Visok pritisak je bolest savremenog doba. U Bosni i Hercegovini oko 50 posto stanovnika pati od hipertenzije. Njih 25 posto zna za to, dok druga polovina uopće ne zna da ima ovu hroničnu bolest.

Osim stresa, uzroci hipertenzije su pretilost, premalo tjelesne aktivnosti, pušenje, alkohol, nezdrava prehrana, koja obiluje mastima, pijenje mineralnih voda obogaćenih elektrolitima, dijabetes i bolesti bubrega.

Prehrana, ističu ljekari, ima veoma važnu ulogu u nastanku visokog pritiska, ali i njegovom reguliranju. Ako baš niste sigurni šta jesti, a šta izbjegavati, evo nekoliko preporuka. 

Šta jesti:

Mahunarke

Studije su pokazale da bjelančevine iz hrane imaju važnu ulogu u snižavanju krvnog pritiska. Za očuvanje zdravlja srca i krvnih žila preporučuje se konzumirati namirnice koje prirodno sadrže nisku količinu masti. Mahunarke sadrže znatnu količinu bjelančevina, a neznatnu količinu masti.
Zbog toga slanutak, leća, grah, grašak, zelene mahune i dr. trebaju biti češće na jelovniku osoba koje pate od visokog krvnog pritiska.

Cvekla

Malo je vrsta povrća koje su omiljene i kod djece i kod odraslih. Cvekla to zasigurno jeste. Vjerovatno se njena popularnost može zahvaliti specifičnom slatkastom okusu, pomalo neobičnom za povrće. Sadrži niz antioksidanasa koji sprečavaju stvaranje aterosklerotskog plaka. Uz to sadrži nitrate koji se u organizmu prevode u dušikov monoksid. Iako mala, ova molekula ima izuzetno pozitivno djelovanje na reguliranje krvnog pritiska.

Kakao

Pokazalo se da kakao učestvuje u snižavanju visokog krvnog pritiska. Također pomaže u snižavanju LDL holesterola u krvi. Čokolada sadrži kakao, no s obzirom na izražen sadržaj masti i šećera, nije idealna namirnica za očuvanje srca i krvnih žila. Koristite čisti kakao.

Bijeli luk

Naučno je potvrđeno da konzumiranje bijelog luka pridonosi reguliranju krvnog pritiska. Alicin je njegova aktivna komponenta. Nasjeckajte bijeli luk i prije nego što ga konzumirate ili dodate jelima, ostavite ga da odstoji pet minuta. Tako će alicin ispoljiti svoja pozitivna svojstva u potpunosti.

Jabuka

Samo 100 grama jabuke pokazuje veću antioksidativnu aktivnost od jednog grama čistog vitamina C. Jabuka sadrži i kvercetin. Zbog ovih nepobitnih činjenica ovo voće zavređuje da bude što češće na našem jelovniku.

Šta izbjegavati:

Suhomesnati proizvodi

Sadrže velike količine soli (tretiraju se solima prilikom obrade kako bi im se produžio rok trajanja) te su jedan od glavnih „prestupnika“ kada je riječ o unosu soli u organizam. Istraživanja pokazuju da 60 grama većine suhomesnatih proizvoda sadrži oko 600 mg soli.

Smrznuta pizza

Pizza uopće nije dobra za osobe koje pate od hipertenzije. Smrznuta pizza još je gora, jer se u njenoj obradi koriste velike količine soli kako bi ona što duže ostala svježa: jedna šestina takve pizze može sadržavati i do 1.000 mg soli. Ukoliko ste ipak, ljubitelj ovog jela, preavite ga sami kod kuće. jer na taj način možete kontrolirati količinu soli koju će ona sadržavati.

Konzervirani paradajz

Proizvodi od paradajza koji su konzervirani ili su upakovani u flaše, uključujući pastu od paradajza, paradajz-pire, sos i sok također sadrže veoma velike količine soli. U prosjeku, čaša soka od paradajza sadrži oko 650 mg soli.

Šećer

Većini je poznato da prevelike količine šećera mogu utjecati na povećanje tjelesne težine, ali nisu baš svi upućeni da on može uzrokovati i probleme sa visokim krvnim pritiskom. Istraživanja pokazuju da osobe koje unose prevelike količine šećera imaju i veći rizik od visokog pritiska koji prelazi 160/100, što se smatra visokim pritiskom.

Kafa

Potrošnja kafe također može biti problem osobama koje imaju hipertenziju. To je zato što kofein, prilikom stimuliranja, povećava i krvni pritisak, pa je zbog toga najpametnije da je izbjegavate, ukoliko imate problema sa hipertenzijom. Isto važi i za druge napitke koji sadrže kofein (energetski napici i razna gazirana pića).

Prerađena hrana

Mnoge prerađene namirnice potrebno je izbjegavati ako imate problema sa hipertenzijom. Osim što sadrže visok nivo soli, pomenute namirnice sadrže i zasićene ili transmasti koje, također, mogu doprinijeti lošem zdravlju srca.