Radi se o zakonskom rješenju koje je jedan od 14 ključnih uvjeta Evropske komisije koje je Bosna i Hercegovina dužna ispuniti na putu ka članstvu u Evropsku uniju.

Ovaj prijedlog izmjena i dopuna Zakona o VSTV-u uputilo je Vijeće ministara Bosne i Hercegovine skoro pet mjeseci nakon što je utvrđen, mada su i iz samog Ministarstva pravde Bosne i Hercegovine naveli da je riječ o hitnim popravkama.

VEZANI TEKST - Sutkinji skoro tri godine trebalo da dostavi optužnicu, "kažnjena" javnom opomenom, ime nije za javnost?!

Također, iako postoji potreba za izradu novog ili radikalniju izmjenu postojećeg Zakona o VSTV-u, onim što je predloženo uređena su samo neka osnovna pitanja koja su zahtijevala hitnost.

- Ministarstvo pravde BiH je 2019. godine formiralo radnu grupu za izradu novog ili radikalniju izmjenu postojećeg zakona. Ali usljed ozbiljnog slabljenja integriteta u pravosuđu, pokazalo se nužnim (prvo, op. a.) ciljano poboljšati zakonodavni okvir i predložiti određene izmjene i dopune kojim će se ponuditi hitne popravke, posebno u vezi sa jačanjem integriteta nosilaca pravosudnih funkcija – navedeno je u obrazloženju izmjena i dopuna Zakona o VSTV-u.

Osnovna pitanja koja su uređena jesu sukob interesa članova VSTV-a, izvještaji o imovini sudija i tužilaca, dopune u vezi s disciplinskim prekršajima.

Tako, između ostalog, izmjene i dopune ovog zakona propisuju da se članovi VSTV-a ne mogu suzdržavati od glasanja, što je bio čest slučaj.

Također, godinu od isteka mandata se ne mogu prijaviti na funkciju u pravosuđu koja predstavlja napredovanje, uključujući Ustavni sud FBiH i Ustavni sud RS-a, funkciju glavnog disciplinskog tužioca i zamjenika u Uredu disciplinskog tužioca, te direktora i zamjenika u Sekretarijatu Vijeća.

Ono što je važno je i obaveza dostavljanja izvještaja o imovini i prihodima, i to ne samo sudije i tužioca već i članova porodice, roditelja i svih s kojima žive.

VEZANI TEKST - Kako su odluke Tužilaštva BiH dovele do nekažnjivosti u aferi "Potkivanje"

Pri tome, takav izvještaj se dostavlja i godinu nakon mandata, a objavljuje se na web stranici Vijeća, izuzev onih podataka koji se odnose na imena maloljetnika, matični broj, adresu, broj bankovnog računa, iznos gotovine i broj registarskih oznaka.

- Sudije i tužioci dužni su dostavljati svoj početni i godišnji izvještaj o imovini i interesima, uključujući način i vrijeme stjecanja i nabavnu vrijednost, o prihodima, interesima, obavezama, troškovima i garancijama za sebe, bračnog i vanbračnog druga, roditelje, djecu i druge s kojima žive u zajedničkom domaćinstvu – dio je zakona.

Zakon predviđa i smjenu člana Vijeća ako, između ostalog, prekrši ovaj zakon ili drugom radnjom ozbiljno naruši ugled Vijeća, zatim u slučaju odsustva dužem od tri mjeseca, ili odsustva dužeg od šest mjeseci ukoliko je to uzrokovano bolešću. Prijedlog za razrješenje može podnijeti svaki sudija, tužilac ili član Vijeća.

Definiran je i sukob interesa, pa tako sukob interesa postoji kada se "član vijeća ili krvni srodnik u pravoj liniji, po bočnoj liniji do trećeg stepena srodstva, srodnik po tazbini do drugog stepena i dijete bračnog druga, bračni, odnosno vanbračni partner, usvojitelj i usvojena djeca i sva ostala lica s kojima dijeli domaćinstvo" prijavi na upražnjenu poziciju u pravosuđu.

No predviđeno je i da je sukob interesa i u drugoj situaciji u kojoj član VSTV-a ima prisne prijateljske, poslovne ili bilo kakve druge veze ili privatni interes "koji može utjecati na zakonitost, trasnparentnost, objektivnost, i nepristrasnost u vršenju funkcije".

- Ako se nađe u sukobu interesa, članu Vijeća prestaje mandat – dio je zakona.

Propisano je i da prestanak mandata ne isključuje odgovornost za disciplinski prekršaj, a novim odredbama zakona uspostavlja se Odjel za integritet za koji će trebati dodatni novac iz budžeta i to 136.000 KM u 2021. godini, 641.000 KM u 2022. i 667.000 KM u 2023. godini.

Na prijedloog zakona mišljenje je dala i Evropska komisija koja je pozvala Parlamentarnu skupštinu Bosne i Hercegovine da ga hitno usvoji.