Itikaf, kao posebna kategorija ibadeta, je vezan za
posljednju trećinu mjeseca ramazana, i podrazumijeva boravak u džamiji u
kojoj se obavlja pet dnevnih namaza u džematu, s namjerom posvećivanja ibadetu.
Započinje
od dvadesetog dana mjeseca ramazana, kada jedna ili više osoba borave u
džamiji, sve do iftara posljednjeg dana ramazana.
O
ibadetu itikafa i njegovim vrijednostima za Agenciju MINA govorio je Resul-ef.
Alić, imam Centralne džamije na Ilidži.
- Mjesec ramazan bezbroj blagodati sa sobom nosi. Kroz
različite ibadete u toku mjeseca ramazana nastojimo se približiti Uzvišenom i
jačati svoje povjerenje u Njega. Jedan od puteva do Njegove blizine i
zadovoljstva jeste i itikaf - kazao
je on.
Objasnio je da riječ
itikfa ima "značanje boravka, zadržavanja i ustrajnosti u nečemu,
dok u šerijatskoj terminologiji itikaf znači boravak u džamiji uz posebna
pravila ponašanja, s namjerom činjenja ibadeta Uzvišenom".
- Gospodar je u itikafu u
pećini Hira, Resulullaha, s.a.v.s., pripremao za Objavu, pripremao ga je da
svijet oko sebe mijenja. Nakon Hidžre, u posljednjoj trećini mjeseca ramazana
itikaf je bio stalna praksa Muhammeda, s.a.v.s. Abdullah ibn Omer, r.a., kazuje: "Resulullah, s.a.v.s.,
boravio je u itikafu zadnjih deset dana ramazana". Razlog obavljanja
itikafa u posljednjoj trećini mjeseca ramazana je zbog toga što se u toj
posljednjoj trećini nalazi i noć koja je bolja od hiljadu mjeseci, noć
Lejletul-kadr - dodao je Alić.
Cilj itikafa je oživljavanje
vlastitog srca i očišćenje duše od prizemnih svojstava snagom ibadeta, kako bi
se postigla prisnost i blizina spram Boga, naglasio je efendija Alić.
- Šta je to itikaf?
Itikaf je fizičko odvajanje od svega što narušava vezu sa Allahom, dž.š. Cilj
itikafa jeste povlačenje od stvorenja i potpuno okretanje Uzvišenom, te
oživljavanje vlastitog srca i čiščenje duše od grijeha s ciljem da se postigne
blizina i prisnost spram Milostivog. To je izolacija od dunjalučkog života s
ciljem postizanja ahiretske nagrade. Danas dok tragamo za smirajem, itikaf je prilika u
kojoj se smiraj nalazi. Allahov Poslanik, a.s., bi u posljednjoj trećini
ramazana, oživljavao noć, budio bi svoje ukućane, trudio bi se kako bi pronašao
noć Lejletul-Kadr, kako bi se intenzivnije posvetio zikru, a zikr ljudska srca
smiruje - istaknuo je u razgovoru
efendija.
Itikafom čovjek sebe
odgaja da iskren u djelima svojim bude, jer u itikafu niko te ne vidi osim tvog
Gospodara, dodao je on.
- Itikafom se čovjek
navikava da posti svojim govorom, posti od zlih misli, posti cijelim bićem, a
onaj ko zaposti cijelim svojim bićem osjetiti će drugu radost koju postač ima,
o kojoj kazuje Resulullah, s.a.v.s., a to je susret sa Gospodarom. Itikafom
čovjek se navikava na razmišljanje, a "jedan sahat razmišljanja bolji je od godinu dana
dobrovoljnog namaza", kazuje Hasan el-Basri - naveo je on.
Kako ističe, "ako
nismo iz opravdanih razloga u prilici osamiti se zadnjih deset dana ramazana u
džamiji, jesmo u prilici buditi svoje ukućane na noćni namaz u posljednjim
danima ramazana, jesmo u prilici intenzivnije se družiti s Kur'anom zbog kojeg
je i ramazan i noć Lejletul-kadr imaju veliku vrijednost, a sve što Kur'an
dotakne, on to vrijednim učini".
- U prilici smo dnevno pronaći sahatak vremena, povući
se u itikaf razmišljati o sebi i djela svoja preispitati jer Uzvišeni se
zaklinje dušom koja sebe prepituje. Nismo u prilici povući se u itikaf, a jesmo
u prilici od pomoći bratu svom jer to je bolje nego da deset godina u
itikafu provedmo. Ibn Abbas prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Čovjeku koji krene da
ispuni potrebu svoga brata muslimana, to mu je bolje nego da je deset godina
proveo u itikafu". Danas, kada smo okupirani samo materijalnim,
povucimo se svakodnevno u svoj itikaf, ne narušavajmo svoju vezu s
Gospodarom jer gdje kod da pokušamo pobjeći nemamo kud nego Njemu, Uzvišenom. U
nastavku prethodnog hadisa stoji: "A onaj ko bude u itikafu jedan dan, želeći time
Allahovo, dž.š., zadovoljstvo, Allah, dž.š., će postaviti između njega i Vatre
tri doline, a svaka dolina je veća nego razdaljina između istoka i zapada" - poručio je Resul-ef. Alić.
U Bosni i Hercegovini se njeguje
itikaf u svim sredinama, te postoje običaji vezani za itikaf, poput svečanosti
povodom ulaska mutekifa, ali i hizmeta mutekifima.
Tako se u džematu Centralne džamije Ilidža itikaf
organizuje već 26 godina, a u itikafu boravi mujezin, kazao je na kraju
razgovora Resul-ef. Alić