open-navfaktor-logo
search
Prošlo skoro pet mjeseci
Sigurnost na cestama: Usvajaju se "sitne" izmjene zakona, gdje je zapela izrada novog i boljeg
Samo u ovoj godini su u dva navrata u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine usvojene izmjene i dopune Zakona o osnovama sigurnost saobraćaja na putevima u BiH, a u parlamentarnoj proceduri su još dva takva prijedloga. Novog zakona još nema.
23.10.2023. u 07:48
get url
text

VEZANI TEKST - Predložene nove izmjene zakona: Za odbijanje alkotestiranja 4.000 KM kazne

Tako je usvojeno kažnjavanje prefarbavanja natpisa na ćirilici ili latinici i kažnjavanje nepropisnog parkiranja na mjestu predviđenom za osobe sa invaliditetom. U proceduri su prijedlozi da i osobe sa invaliditetom od 80 posto imaju pravo na obilježavanje vozila, te da se strožije kažnjavaju vozači koji odbiju alkotestiranje.

I dok se usvajaju izmjene i dopune Zakona, koje predlažu i iniciraju parlamentarci a ne resorno ministarstvo, i koje jesu važne, ali nisu "krupne", još se čeka na novi zakon koji bi trebao, prema iskazanoj namjeri, značajno poboljšati sigurnost na putevima.

Hitna izrada novog zakona obaveza je koja je data Ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine u junu, a tekst novog zakona još nije ni u izradi. Ministarstvo trenutno radi na još jednim izmjenama i dopunama.

Šta kažu u Ministarstvu

Izrada novog zakona bila je jedan od zaključaka velike tematske sjednice Komisije za saobraćaj i komunikacije Zastupničkog doma Parlamenta BiH, na kojoj je učestvovao niz stručnjaka i predstavnika većeg broja institucija, uključujući sva ministarstva unutrašnjih poslova.

Od Ministarstva smo zatražili odgovore na pitanja dokle su, kakve se novine u odnosu na postojeći zakon mogu očekivati, koliko efekta imaju izmjene zakona koje se odnose na samo jedno pitanje, te da li Ministarstvo samo, mimo zastupnika, radi na poboljšanju zakona.

- Zakon o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH usvojen je 2006. godine. Iz zakona je do danas proizašlo više podzakonskih propisa kojima je dodatno uređena oblast. Osim toga, Zakon je do danas izmijenjen deset puta, od kojih posljednji put tokom 2023. godine. Sam obuhvat izmjena i dopuna Zakona u prethodnom periodu bio je različit, odnosno od takozvanih "manjih" do "većih" izmjena.

Dakle, iz ovoga je vidljivo da Ministarstvo kontinuirano provodi proceduru izrade izmjena i dopuna Zakona postupajući po zaprimljenim inicijativama, zaključcima i slično. Analize zaprimljenih inicijativa te provođenje procedure izmjena i dopuna Zakona za cilj imaju unapređenje sigurnosti svih učesnika u prometu. Trenutno je u izradi tekst izmjena i dopuna Zakona u vezi sa posljednjim zaprimljenim inicijativama i prijedlozima, a sam prijedlog izmjena bit će šireg obuhvata – navode iz Ministarstva.

Dodaju da je paralelno s tim, "od nadležnih organa zatraženo dostavljanje prijedloga, sugestija i komentara u cilju izrade novog teksta Zakona".

VEZANI TEKST - Godišnje zastari 6 miliona KM saobraćajnih kazni, najveći dužnici dokažu da ih ne mogu platiti pa prave nove prekršaje

- Nakon što bude zaprimljen, traženi materijal će biti analiziran te, shodno pravilima za izradu propisa, upućen u daljnju proceduru. Podsjećamo da izrada zakona i podzakonskih propisa zahtijeva poštivanje propisanih procedura, a s obzirom na složenost i obimnost zakona kao i na njegov ukupan utjecaj na društvo, izrada novog teksta zakona će zahtijevati vrijeme – dodaju u državnom resornom ministarstvu.

Jasmin Emrić, član Komisije za saobraćaj i komunikacije Zastupničkog doma Parlamenta BiH i zastupnik NES-a, rekao je da je Komisija tražila od Ministarstva informaciju dokle se došlo s izradom novog zakona, a s obzirom na to da im nije odgovoreno, tražit će opet.

Druge teme su im u fokusu

Na pitanje koliko je komplicirano uraditi ovaj novi zakon pa je prošlo skoro pet mjeseci i još se čeka, Emrić je odgovorio da to čekanje nije ništa novo i da su očigledno druge teme u fokusu, a da se nije ozbiljno shvatila situacija koja je i dovela do tematske sjednice u junu. Radi se o pogibiji dvije mlade doktorice u Sarajevu kada je na njih autom naletio Armin Berberović, koji je vozio bez vozačke dozvole, pod dejstvom alkohola i od ranije je imao 2.000 KM neplaćenih kazni zbog saobraćajnih prekršaja.

- Prateći raspravu na tematskoj sjednici vidjelo se da su svi spremni i bilo je konkretnih prijedloga, da se izradi tekst zakona i da postoje gotove forme, samo ih treba sublimirati u tekst zakona. Mislim da to nije komplicirano, ali ipak godinama traje jer novi zakon nije obaveza samo od juna. Na tematskoj sjednici su svi MUP-ovi iskazali nezadovoljstvo što nadležno ministarstvo nije ništa konkretno uradilo – rekao je Emrić.

Podsjetio je na podatke koji su izneseni u junu i odnose se na zloupotrebe zakona, a to je da godišnje u BiH zastari oko šest miliona KM novčanih kazni, a dešava se da pojedinci s najvećim dugom uspijevaju dokazati da ne mogu platiti kaznu jer formalno-pravno nemaju prihode, nisu zaposleni, nemaju imovinu i voze tuđi automobil, dok u isto vrijeme prave nove prekršaje. Najveći dužnik je krajem 2022. godine dugovao više od 270.000 KM, a dug najvećih 20 dužnika iznosio je blizu 1,5 milion KM.

VEZANI TEKST - Smanjenje brzine sa 60 na 50 kilometara po satu neće zaustaviti nove tragedije, šta su adekvatne mjere?

- Policija nije dala uvjerljive argumente zašto se to čini. Relativno je manji broj povratnika u činjenju saobraćajnih prekršaja, a ne mogu im stati ukraj. To je, smatram, do slabosti policijskih struktura. U RS-u je bolja naplativost kazni u odnosu na FBiH. Dakle neki su našli način, drugi navode zakonske i proceduralne razloge zašto ne mogu – dodao je Emrić.

U međuvremenu je MUP Kantona Sarajevo, u pokušaju da poveća sigurnost saobraćaja, i to nakon nesreće i pogibije dvije doktorice, pojačao pristustvo policije na cestama, ali to nije dugo trajalo. Pohvalili su se mjerom postavljanja radara i kamera, te smanjenja ograničenja brzine kroz dio grada na 50 i na 40 kilometara na sat, što je izazvalo i negativne komentare građana uz opasku da onaj ko divlja kada je ograničenje 60 na sat, divljat će i na 40.

- Parcijalno se radi. Svaki nivo radi u skladu sa svojim nadležnostima. Rade na poboljšanju sigurnosti saobraćaja na način koji smatraju najboljim, ali vidjet ćemo efekte svega toga – prokomentirao je Emrić.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.