U bosanskohercegovačkom entitetu Republika Srpska ovih dana
aktuelizirali su priču o izgradnji aerodroma u Trebinju.
Tako je direktor Uprave za geodetsko-imovinsko pravne poslove
RS-a Dragan Stanković rekao za
RTRS da krajem 2025. godine očekuje početak
izgradnje aerodroma u Trebinju.
Stanković nije spominjao da je za njegovu izgradnju neophodna
i saglasnost državnih organa Bosne i Hercegovine, s obzirom na to da bi Vlada Srbije
bila finansijer, barata se sumom od stotinjak miliona KM, ali bi i upravljala
aerodromom.
Vijeće ministara BiH je 2022. godine utvrdilo Prijedlog osnova
za vođenje pregovora radi zaključivanja Memoranduma o razumijevanju i saradnji
na realizaciji infrastrukturnog projekta "Izgradnja aerodroma
Trebinje" između Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i Vlade Srbije. O ovom dokumentu se mora odrediti i Predsjedništvo BiH, što ono dosad nije
učinilo.
Aerodrom u Trebinju, izgradnja Hidroelektrane Buk Bijela i
Nova istočna interkonekcija su bila tri osnovna uvjeta čelnika RS-a Milorada
Dodika pri ulasku u koaliciju s Trojkom i HDZ-om.
Sva tri projekta jačala bi političku i ekonomsku prisutnost
Srbije u RS-u, a u dobroj mjeri bio bi narušen i suverenitet BiH, prije svega onaj
energetski.
Prošlog mjeseca premijer Federacije BiH Nermin Nikšić (SDP) je
u intervjuu za
Capital.ba govorio kakav je stav Trojke o spomenutim projektima.
- Projekti koje spominjete su od šireg interesa, a
realizuju se uglavnom na teritoriji RS-a. Ipak, zbog skorijih dešavanja,
prijetnji kojekakvim secesijama, nepoštivanjem institucija države, brojni
projekti su ostali blokirani. Štetu zbog toga trpe svi građani, a u nekim od
konkretnih slučajeva najviše građani tog dijela BiH.
Zato je potrebno sjesti za
sto, konačno prihvatiti da vladavina prava podrazumijeva poštivanje državnog
pravnog poretka u kojem je sasvim moguće i prihvatljivo da vam se nešto ne
sviđa, ali sistem kakav jeste se mora poštovati dok se u zakonskoj proceduri
eventualno ne izmijeni i ne poboljša - izjavio je Nikšić 11. septembra.
Dodao je tada da "takav princip važi za sve, na svim
nivoima".
- Vjerujem da ima prostora da nakon izbora kada tenzije tradicionalno
rastu, opet sjednemo za sto i damo novi zamah infrastrukturnim projektima i
ispunjenju novih uvjeta za pristupanje EU. Naravno, uvjet je poštivanje
državnih zakona i institucija poput Komisije za koncesije, odnosno Vijeće
ministara i Parlamentarne skupštine BiH – naglasio je Nikšić.
Iz ove Nikšićeve izjave, pogotovo dijela "vjerujem da ima
prostora da nakon izbora kada tenzije tradicionalno rastu, opet sjednemo za sto
i damo novi zamah infrastrukturnim projektima" može se naslutiti da bi na
skorašnjem sastanku vladajuće koalicije u Sarajevu, koji iz Trojke već nekoliko
puta najavljuju, na stolu mogli biti i aerodrom, hidroelektrana, gasovod...
- Već izvjesno vrijeme ne prisustvujem sastancima
vladajuće koalicije na državnom nivou, tako da ne znam da li će na stolu biti i
ovi Dodikovi zahtjevi.
Naravno, Dodik može insistirati na njima, ali je na državnim
institucijama odluka – kaže za Faktor ministar odbrane BiH Zukan Helez (SDP).
Ističe da na Vijeću ministara ovo pitanje nije bilo dugo
vremena.
- Najmanje godinu nije bilo tema naših sjednica ili razgovora. Nemam nikakvih novih saznanja. Ako i bude jedna od tema sastanka
koalicije, ponavljam, sve mora proći kroz institucije BiH gdje će se utvrditi
koji je interes države u svemu tome – naglasio je Helez.
Podsjetimo, eventualna izgradnja aerodroma u Trebinju otvara
nekoliko logičnih pitanja, ali i kontroverzi. Koja je ekonomska isplativost ovog projekta ako se
zna da u bližem okruženju Trebinja postoje aerodromi u Mostaru, Dubrovniku,
Tivtu, Podgorici...
Dalje, prema dostupnim informacijama, pista trebinjskog aerodroma
navodno bi bila veća od one beogradske ili zagrebačke, što otvara sumnju da bi je mogli koristiti i vojni avioni.
Upravo zbog toga brojni mediji, kako u BiH, tako i u Hrvatskoj,
pisali su da postoji
interes Rusije za izgradnju aerodroma, što bi postala
svojevrsna baza Moskve tik uz granicu s državama koje su u NATO-u, Hrvatskoj i
Crnoj Gori.