open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Zbog duga RS-a prema Viaductu
Sindikat BHANSA-e: Nećemo plaćati dugove koje su drugi napravili, sigurnost zračnog saobraćaja ozbiljno ugrožena
AUTOR: Faktor
14.04.2025. u 08:13
get url
text
Ilustracija
Ilustracija
FOTO: BHANSA
Reprezentativni sindikati koji djeluju na nivou Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) izražavaju duboku zabrinutost i ogorčenje zbog situacije u kojoj se nalazi ova agencija, a koja je izazvana neizvršenjem arbitražne presude u slučaju Viaduct Portorož protiv Bosne i Hercegovine, saopćeno je iz sindikata.
Radi se o, podsjetimo, dugu većem od 110 miliona KM koji je entitet RS napravio prema slovenačkoj firmi, no RS odbija platiti dug i pokušava svoju obavezu prebaciti na državu, a zbog svega na udaru se našla BHANSA.
- Bez obzira na to što BHANSA nije bila strana u ovom sporu, posljedice su sručene direktno na leđa Agencije i svih njenih zaposlenika. Zbog blokade sredstava iz Eurocontrola, ugroženo je njeno osnovno funkcionisanje. Ono što treba napomenuti jest to da prihod koji BHANSA ostvaruje od rutnih naknada (preleta) predstavlja više od 90 posto svih prihoda BHANSE.
Činjenica koja se nikako ne smije zanemariti je ta da je BHANSA u protekloj 2024. godini uplatila na osnovu raznih doprinosa više od 19,2 miliona KM u entitetske budžete, a da je projekcija na osnovu prva dva mjeseca 2025, da će taj iznos u 2025 godini iznositi više od 20,3 miliona konvertibilnih maraka, a da je kao institucija uzela nula KM iz budžeta - ističu iz sindikata.
Upozoravaju da, ako ova blokada bude nastavljena, BHANSA više neće imati sredstva ni za redovno održavanje kritične tehničke opreme, niti za izmirenje tekućih operativnih troškova, uključujući troškove goriva, režija, servisa, ugovora i osnovne logistike potrebne za kontinuirano pružanje usluga u zračnoj plovidbi.
- To znači potpuni kolaps sistema koji mora funkcionisati 24/7 – bez izuzetka. Kontrolori letenja obavljaju jedan od najodgovornijih i najzahtjevnijih poslova u društvu. Svaka njihova odluka mora biti precizna, pravovremena i nepogrešiva. Uvjeti u kojima trenutno rade su daleko od onih koji omogućavaju potpunu koncentraciju i profesionalnu sigurnost, jer neizvjesnost oko plaća, budućnosti i stabilnosti institucije u kojoj rade stvara konstantan pritisak koji se teško može ignorisati - napominju iz sindikata.
Naglasili su i da dugoročno izlaganje stresu i nesigurnosti može imati posljedice i po kapacitete radnika, ali i da nije ugrožena egzistencija samo kontrolora letenja u Bosni i Hercegovini nego svih uposlenika BHANSA-e.
Upozoravaju da je stoga sigurnost zračnog saobraćaja u BiH ozbiljno ugrožena.
- Ovo nije samo unutrašnje pitanje, ovo je pitanje međunarodne odgovornosti, integriteta i sigurnosti. Naš zračni prostor nije samo naš, on je dio globalne mreže, i sve što se u njemu dešava ima direktne posljedice po međunarodni zrakoplovni sistem.
U tom kontekstu, želimo naglasiti da su Sindikat kontrolora letenja u BiH i Udruženje kontrolora letenja u BiH već informisali međunarodne organizacije čiji smo članovi – ATCEUC i IFATCA – o ozbiljnosti situacije. Ove organizacije su ne samo izrazile svoju punu podršku, već su i preduzele konkretne korake na međunarodnom nivou kako bi se pitanje ratifikacije sporazuma u Belgijskom parlamentu o imunitetu Eurocontrola od zapljene trećih lica konačno privelo kraju te da se ovakve situacije ne bi opet ponovile u budućnosti - dodaju iz sindikata.
Ističu da se su se obraćali i domaćim institucijama, zahtijevajući hitno djelovanje, između ostalog OHR-a i Ombudsmena za ljudska prava.
Reprezentativni sindikati BHANSA-e i Udruženje kontrolora letenja u BiH pozivaju Vijeće ministara BiH i Ministarstvo finansija i trezora BiH da bez odlaganja izvrše svoje obaveze na način da se stečena prava uposlenika BHANSA-e ne degradiraju. 
Traže i da se, dok ne bude donesena odluka o izmirenju duga prema Viaductu, primjenjuje član 23. Zakona o BHANSA-i, po kojem u slučaju nemogućnosti pokrivanja troškova nastavlih od strane Agencije pri pružanju usluga u zračnoj plovidbi, institucije BIH snisit će nepokriveni dio troškova.
- Uposlenici BHANSA-e nisu krivi za novonastalu situaciju niti je normalno očekivati da budu saglasni da oni vraćaju dugove koje BHANSA nije stvorila. Uposlenici BHANSA-e nemaju nikakvu odgovornost niti vezu sa dugovima prema Viaductu, i ne postoji opravdanje da njihova sredstva budu korištena za saniranje tuđih dugova.
Ukoliko se ovaj problem hitno ne riješi, sindikati će, u skladu sa zakonom, biti primoran pokrenuti sve dostupne mehanizme zaštite svojih članova i njihovih prava, uz punu svijest o težini takve odluke i njenim mogućim posljedicama - upozoreno je u saopćenju kojeg u ime reprezentativnih sindikata BHANSA-e potpisuje Malnar Vinko, predsjendik Sidnikata kontrolora letenja u BiH. 
comment
prikaži komentare (0)
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.