Pred Komisijom za borbu protiv korupcije Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine danas je održano javno saslušanje predstavnika Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine zbog dodjele javnih poslova poput homogacije i certifikacije drugim firmama i organizacijama.
Javno saslušanje je zakazano nakon revizorskog izvještaja zbog kojeg je i Tužilaštvo Bosne i Hercegovine formiralo predmet.
O revizorskom izvještaju je bila i vrlo oštra rasprava u Zastupničkom domu bh. Parlamenta, gdje je dovedena u pitanje zakonitost postupanja Ministarstva komunikacija i prometa BiH u ranijim godinama.
Branislav Borenović, predsjedavajući Komisije za borbu protiv korupcije, tako je danas istakao da su došli do nekih fascinantnih podataka iz revizorskog izvještaja koje ne mogu ignorisati.
Na pitanja iz Komisije koliko je država prihodovala od homologacije i certfikacije, iz Ministarstva im je odgovoreno da je od 2013. do 2022. godine u budžet godišnje uplaćivano oko milion KM do 1,2 miliona KM, "dok je privatnim licima ostajalo oko 15 miliona KM od homologacije i certificiranja".
Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto prokomentirao je da je riječ o procjeni, te da su smanjeni nameti pa će sada u budžet ići oko pola miliona KM, dok su iz Komisije napomenuli da na snazi i dalje ostaje onaj dio koji se odnosi na to da privatnicima ostaje 15 miliona KM, te da postoji sumnja da su firme koje to rade favorizirane, prenio je portal
Vijesti.ba.
- Neko je za deset godina uzeo 150 miliona KM za obavljanje javnih poslova - konstatovao je Borenović.
Član ove parlamentarne komisije Safet Kešo kazao je da se na konkursu više bodovalo posjedovanje prostora nego stručnog kadra, te da oni u tome prepoznaju elemente korupcije, odnosno namjeru da se struka eliminiše zbog čega će neko platiti glavom na cesti.
- Ovo je jedan nered koji neko iskorištava i enormno se bogati - dodao je Kešo.
Forto je naveo da su i te firme imale troškove, te da su nakon odbitaka svih troškova i dalje profitabilne što je normalno jer niko neće raditi džaba. Kazao je da neko mora raditi taj posao i da te firme nose na sebi odgovornost za sigurnost saobraćaja.
Pozvao je na krivične prijave protiv onih koji za koje Komisija smatra da su kršili zakone u prošlosti, te da dođu i uzmu sve što im treba od dokumentacije.
U revizorskom izvještaju, sačinjenom još u decembru prošle godine, između ostalog je istaknuto da je Ministarstvo komunikacija i prometa BiH dodjeljivalo javne poslove bez konkursa, te da nisu vršili kontrolu. Izvještaj se bavio poslovima homologacije i certifikacije vozila, usklađivanja međunarodnih i međuentitetskih autobuskih redova vožnje, stručnog osposobljavanje upravitelja prijevoza i vozača u međunarodnom cestovnom prijevozu, te izdavanjem međunarodnih vozačkih dozvola.
Iz izvještaja je vidljivo da je, kada je u pitanju homologacija vozila, bio zaključen ugovor 2009. godine, zatim je 2012. Ministarstvo poništilo taj javni konkurs, ali ugovor nije bio poništen do kraja 2021. godine. Revizori nisu naveli o kojoj je izabranoj organizaciji bila riječ. U tabeli o prikupljenim prihodima po osnovu homologacije za 2021. godinu navodi se da je tada administrativno tijelo činilo konzorcij firmi AD EIB Internationale-Centar za motorna vozila Banja Luka, Institut za saobraćaj i komunikacije d.o.o. Sarajevo i Centar-motor d.o.o. Široki Brijeg.
Nadalje, kada je u pitanju usklađivanje međunarodnih i međuentitetskih autobuskih redova vožnji, revizori su ukazali da državno ministarstvo nije osiguralo transparentno javno nadmetanje za povjeravanje tih poslova već ih je svojim pravilnikom dodijelio Vanjskotrgovinskoj komori BiH.
Kod stručnog osposobljavanja upravitelja prijevoza i vozača u međunarodnom cestovnom prijevozu, ugovor je bio potpisan sa Centrom za obrazovanje Široki Brijeg, a nakon što je taj ugovor istekao, nije na vrijeme raspisalo konkurs nego je 2017. sa istom organizacijom kroz aneks ugovora nastavljena saradnja do okončanja novog konkursa koji je raspisan tek 2019. godine.