Kršenje zakona

Preuzima li Bećirović nadležnost ministra Heleza u cilju stvaranja "poželjnog" generalskog kora OSBiH

FOTO: Facebook/OSBiH

Bilo kakvo, a kamoli višemjesečno prekoračenje rokova imenovanja generala na ključne pozicije u Oružanim snagama Bosne i Hercegovine je nedopustivo kršenje Zakona o odbrani BiH i Zakona o službi u OSBiH. Izraz je to i nepoštivanja procesa implementacije Sporazuma o miru u BiH, pa i OSCE-ovog Kodeksa ponašanja u vojno-političkim aspektima sigurnosti, čija smo potpisnica, upozorava vojno-politički analitičar Hamza Višća.

VEZANI TEKST - NATO i EUFOR: Generali OSBiH su prekoračili svoje mandate, pozivamo vlasti da imenuju nove

Ovaj eskpert za reformu sigurnosnog sektora i implementaciju OSCE kodeksa ponašanja u vojnopolitičkim aspektima sigurnosti u izjavi za Faktor potcrtava kako "kašnjenje od 15 mjeseci pokazuje neodgovornost Predsjedništva BiH ili nekih članova jer treba postići konsenzus, za sistem odbrane".

- Doda li se tome da je NATO štab Sarajevo intervenirao kod Predsjedništva u više navrata, onda bi se moglo govoriti i o brutalnom nepoštivanju procesa euroatlanskih integracija. Imamo li na umu da je ovo bio zadatak i prethodnog saziva Predsjedništva, onda ovo nije eksces, ovo je politizacija sistema odbrane. Ne treba ni zanemariti činjenicu da je načelnik Zajedničkog štaba OSBiH, po funkciji i savjetnik Predsjedništva BiH, po svim odbrambeno-sigurnosnim, pa i ovom pitanju - imenovanja na generalske pozicije – pojašnjava Višća.

Predsjedništvo BiH, prema nezvaničnim informacijama Faktora, na jučer održanoj sjednici kojoj je prisustvovao i ministar odbrane BiH Zukan Helez nije razmatralo Plan strukture generalskog kora koji im je uputio prije više od dva mjeseca.

Hamza Višća, vojno-politički analitičar

Navodno, Željka Cvijanović i Željko Komšić su bili za razmatranje Plana i njegovo usvajanje, dok je Denis Bećirović tražio da se uz Plan dostave i imena za generalske pozicije i to više od zakonom definiranog broja, kako bi onda sistemom "ovog hoću-ovog neću" potvrdili imenovanja. Iako je Zakon o odbrani BiH u članu 15 jasan, da prijedloge dostavlja ministar, a Predsjedništvo BiH kao vrhovni komandant konsenzusom na njegov prijedlog usvaja, Bećirovićev zahtjev je direktno miješanje i preuzimanje nadležnosti ministra.

VEZANI TEKST - Generali 15 mjeseci ilegalno rukovode OS: Ko u Predsjedništvu BiH opstruira imenovanja novih i ruši sistem odbrane

Višća to ovako komentira:

- I to je protivno pravilima i dio je pokušaja stvaranja "poželjne" personalne strukture generalskog kora. Da sam na mjestu ministra, tražio bih da se o tome izjasni komandantica NATO štaba Sarajevo. Radi se o kršenju zakona.

Vojni analitičar Nedžad Ahatović smatra da "ako je tačka imenovanja generalskog kora bila na dnevnom redu sjednice Predsjedništva, a proces nije pokrenut zbog birokratskih razloga, to se može smatrati ozbiljnim propustom od vrhovnog komandanta OSBiH".

- Pored činjenice da više od godinu dana lanac komandovanja nema legalnost, birokratska trakavica koja predugo traje oko procesa imenovanja generalskog kora je dodatni problem koji opterećuje već postojeću disfunkciju kompletnog sistema rukovođenja i komandovanja Oružanim snagama. Taj se pravni vakuum već iskorištava u smislu ponašanja dijela generalskog kora koji se pojavio na nedavnom prijemu u Ruskoj ambasadi. Zakon o službi u OSBiH u članu 85 jasno kaže da ponašanje vojnih lica ne smiju doći u sukob interesa između njihovih profesionalnih dužnosti i privatnih, političkih i finansijskih interesa. Ponašanje vojnih lica mora biti usklađeno sa jasno izraženim stavovima zvaničnih državnih organa BiH u pogledu ruske agresije na Ukrajinu. Ko će sad u lancu komandovanja poduzeti sankcije zbog ovakvog ponašanja dijela generalskog kora? – pita se Ahatović.

VEZANI TEKST - Šta za upotrebu OSBiH znači neimenovanje generala, ko je odgovoran u lancu komandovanja

Kaže kako "primjer koji je iznio zorno pokazuje važnost imenovanja strukture generalskog kora".

- U tom kontekstu Zakon o odbrani BiH je jasan. Po članu 15, strukturu generalskog kora predlaže ministar, a po članu 12 Predsjedništvo na njegov prijedlog usvaja predloženu strukturu i vrši postavljenje ili ako ne, onda se traže rješenja koja moraju ponovo biti predmet ponovljene procedure propisane Zakonom. U javnosti se pojavila informacija da je Ministarstvo odbrane BiH odradilo svoj dio procedure. Ako je to tačno, ne vidim niti jedan objektivan razlog da se dalje čeka sa imenovanjem generalskog kora što je sa aspekta legalnosti kompletnog procesa rukovođenja i komandovanja OSBiH vrlo bitan čimbenik – ističe Ahatović i na kraju upozorava:

- S obzirom na sigurnosnu situaciju u Evropi, a posebno sa aspekta komplikovanja sigurnosne situacije u regionu, spremnost odbrambenog sistema BiH za svaku vrstu vanredne situacije mora biti u punom kapacitetu, posebno sa aspekta legalnosti svih procesa u lancu komandovanja. Stoga apelujem na članove Predsjedništva BiH da hitno završe kompletnu proceduru oko imenovanja generalskog kora OSBiH.   

 

 

Vezani tekstovi
Više iz kategorije
Početna Najnovije Najčitanije Pretraga