kojeg treba ojačati, pa iz tog razloga odgovor nije jednostavan. Za sada ne postoje istraživanja koja direktno povezuju stil života i snagu imuniteta, ali to ne znači da poveznica ne postoji. Naučnici pokušavaju otkriti utjecaj prehrane, vježbanja, stresa i sličnih faktora na imunitet, a u međuvremenu tu su smjernice koje nude kako biste ipak imunološkom sistemu dali poticaj.

Imunološki sistem i životna dob

Kako starimo tako se smanjuje sposobnost imunološkog sistema što pridonosi razvoju ozbiljnih bolesti, poput jakih infekcija i karcinoma. Dok će neki ostati potpuno zdravi i u starosti, ipak se radi o grupi koja će se lakše zaraziti, ali na žalost i od posljedica mogu umrijeti.

Bolesti respiratornog sistema, kao što su gripa, COVID-19 ili upala pluća, i danas su jedan od vodećih uzroka smrti kod osoba starijih od 65 godina.

Smanjeni odgovor imunološkog sistema na infekcije demonstrira se i u reakcijama starijih osoba na vakcine, a to su dokazale i studije. Ipak, smrtnost od gripe smanjena je kod starijih osoba koje su primile vakcinu, za razliku od onih koji nisu.

Čini se da se u ovoj situaciji javlja poveznica između loše prehrane i lošeg imuniteta. Manjak mikronutrijenata ono je što se primjećuje kod starijih osoba, a čini se da i manje jedu te ne paze da prehrana bude raznovrsna.

Prehrana i imunološki sistem

Imunitet će uvijek puno snage uložiti u zdravlje probavnog sistema koji je veoma jaka sila u zaštiti zdravlja cijelog organizma. Stoga je prehrana veoma važna u očuvanju snage imunološkog sistema. Naučnici su davno prepoznali činjenicu da su osobe koje žive u siromaštvu puno osjetljivije na infektivne bolesti. Postoje zasad dokazi kako manjak mikronutrijenata, poput cinka, selena i željeza te vitamina A, C i E kod životinja mijenjaju imunološku reakciju, je li tako kod ljudi, još se mora saznati.

Šta možete učiniti? Ako sumnjate da vaša prehrana ne pruža organizmu ono što on treba, razmislite o tome da uzimate multivitaminske preparate, jer konzumiranje samo jednog vitamina neće pružiti puno koristi.

Mogu li suplementi i biljke ojačati imunitet?

Ako uđete u prodavnicu zdrave hrane vidjet ćete puno flašica i tableta na kojima piše kako jačaju imunološki sistem. Iako neki preparati sadrže komponente koje pogoduju zdravlju, pitanje je da li uistinu pomažu imunološkom sistemu. Pouzdanog odgovora još nema. Naučnici naime, ne znaju može li neka biljka za koju se smatra da podiže nivo antitijela u krvi uistinu učiniti nešto korisno za imunološki sistem.

Je li stres zaista opasan?

Moderna medicina prihvatila je da su tijelo i duh povezani. Razni problemi, poput probavnih smetnji, nesanice i čak bolesti srca povezani su s utjecajem stresa na organizam. Unatoč svim preprekama, naučnici ne odustaju od daljeg dokazivanja utjecaja stresa na imunološki sistem. Baš kao i jačanje imunološkog sistema, tako je i stres pojam koji se teško definira i što je kod jedne osobe jako stresan događaj ne mora značiti da će djelovati jednako na vas. Kada je osoba u izložena neugodnoj situaciji, naučnicima je teško izmjeriti subjektivni dojam osobe na stres, pa se fokusiraju na stvari koje ga mogu odavati, poput broja otkucaja srca, ubrzanog govora… Koncentrirani na hronični stres koji se u nečijem životu zadržava dug period, pokušavaju saznati je li ta vrsta stresa odgovorna za slabljenje imunološkog sistema, i unatoč poteškoćama, konačni će rezultati u skoro vrijeme biti ispred nas.

Uzrokuje li obična prehlada slabiji imunitet?

Sigurno vam je poznata rečenica - "obuci jaknu da se ne prehladiš", ali ona baš nije tačna jer umjerena izloženost hladnoći neće utjecati na to kako se organizam bori protiv infekcija.

Je li vježbanje dobro ili loše za imunitet?

Redovna tjelesna vježba stub je zdravlja, poboljšava kardiovaskularno zdravlje, snižava krvni pritisak, pomaže kod održavanja tjelesne težine i štiti od raznih bolesti. Ali, da li redovna vježba pomaže jačanju imunološkog sistema?

Baš poput pravilne prehrane, tjelesna aktivnost može doprinijeti cjelokupnom zdravlju, pa je stoga dobra i za održavanje pravilnog rada imunološkog sistema. Direktno će pomoći tako što će potaknuti cirkulaciju, što dopušta ćelijama i supstancama sistema da se kreću slobodno kroz organizam i obavljaju svoj posao bez ometanja.

Zlatna pravila zdravog imuniteta:

- Ne pušite.

- Jedite puno voća i povrća.

- Redovno vježbajte.

- Održavajte zdravu tjelesnu težinu.

- Izbjegavajte konzumiranje alkohola.

- Spavajte dovoljno.

- Pazite na ličnu higijenu.

- Izbjegavajte stres.