Već dva dana u medijima se oglašavaju uprava i zaposlenici Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Herccegovine (BHANSA).
Uprava je jučer objavila da su zabrinuti zbog toga što veliki broj kontrolora letenja, odnosno radnika BHANSA-e, odlazi na bolovanje, te da vjeruju da se to dešava zbog umanjenih plaća koje radnici ove institucije dobijaju već treći mjesec.
Faktor saznaje da su radnici razočarani, jer su se borili s državom i izborili i sada njihov direktor javno govori da idu na organizovana bolovanja, javno optužuje radnike, što je, smatraju oni, sramotno.
Od ovog mjeseca uposlenici BHANSA-e dobijat će punu plaću
Kako je izvor Faktora rekao, jučer je radnicima stigao mail od uprave da se poništava odluka od ranije u kojoj stoji da će radnicima biti plaća manja za 20 posto i da će junsku plaću radnici BHANSA-e dobiti u punom iznosu.
Oglasio se i Sindikat radnika BHANSA-e, a u povodu jučerašnjeg javnog obraćanja uprave BHANSA-e, u kojem se izražavaju sumnje u opravdanost, navodno povećanog broja bolovanja zaposlenika te ističe zabrinutost za operativnu stabilnost sistema kontrole zračnog saobraćaja.
Ističu da smatraju svojom dužnošću da reaguju i obavijeste javnost o stvarnim okolnostima.
- Uvažavajući zabrinutost direktora Agencije za funkcionisanje sistema, ističemo da u potpunosti podržavamo korištenje svih zakonom predviđenih mehanizama koje poslodavac može primijeniti u cilju provjere i eventualnog otkrivanja zloupotreba prava na bolovanje. Međutim, ono što kategorički odbacujemo jeste tendenciozno, neutemeljeno i javno etiketiranje kontrolora letenja kao odgovornih za navodna lažna bolovanja, te svjesno i višestruko preuveličavanje podataka o operativnim kašnjenjima u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine.
Netačno predstavljanje činjenica
Posebno, dodaju, zabrinjava izjava direktora u kojoj se tvrdi da su kontrolori letenja na bolovanje "otišli organizirano" te da je BHANSA tokom jednog vikenda uzrokovala više od 70.000 minuta kašnjenja.
Prema zvaničnim podacima Eurocontrola, ističu iz Sindikata, stvarna brojka iznosi približno 15.000 minuta, što jasno ukazuje na netačno i manipulativno predstavljanje činjenica, s ciljem narušavanja integriteta zaposlenih.
U njihovom saopćenju se dalje ističe da javnost mora znati da otprilike 150 kontrolora letenja BHANSA-e svakodnevno, uprkos otežanim uvjetima rada i sve većem broju letova ulaže maksimalne napore kako bi očuvali sigurnost i efikasnost u zračnom prostoru BiH.
Pri tome, kako dodaju, valja istaći da je deklarisani operativni kapacitet zračnog prostora nerealan i da čak i uz punu kadrovsku popunjenost, bez bolovanja, godišnjih odmora ili službenih odsustava, kašnjenja su često neizbježna.
- Sugerirati drugačije znači ignorisati struku i stvarno stanje sistema - ocjenjuju oni.
Optužbe
Pozivaju upravu BHANSA-e da se suzdrži od iznošenja javnih optužbi koje nisu potkrijepljene činjenicama niti zakonskim osnovom.
- Umjesto javne kampanje protiv vlastitih zaposlenika, pozivamo upravu da se okrene ispunjavanju svojih zakonom propisanih obaveza, uključujući donošenje neophodnih akata u vezi sa pravima zaposlenih, od kojih su mnoga, uprkos jasnim zakonskim odredbama, i dalje nepriznata još od osnivanja Agencije - navode iz Sindikata i dodaju:
- Podsjećamo da su sindikati i Udruženje kontrolora letenja u proteklim mjesecima uložili značajne napore i izvršili snažan pritisak na nadležne institucije kako bi se osigurala sredstva za isplatu plaća i nastavak ključnih projekata unutar Agencije - projekata koji, važno je naglasiti, nikada nisu bili obustavljeni, dok su radnici istovremeno doživjeli smanjenje plaća od 20 posto.
Tokom tog perioda, dodaju iz Sindikata, direktor i uprava Agencije su se samo šturo oglasili u medijima.
- Uposlenici su uvijek koristili zakonom zagarantovana prava na bolovanje iz zdravstvenih razloga, a sada se suočavaju sa dodatnim pritiskom i javnom diskreditacijom.
Zato s punim pravom pitamo direktora i upravu BHANSA-e: Da li je ovakav pristup ono što podrazumijevate pod zaštitom svojih radnika - posebno onih koji čine srž i temelj funkcionisanja cijelog sistema kontrole zračnog saobraćaja? - ističu u saopćenju.
Potpisani sindikati i Udruženje kontrolora letenja, kako navode, ostaju u potpunosti otvoreni za konstruktivan dijalog i saradnju, ali istovremeno poručuju da će odlučno i svim raspoloživim sredstvima reagovati na svaki daljnji pokušaj narušavanja prava uposlenika, njihove časti i dostojanstva, kao i na pokušaje skretanja pažnje s ključnih problema za koje je isključivo odgovorna upravljačka struktura Agencije.
Edin forto, ministar prometa i komunikacija BiH u obraćanju medijima nakon sjednice Vijeća ministara BiH danas je odgovarajući na pitanje o bolovanju radnika BHANSA-erekao da, prema informacijama koje ima, veći broj radnika otišao na bolovanje sinhronizovano, što je veoma neobično i treba preispitati od čega su se svi razboljeli naglo.
- Nema umanjenja plata tamo; koliko znam, posljednja koja je isplaćena nije bila umanjena i ne znam tačno koji su zahtjevi radnika ako ih ima. Da li oni koji su se naglo razboljeli žele nešto da nam poruče? U skladu sa Zakonom o BHANSA-i, ministar komunikacija i prometa ima pravo donijeti odluku kojom će propisati minimalnu operativnu obavezu rada u BHANSA-i kako ne bi bila ugrožena sigurnost. Jer upravljanje nebom je nešto što je međunarodna obaveza i sigurnost ne smije biti ugrožena - kazao je ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine.