Ustavni sud Bosne i Hercegovine je danas, odlučujući o zahtjevu Denisa Bećirovića, člana Predsjedništva Bosne i
Hercegovine, u predmetu broj U-2/25, donio odluku kojom je usvojio zahtjev
podnosioca za donošenje privremene mjere.
Odlukom o privremenoj mjeri Ustavni sud je, između
ostalog, privremeno stavio van pravne snage Zakon o dopuni Zakona o upotrebi
zastave, grba i himne (Službeni glasnik Republike Srpske broj 4/25). Odluka
stupa na snagu odmah i proizvodi pravno djelovanje od dana stupanja na snagu
navedenog zakona, tj. od 1. februara 2025. godine do donošenja konačne odluke
Ustavnog suda BiH o podnesenom zahtjevu.
U obrazloženju je, između ostalog, istaknuto:
U konkretnom
slučaju Ustavni sud zapaža da Zakon o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i himne omogućava da
se uz isticanje grba i zastave RS-a kao entiteta i izvođenje himne RS-a ističu
grbovi i zastave i izvode himne stranih država. Primjena Zakona o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i
himne podrazumijeva da se na svim javnim ustanovama RS-u, osim simbola RS-a, mogu
isticati i simboli stranih država.
Navedeno implicira na zaključak da javna
vlast u RS-u može, u skladu sa Zakonom o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i
himne, preduzeti konkretne korake na postavljanju i isticanju simbola stranih
država na svim javnim institucijama uz postojeće simbole entiteta RS. Također,
prema tom zakonu, simboli stranih država se, pored grba RS-a, mogu koristiti i na
pečatima i štambiljima koje koristi javna vlast u RS-u i sl.
Ustavni sud zapaža da propisi koji se odnose na upotrebu simbola
predstavljaju jednu od najvažnijih oblasti reguliranja u svakoj državi jer su
simboli izraz suvereniteta, identiteta i ustavnog poretka određene države ili
njenog dijela, te se oni istovremeno koriste i u međunarodnim odnosima.
Ustavni sud, ne prejudicirajući odluku o meritumu ovog zahtjeva za ocjenu
ustavnosti, ukazuje da se omogućavanje isticanja simbola stranih država može
tumačiti kao stvaranje pravnog okvira koji narušava suverenitet i teritorijalni
integritet Bosne i Hercegovine na jednom dijelu njene teritorije, što može
imati dugoročne posljedice po ustavni poredak.
U takvoj situaciji, isticanje
simbola stranih država uz simbole entiteta, sa ili bez istaknutih simbola
države Bosne i Hercegovine, može stvoriti privid nepostojanja suvereniteta,
teritorijalnog integriteta i političke nezavisnosti Bosne i Hercegovine. U tom
pogledu, Ustavni sud naglašava da je u članu 6. Preambule Ustava Bosne i
Hercegovine izražena opredijeljenost za "suverenitet, teritorijalni integritet
i političku nezavisnost Bosne i Hercegovine u skladu s međunarodnim pravom".
Ustavni sud, stoga, smatra da postoje valjane sumnje da bi osporeni zakon
mogao narušiti ustavni poredak i političku stabilnost Bosne i Hercegovine, što
je u ovoj fazi dovoljno da se utvrdi postojanje "dokazive tvrdnje" za mogućnost
nastupanja neotklonjivih štetnih posljedica kao uvjeta da bi Ustavni sud
usvojio zahtjev za privremenu mjeru.
Ustavni sud smatra da preduzimanje bilo kakvih radnji
na osnovu osporenog zakona i prije odlučivanja o meritumu ovog
predmeta može biti percipirano kao čin paralelne vanjske politike. Uslijed
toga, moguće je nastupanje štetnih posljedica i u međunarodnim odnosima ako bi
se u RS-u isticali ili koristili simboli stranih država u javnosti i na službenim
dokumentima, i to van onoga što predstavlja službenu vanjsku politiku Bosne i
Hercegovine.
Osim toga, imajući u vidu prošlost u Bosni i Hercegovini, nesporno
je da pitanje upotrebe simbola stranih država od entiteta RS predstavlja
osjetljivo pitanje, zbog čega bi primjena takvog zakona potencijalno mogla
izazvati političke napetosti unutar BiH i dodatno pogoršati odnose između
entiteta i državnih institucija. U ovim
okolnostima, Ustavni sud zaključuje da postoji hitnost koja opravdava donošenje
privremene mjere.
Na kraju, u
slučaju da Ustavni sud utvrdi nesaglasnost spornog Zakona o dopuni Zakona o
upotrebi zastave, grba i himne s Ustavom Bosne i Hercegovine, posljedice
primjene takvog zakona zahtijevale bi i skidanje simbola stranih država s
javnih institucija u RS-u, odnosno uklanjanje pečata i štambilja sa simbolima
stranih država na dokumentima koje je ovjeravala javna vlast RS-a, što bi
dovodilo u pitanje načelo pravne sigurnosti i valjanosti takvih dokumenata.
To
bi svakako, prema mišljenju Ustavnog suda, izazvalo štetne posljedice i u
međunarodnim odnosima koje bi se efikasno mogle izbjeći privremenim stavljanjem
van snage tek usvojenog Zakona o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i
himne.
Naime, sporni Zakon o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i himne je
stupio na pravnu snagu nedavno, tj. 1. februara 2025. godine. Stoga, privremeno
obustavljanje njegove primjene bi, svakako, izazvalo manje štete nego
otklanjanje posljedica primjene takvog zakona u slučaju da Ustavni sud usvoji
zahtjev za ocjenu ustavnosti.