open-navfaktor-logo
search
Jasna situacija
Dogovor SDA i HDZ-a otvorio brojna pitanja: Čije su "želje ispunjene" i šta sporazumi znače za Mostar i BiH?
Građani Mostara bi nakon 12 godina konačno trebali dobiti priliku izabrati svoju lokalnu vlast. Sporazum Stranke demokratske akcije (SDA) i Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) Bosne i Hercegovine, u okviru kojeg je usaglašeno pitanje novog Statuta Mostara i izmjena dijela Izbornog zakona koji se odnosi na taj grad, obradovao je Mostarce, ali ne i opozicione stranke u Federaciji BiH.
18.06.2020. u 17:06
get url
text
Bakir Izetbegović i Dragan Čović

U sadržajnu listu zamjerki tih stranaka su uvrštene i optužbe na račun vaninstitucionalnog rješavanja ovog pitanja, koje obesmišljava činjenica da posljednju riječ imaju Parlamentarna skupština BiH i Gradsko vijeće Mostara. Kritike nisu promašile ni predstavnike međunarodne zajednice koji su posredovali pregovorima, a kojima se zamjera što su u taj proces bile uključene samo dvije stranke.

Teško je ta spoznaja pala i potpredsjednici Naše stranke Irmi Baraliji, koja je jučerašnji sastanak ocijenila kao "cirkus, likovanje, slikanje i samoveličanje Izetbegovića i Čovića".

- Evo sad im poručujemo, nećete imati dvije trećine u Gradskom vijeću da usvojite Statut Grada Mostara koji ste jučer potpisali! Nećete dijeliti Mostar kao da je vaša babovina i ćaćevina – zaprijetila je ljutita Baralija.

Iza prijetnji potpredsjednice Naše stranke stoji legitimitet težak 434 glasa, koliko je osvojila u Mostaru na posljednjim Općim izborima u bezuspješnom pokušaju da se dokopa mjesta u Skupštini Hercegovačko-neretvanskog kantona (HNK).

Odgovor na pitanje zašto su u finalni dogovor uključene samo ove dvije stranke, kojeg nameće i Socijaldemokratska partija (SDP), pruža, pored broja zastupnika u Parlamentarnoj skupštini BiH, činjenica da su na Općim izborima 2018. godine SDA i HDZBiH osvojili oko 63 posto ukupnog broja glasova u Mostaru. Naša stranka je, poređenja radi, osvojila tek nešto više od dva posto glasova Mostaraca, a SDP oko osam posto.

- SDA i Bakir Izetbegović su još jednom ispunili sve želje Dragana Čovića – zavapio je predsjednik SDP-a Nermin Nikšić, dodajući da su time "prodati interesi Mostara i BiH".

Ukoliko su ovim sporazumom "prodati interesi Mostara i BiH", te ukoliko je SDP zaistra građanska stranka koja nije opterećena etničkim okvirima i koja računa na glasove svih građana BiH, a ne samo Bošnjaka, upitno je zašto predsjednik SDP-a odgovornost za "prodaju interesa Mostara" fakturiše isključivo SDA-u i zašto u HDZ-u BiH ne prepoznaje konkurenciju čije glasačko tijelo namjeravaju "oteti" ukazivanjem na pogubnost njihove politike.

Koliko su sporazumom oko Mostara zaista ispunjene sve želje Dragana Čovića, svjedoče činjenice i izjave iz bliske prošlosti.

- Bošnjačka strana smatra da treba napraviti promjene i u upravi grada. Mi smo i za to spremni, ali u tom paketu mora biti riješen i Dom naroda FBiH i izbor članova Predsjedništva, kako bi Hrvate predstavljali legitimni predstavnici, kako to predviđa i Ustav. To je minimum ispod kojeg ne možemo ići – poručio je Čović 21. maja ove godine.

S druge strane, u srijedu je u Mostaru postignut finalni dogovor koji se odnosi isključivo na Mostar, dok su po pitanju Doma naroda FBiH i Predsjedništva BiH tek ustanovljeni od ranije poznati principi koje od BiH zahtijeva i Evropska unija, a to je implementacija presuda Evropskog suda za ljudska prava i Ustavnog suda BiH.

U potpisanim principima se ističe da će kroz izmjene Izbornog zakona BiH biti osiguran legitiman izbor i legitimno političko predstavljanje konstitutivnih naroda i građana na svim administrativno-političkim nivoima, te osiguralo aktivno i pasivno pravo svakog građanina na cijeloj teritoriji BiH.

