Historičari
Azem Feriz i Haris Dervišević pronašli su grafite stare 200 godina na
mostarskim džamijama i vakufskim zgradama iz osmanskog perioda.
Grafite
su fotografirali, istražili, i po prvi put javnosti predstavili u Centru za
kulturu Grada Mostara. Kuorizitet ove izložbe i projekta jeste što do
sada niko nikada o tome nije govorio niti prezentirao u javnosti.
-
Ovo je potpuno jedna nova dionica na koju do sada u istraživačkim okvirima
nismo nailazili, stoga i jeste hvale vrijedno pregnuće naših istraživača -
otvarajući izložbu kazao je mostarki muftija dr. Salem-ef. Dedović.
Izložba
ove vrste, tek je inicijalno istraživanje kojim se želi skrenuti pažnja na ovaj
oblik nasljeđa.
Intervencija u javnom prostoru
Važno je podsjetiti da su grafiti generički pojam za uglavnom od privatnih
osoba nanošene slike ili napisana slova na površinama javnog prostora, a
pojavljuju se u raznim oblicima. Nisu povezani ni s umjetnošću ni s vandalizmom,
a tumače se i na jedan, i na drugi način. Zavisi ko i kako posmatra.
Pojavili se kao supkultura 1960-ih i 1970-ih u urbanim područjima, posebno u New Yorku, ali se od tada proširili globalno, stekavši priznanje kao legitiman oblik umjetnosti.
Grafiti
su dakle pojava savremenog svijeta kakvog danas poznajemo, no, historija se ne bi
složila, jer su i u ranijim periodima ljudi koristili pismo ili crteže zbog
potrebe za izražavanjem, ili da pošalju poruku. Još su pećinski ljudi služili se crtežima,
čemu je jedan od najočiglednijih i najstarijih primjera bizon iz pećine Altamira u Španiji.
Pod
pojmom grafita u kontekstu ulične umjetnosti podrazumijevamo svaku osmišljenu
intervenciju u urbanom prostoru, a danas, najpopularniji grafiti umjetnik Banksy svojim intervencijama na javnim površinama oduševljava cijeli svijet. Banksy je samo
pseudonim poznatog britanskog crtača grafita nepoznatog identiteta, iako
sa sigurnošću se ne može reći ni da je britanski.
Grafiti
obično šalju poruke ljubavi i zajedništva, mada nije ni to pravilo, ili
izražavaju bunt. Pa ko su je onda bio mostarski Banksy prije 200 godina?
- Kolega Azem Feriz iz Mostara prvi je uočio te
grafite na nekoliko džamija u Mostaru, kao i na zidovima Karađoz-begove medrese. Zajedno smo otišli na te lokalitete,
napravili fotografije i pokušali dešifrovati, šta se na tim grafitima nalazi,
odnosno ko stoji iza grafita, ko su autori.
Naravno, iz današnje perspektive, grafiti su tu da
pošalju neke poruke, nekada su društveno-angažirani, nekada da pokažu svoju
sklonost umjetnosti, dio su svakodnevice savremenog svijeta. Ovi grafiti koji se
nalaze u Mostaru ne možemo karakterisati kao te grafite, premda pokazuju
usitinu zavidne talente. Pretpostavljamo da su se neki okušali u kaligrafiji,
da su bili neki kaligrafi, jer njihova slova, oblikovanje slova, pokazuje
upravo na to da su poznavali pravila kaligrafije, a u pogledu autorstva na
nekoliko tih natpisa smo pronašli imena, odnosno može se prepoznati ime Husein,
ime Ali, ime Ahmet – kaže za Faktor vanredni profesor Filozofskog fakulteta
Univerziteta u Sarajevu na Katedri za historiju i umjetnost, Haris Dervišević.
Ističe da su tekstovi, odnosno grafiti na nekoliko
mjesta nečitki i teški za dešifrovanje.
Haris Dervišević
FOTO: Mirza Hasanefendić
- Ono što smo do sada mogli prepoznati je
naprimjer nazivanje "ah džanum", odnosno "dušo moja", potom "sultanem", što sa turskog na bosanski
znači "o sultane". Da li je to pozivanje na sultana ili derviškog prvaka
odnosno šeiha, jer znamo da su derviši bili prisutni u Mostaru u to vrijeme, a
ako govorimo o mapiranju pronašli smo jednu godinu, prema gregorijanskom
kalendaru je to 1809. ili 1810. godina. To je vrijeme vrlo nestabilno na osmanskom dvoru
kada su neke nerazmjerice primjećene, a u samom Mostaru su politički sukobi, i
moguće da je to reflektiralo na te autore koji su htjeli da pokažu bunt usred
nemirnih dešavanja.
Runsko pismo iz Aja Sofije
A ko su ti autori, vjerovatno je to riječ o mostarskoj
omladini koja je čekajući molitvu/namaz, ispisivala ekserima i nekim drugim
oštrim predmetom te tekstove na zidove džamija, mostarskih medresa, pa je
pretpostavka da su ti mladići iz medrese autori ovih tekstova – pojašnjava Dervišević.
Dodaje da je istraživanje zapravo tek počelo, te da će
nastaviti tražiti grafite i na drugim mostarskim objektima.
- Ovo je prvi put da se neko bavi grafitima,
jer ovi detalji se nisu prije posmatrali. Na Begovoj džamiji u Sarajevu su pronađeni neki
natpisi, urezano je Božije ime Allah, još na nekoliko mjesta, ali ne u ovakvom
obimu, i na ovakav način kao u Mostaru.
Inače, grafiti iz osmanskog perioda još uvijek nisu istraženo polje, nemamo neki pregled. A što se tiče umjetnosti grafita ništa
nije neobično da se ljudi potpisuju i ostavljaju trag u vremenu. Znamo da je
zabilježeno u srednjem vijeku u starom Rimu, naprimjer najpoznatiji su grafiti
koji se nalaze u Aja Sofiji u Istanbulu gdje su vikinzi kada su boravili
ostavili na runskom pismu da su bili tu. To je jedno od poznatijih mjesta gdje
se mogu pronaći grafiti na nekim značajnijim spomenicima poznatije svjetske
baštine – zaključio je Dervišević.