Zaustavljanje
proizvodnje koksa u BiH izvjesno je da se desi u roku od samo mjesec dana, ukoliko
kompanija i dalje ostane prepuštena sama sebi
Nekadašnji simbol industrijske snage i ključni pokretač
privrede Tuzlanskog kantona i Federacije BiH Koksara d.o.o. Lukavac danas se nalazi na
ivici potpunog kolapsa.
Sa više od 150 miliona KM gubitaka u posljednje dvije
godine i sumornim prognozama za 2025. godinu, budućnost jednog od najvažnijih
industrijskih giganata Bosne i Hercegovine nikada nije bila neizvjesnija, piše
Biznisinfo.ba.
Samo u prošloj godini Koksara Lukavac zabilježila je
gubitak od 118 miliona KM, nakon što je godinu ranije poslovala s minusom od 20
miliona KM, čime je prekinut višegodišnji niz bilježenja pozitivnih poslovnih
rezultata.
Negativan trend nastavljen je i ove godine, sa dodatnih 15
miliona KM gubitaka već u prva četiri mjeseca.
Ovi porazni rezultati odraz su šire krize u industriji
čelika i koksa, posebno na evropskom tržištu. Pad potražnje i nestabilnost
tržišta već su prisilili nekoliko pogona na zatvaranje, uključujući i koksaru u
Zenici. Iako je Koksara Lukavac za sada izbjegla istu sudbinu, sličan scenarij
izvjestan je, kako saznajemo, u roku od samo mjesec dana ukoliko se hitno nešto
ne preduzme.
Strukturne krize i kolaps tržišta
Prihod kompanije pao je sa 450 miliona KM u 2023. na 298
miliona KM u 2024, što predstavlja dramatičan pad od 34 posto. Na ovakav rezultat
uticala je smanjena potražnja, pad cijena čelika, a ponajviše nelojalna
konkurencija iz Kine i Indonezije, koje nude koks i ugalj po dampinškim
cijenama, dok domaće firme nemaju zaštitu države na tržištu te su potpuno
prepupštene same sebi.
Pored tržišnih problema, ogromne gubitke prouzrokovala je i
logistička kriza. Višemjesečna blokada željezničkog saobraćaja prema Luci Ploče
dovela je do gubitaka u proizvodnji te porasta troškova transporta i do četiri
puta.
Nakon sanacije pruge, i domaći željeznički operater Željeznice FBiH povećao je cijene usluga, što je dodatno opteretilo poslovanje
lukavačke Koksare čiji je ekonomski doprinos i procenat u obimu i prometu
Željeznica FBiH izuzetno veliki što samo po sebi znači da rad Koksare uveliko
učestvuje i u poslovanju samih Željeznica FBiH.
Gubitak povjerenja i podrške
Rad Koksare u Lukavcu tokom cjelokupnog kriznog perioda
opstajao je isključivo zahvaljujući povjerenju najvećeg dobavljača uglja, koji
je nastavio isporuke osnovne sirovine uprkos gubicima.
Međutim, kako saznajemo iz bliskih izvora, i strateški
partner finansijer se povlači, što znači da kompanija više ne može nastaviti
proizvodnju bez hitne pomoći.
Koksara Lukavac trenutno direktno zapošljava nešto manje od
1.000 radnika, te još najmanje 4.000 indirektnih lica dok više od 400 domaćih
pravnih subjekata sarađuje s ovom kompanijom.
Firma doprinosi sa više od 1 posto BDP-a BiH, a po obimu izvoza,
uvoza i prometa redovno se nalazi među vodećim kompanijama u državi. Sve su ovo
podaci koji govore u prilog ogromnom ekonomskom značaju kompanije, čije bi
zaustavljanje proizvodnje automatski i bez odlaganja odrazilo se lančano na sve
druge, dok su ekonomski stručnjaci već upozoravali da bi to u konačnici značilo
i privredni krah Federacije BiH.
Poziv na hitnu intervenciju države
Menadžment kompanije, ali i ekonomski stručnjaci, sve
glasnije pozivaju na hitnu intervenciju državnih institucija. Bez konkretne
podrške, regulatornih mjera i mehanizama zaštite domaće industrije, postoji
realna opasnost da dođe do potpunog gašenja proizvodnog lanca čelik-koks u BiH.
Ovo ne bi značilo samo gašenje jedne fabrike, već i
sistemski ekonomski udar sa dalekosežnim posljedicama po cijelu zemlju –
uključujući i ArcelorMittal Zenica, koji je jedan od ključnih kupaca Koksare.
Uz apele menadžmenta koje su nebrojeno puta upućivali, a za
koje država, po svemu sudeći, nema sluha, jasna upozorenja, zabrinutost za
egzistenciju i molbe za pomoć putem raznih protesta upućivali su i radnici
kompanije istovremeno zahtijevajući i povećanja primanja, usljed enormnih
povećanja životnih troškova.
Sve ovo je uvjetovalo potpunu nemogućnost nastavka
samostalnog rada i djelovanja Koksare, te je intervencija države, kroz podršku
i zaštitu, pomoć u kreditiranju od domaćih, državnih banaka, konkretne
poticaje i povlačenje mehanizama za regulaciju tržišnih cijena hitno potrebna.
Šta je sve ugroženo
Ugroženo je, dakle, skoro 1000 direktnih radnih mjesta i
hiljade indirektnih; više od 1 posto državnog BDP-a; više od 400 kooperanata i
dobavljača; promet i rad Željeznica FBiH te rad i stabilnost kompanije
ArcelorMittal Zenica.
Ako institucije države, kantona i entiteta ne reaguju
odmah, Koksara Lukavac bi mogla zauvijek zatvoriti svoja vrata, čime bi BiH
izgubila ne samo giganta, već i jednu od posljednjih karika svoje industrijske
nezavisnosti.