VEZANI TEKST - Otkrivamo sadržaj sporazuma koje su potpisali Bakir Izetbegović i Dragan Čović, novi Izborni zakon za šest mjeseci

Ako je obaveza zastupljenosti i političkog predstavljanja građana, a ne samo konstitutivnih naroda, bila želja Dragana Čovića, onda je ta želja zaista ispunjena. Ukoliko je Čović zaista želio da se osigura aktivno i pasivno pravo svakog građanina na cijeloj teritoriji BiH, što je u direktnoj suprotnosti sa ranijim prijedlozima HDZ-a BiH u vezi sa popunjavanjem Doma naroda FBiH u okviru kojih bi bez tih prava, primjera radi, ostali Hrvati iz Sarajeva ili Tuzle, onda je Nikšić u pravu i zaista su ispunjene želje šefa HDZ-a BiH. Suprostavljenost definiranih principa i ranijih stavova HDZ-a BiH ne ide u prilog tim tvrdnjama.

Vratimo se Mostaru. Za HDZBiH je do prije samo nekoliko sedmica bilo neprihvatljivo uvođenje funkcije dogradonačelnika. Ta im je želja formalno zaista ispunjena, s tim što su predsjedniku Gradskog vijeća Grada Mostara, koji ne pripada istom narodu kojem pripada gradonačelnik, date ovlasti koje korespondiraju ovlastima koje bi trebao imati dogradonačelnik, pa su čak i veće od onih koje su Bošnjaci ranije priželjkivali u strahu od dominacije Hrvata.

Niti jedna odluka o trošenju budžetskog novca Grada Mostara neće se moći donijeti bez dva potpisa, što u praksi znači da HDZBiH, bez obzira na broj vijećnika i eventualnu poziciju gradonačelnika, neće moći samostalno donositi odluke. Kojom logičkom vratolomijom je šef SDP-a došao do zaključka da je to pobjeda HDZ-a BiH i "ispunjavanje želja Draganu Čoviću", ostaje misterija.

VEZANI TEKST - SDA i HDZ na korak do rješenja za Mostar: Postignut dogovor koji će onemogućiti dominaciju jednih nad drugima

Naročito je ta teza upitna ukoliko se u obzir uzme činjenica da je ovaj sporazum postignut sa strankom kojoj bilo kakav dogovor ugrožava apsolutnu vlast koju već imaju i neometano je konzumiraju 12 godina, a ovim sporazumom će za sve odluke koje aktuelni gradonačelnik Ljubo Bešlić rješava jednim potpisom biti potrebna saglasnost i predstavnika drugog naroda.

Javni diskurs je u međuvremenu kontaminiran i desecima sličnih izjava i optužbi, lišenih racionalnog uporišta, sa obavezujućom sintagmom o "podjeli Mostara" koja bi, očekuje se, trebala usmjeriti stavove dijela javnosti koji nije dovoljno upoznat sa sadržajem potpisanog sporazuma i njegovih posljedica. Zaista bi bilo uzbudljivo čuti argumentaciju zagovornika teze o "podjeli Mostara" kao posljedici potpisanog sporazuma.

Pitanje koje nameće potpisani sporazum, a koje nema veze sa opozicijom, jesu njegove posljedice na formiranje nove Vlade FBiH. Načelno je dogovoreno da bi se pitanje izmjena Izbornog zakona BiH trebalo riješiti u roku od šest mjeseci od dana potpisivanja sporazuma, a da bi aktivnosti na kreiranju rješenja trebale početi u roku od 30 dana.

U tom bi vremenskom okviru HDZBiH, za početak, trebao predložiti i kandidata za predsjednika FBiH, čime bi započeo proces formiranja nove federalne izvršne vlasti. To će ovisiti o toku pregovora stranaka o kompromisnom rješenju čiji su principi već utvrđeni, a koji u dosadašnjim pokušajima nisu urodili plodom.

S obzirom na to da su postizanje ovog sporazuma "nadgledali" predstavnici Delegacije Evropske unije, ambasadori SAD-a i Ujedinjenog Kraljevstva, Ureda visokog predstavnika i Misije OSCE-a u BiH, očekuje se da će jednakim angažmanom međunarodna zajednica biti involvirana i u pronalazak rješenja za izmjene Izbornog zakona, odnosno izmjene Ustava BiH koje su neophodne za provedbu određenih presuda Evropskog suda za ljudska prava.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.