open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Rekordan broj žalbi građana
Ombudsmen Marić: Kako potrošači mogu najbolje kazniti trgovce i ugostitelje koji neopravdano dižu cijene
AUTOR: Fena
17.01.2025. u 11:00
get url
text
Saša Marić
Saša Marić
FOTO: Screenshot/BHRT
Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača Bosne i Hercegovine u protekloj je godini zaprimila rekordan broj žalbi, a potrošači su se, uz ostalo, žalili i na rast cijena, rekao je u razgovoru za Fenu Saša Marić, ombudsmen za zaštitu prava potrošača BiH, napomenuvši da je Institucija izvršila sveobuhvatnu analizu cijena i došla do zaključka da se najveći postotak rasta cijena u BiH odnosi na neopravdano divljanje trgovačkih marži, bez pokrića u rastu globalnih cijena.
- Institucija u svome radu pored rješavanja pojedinačnih žalbi gdje je imala zaprimljenih žalbi u vezi s dizanjem cijena, bavi se i kolektivnim zaštitama potrošača, gdje se između ostalog prate medijske aktivnosti, te je tragom medijskih napisa da cijene divljaju radi rasta globalnih cijena, izvršila sveobuhvatnu analizu cijena i došla do zaključka da se najveći postotak rasta cijena u BiH odnosi na neopravdano divljanje trgovačkih marži, bez pokrića u rastu globalnih cijena – pojasnio je Marić.
Upitan o kažnjavanju trgovca i ugostitelja koji neopravdano dižu cijene, kaže kako je najkvalitetnija kazna bojkot kupovine kod njih.
- Potrošači su ti koji imaju snagu odlučivanja. No moraju aktivno pratiti cijene u različitim dućanima i ugostiteljskim objektima, jer postoje velike razlike u cijenama i trebaju trajno kažnjavati one koji ostvaruju ekstra marže i profite na najbolji mogući način, bojkotom trošenja svoji novaca kod takvih - smatra Marić.
Žalbe na robu široke potrošnje
Napominje i kako je Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača u prošloj 2024. godini zaprimila rekordnih 1.400 žalbi, što je najveći broj žalbi ikad zaprimljen u Instituciji i predstavlja kontinuirani trend rasta posljednjih pet godina, s više od dodatnih blizu 200 žalbi godišnje.
Potrošači su se, kako kaže, u 2024. godini, slično kao i u prethodnim godinama, žalili na robu široke potrošnje kao što su tehnički uređaji, odjeća i obuća te reklamacije na njih.
Iza ovih žalbi koje su predstavljale trećinu ukupnih žalbi, dodatna trećina odnosila se na isporuku komunalnih usluga, uglavnom uslugu grijanja, odvoza smeća i vodoopskrbu.
Ostala trećina žalbi odnosila se na žalbe u vezi s rastom cijena, online kupovinom, telekomunikacijskim, finansijskim i turističkim sektorom.
Kada su u pitanju žalbe na online kupovinu, ombudsmen za zaštitu prava potrošača BiH navodi kako takve žalbe rastu iz godine u godinu.
- Od ukupno zaprimljenih 1.400 žalbi u prošloj godini, blizu 50 žalbi odnosilo se na online kupovinu. Ovaj broj iako ne velik u ukupnom broju žalbi, ima najveći rast pojedinačnog segmenta budući da se u posljednje dvije godine broj ovakvih žalbi udvostručio - dodatno pojašnjava Marić.
Na proizvodu jedna, na blagajni druga cijena
On je za Fenu komentirao i praksu pojedinih trgovina koje na neke artikle ne ističu cijenu, tj. ona nije dovoljno vidljiva ili kada je na nekom proizvodu istaknuta jedna cijena, a na blagajni sasvim druga.
- Većim brojem zakona i podzakonskih akata u Bosni i Hercegovini, propisano je da svi proizvodi moraju imati uredno navedene cijene kako bi potrošači u svakome trenutku bili upoznati s troškovima. Svako uočavanje neprisustva cijena na policama ili objektima potrošači trebaju hitno prijaviti inspektoratima i/ili Instituciji - rekao je Marić.
 Što se tiče sniženja, kaže kako su ona u najvećem broju slučajeva uredna i legalna.
- Ostaje upitna njihova moralnost kada se radi o velikim oglašavanjima "mizernih" popusta od svega 10 posto. Također, iako legalno vrlo je nemoralno kada trgovci računovodstveno povećaju cijene proizvoda, zatim sutradan stave oglase s popustima gdje u biti proizvodi suštinski koštaju isto kao i prije popusta. Ovdje se opet radi o tome da potrošači trebaju voditi računa o kupovini, pratiti cijene proizvoda kako bi bili svijesti koje su dugoročne cijene bile - upozorava Marić.
Kako kaže, rješenje ovog problema postoji u zakonodavstvu zemalja regije, gdje se zakonski propiše da proizvodi moraju imati istaknuti sve izmjene cijena proizvoda s datumima izmjena, upravo kako bi potrošačima bilo lakše vidjeti njihovo kretanje.
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.