open-navfaktor-logo
search
Komunikolog objašnjava
Pod utjecajem metode "šokiraj / provociraj": Zašto su Dodikove izvale efikasne, kako je Let 3 osvojio Evropu
Grupa Let 3 oduševila Evropu, vijest je koju su ovih dana prenijeli i domaći i svjetski mediji. Šta je to toliko publiku oduševilo, zašto su hrvatski muzičari bolji od drugih, pitanja su na koja će odgovoriti muzikolozi, a ono što je očigledno i oku običnog posmatrača jeste da su oni "drugačiji" od ostalih učesnika muzičkog spektakla Eurosonga i u ovom tekstu ćemo to objasniti.
13.05.2023. u 07:50
get url
text

Drugačiji su po načinu oblačenja - kroz odjevne predmete šalju poruke, a isto to rade i pjesmom "Mama ŠČ", očigledno kritikujući ratove i ruskog predsjednika Vladimira Putina koji je napao Ukrajinu. No kako je sve to tako uspješno prošlo na svjetskom tržištu? Ekipa Leta 3 odlično se služi komunikacijskom metodom "šokiraj / provociraj". I to rade otkako postoje, a njihova prednost je i u tome što im to prirodno leži - dakle ne glume. Savršeno spajaju humor, poruke i fizički izgled, da bi rekli ono što žele, te postigli efekat kakav žele kod publike.

Učinkovito zahvaljujući mrežama

No da li ste primijetili da ste zapravo svaki dan izloženi metodi "šokiraj / provociraj"? Nažalost, uglavnom na negativan način, posebno kroz raznorazne izjave, a slobodno bi se moglo reći i izvale predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika.

Ovom metodom bombarduju nas i influenseri, youtuberi, tiktokeri... Jer metoda je posebno postala učinkovita zahvaljujući društvenim mrežama koja njenim korisnicima omogućava da dođu do velikog broja javnosti. A danas svi žele biti brend.

Šta se dešava i zašto ova metoda ima toliko efekta?

Tržište komunikacija manipulira s posmatračima koristeći razne reklamne poruke koje u nekim slučajima prelaze granicu onoga što se smatra prihvatljivim i zbog toga je reklamiranje percipirano kao provokativno i neprikladno.

Istraživanja su pokazala da je provokativno reklamiranje pozitivno percipirano kod publike. Oni koji koriste metodu "šokiraj / provociraj" zanimljiviji su od onoga što nazivamo standardnim ponašanjem, a osnovna im je funkcija privući publiku i istaknuti se pred konkurencijom.

- Kako bi bilo kada bih odgovorio na Vaše pitanje sa – ne znam!? "Univerzitetski profesor nije znao odgovor na pitanje"– to bi postala vijest dana, repostirala bi se nebrojeno mnogo puta na mreži i privukla mnogo više pažnje svojom "šokantnom" sadržinom nego dobar odgovor kojeg će u nastavku pročitati malobrojni. I eto Vam odmah primjera provokacije bez svrhe. Kada je ona sama sebi svrha, bez logike, kreativnosti i poruke.

Činjenica je da, kako kažete, "metoda šokiraj / provociraj" postaje opće mjesto u javnoj sferi. Zašto? Zato što ona uvijek "pali" jer je kognitivni spoj kojeg doživljavamo putem provokacije duboko utkan u ljudski genom. To nam je naslijeđe od majke prirode i ne možemo se tome suprotstaviti. Kvalitetna, vrhunski osmišljena provokacija je potrebna ljudima, ona je okidač koji unutar tijela ubrzava razmjenu materija, tjera nas da razmišljamo, da se osjećamo drugačije, bolje. To su prepoznali marketinški stručnjaci pa je obilato koriste. I gdje treba i gdje ne treba, dakle gdje nema efekta - pojašnjava Mustafa Alendar, univerzitetski profesor na disciplinama teorije medija, digitalnog marketinga i savremene reklame.

Ističe da je provokacija kroz umjetnost, putem nekog umjetničkog produkta ili čina neodoljiva.

- Pravi primjer je naš najveći konceptualni umjetnik Braco Dimitrijević koje je sedamdesetih godina prošlog vijeka u Parizu izazvao haos (u pozitivnom smislu) svojim konceptom Slučajnog prolaznika. Braco je, čini mi se, nedavno dobio počasni doktorat UNSA za svoj rad na konceptualnoj umjetnosti, čiji su efekti počesto žestoko šokirali konzumente.

Oni muziciraju vrhunski

Ako smo izloženi šokiranju i provociranju, a to nam ne prija, onda smo izloženi kiču i šundu. Još jedan primjer, veoma aktualan ove sedmice je nastup hrvatskog Let 3 na Eurosongu. Taj bend je cijelu svoju višedecenijsku karijeru bazirao na provokaciji i na istraživanju moralnih granica kod svoje publike. I to su radili kvalitetno i dobro osmišljeno. Uzgred, oni muziciraju vrhunski, tako da je njihov koncert uživo jedinstveno umjetničko iskustvo. Ali je opća navala prazne kič / šund shok terapije na Eurosongu otupila njihovu univerzalnost i kreativno-provokativnu poruku - dodaje Alendar.

Šta možemo uraditi, kako se suprotstaviti metodi "šokiraj / provociraj"?

- Na kraju, ne možemo utjecati na količinu i vrstu informacija oko nas, ali možemo izgraditi svoj lični "kod" medijsko-digitalne pismenosti i nakon toga brzo i jednostavno selektovati sadržaje koji su kvalitetni, koji su za nas. Kvalitetna provokacija će nam ubrzati krvotok i tražiti da se angažujemo, a loša kopija u vidu šunda i kiča će nas anestezirati, usporiti, nakon što je silom progutamo. Kako to razlikovati? Ukratko, kič / šund je "ljepljiv" i lako ga ponesemo sa sobom. Za nešto više o ovome dobra stara literatura ne bi bila na odmet. Gledam danas po online knjižarama "Fenomenologija kiča" od Ludviga Gica je samo 9 maraka. To je malo ulaganje za veliku ličnu stvar - odgovorio je Alendar.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.